کد خبر: ۵۰۶۵

حکیم مهر - مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران ایران گفت: به رغم اینکه 30 درصد ظرفیت‌های تولید مرغ کشور خالی است، دولت به جای حمایت از فعال سازی این ظرفیت‌ها به واردات اصرار می‌ورزد.

حسین مقدم‌نیا در نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور بسته‌های حمایتی جدیدی برای بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها از سوی دولت اعلام شده که قرار است طی پنج سال آینده 17 هزار و 500 واحد مرغداری در کل کشور از نظر مصرف سوخت بهینه سازی شوند.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی اجرای این برنامه‌ها از اول اسفندماه سال جاری شروع شده و تا پایان سال 90 4 هزار و 550 واحد مرغداری کل کشور به تجهیزات کاهنده مصرف سوخت مجهز خواهند شد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور افزود: مسئولیت اجرای این پروژه به عهده اتحادیه سراسری مرغداران است و طبق توافقنامه‌ای که انجام شده وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کارفرما و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان ناظر برای این پروژه انتخاب شده است.
مقدم نیا افزود: اگر چه دولت بازه زمانی پنج ساله را برای اجرای این پروژه در نظر گرفته اما در صدد هستیم با استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه استان‌ها و همچنین تعاونی شهرستان‌ها این پروژه را در حداقل مدت زمانی سه سال به پایان برسانیم.
وی در تشریح نحوه اجرای این پروژه گفت: بیش از 250 میلیارد تومان از سوی دولت اعتبار در نظر گرفته شده که برای واحدهای مرغداری که حداقل 14 هزار قطعه تولید دارند به میزان 55 میلیون تومان وام اختصاص می‌یابد.
وی افزود: در این زمینه 30 تا 35 درصد کمک‌ها از سوی دولت به صورت بلاعوض و تسهیلات هم در قالب وام‌های 4 ساله با حداقل سود بانکی (4 درصد) خواهد بود.
مقدم‌نیا گفت: در حال حاضر مشکل تهویه و مصرف بالای سوخت در مرغداری‌ها قیمت تمام شده را بالا و عملکرد تولید را کاهش داده است و در صورت بهینه سازی سوخت این مرغداری‌ها تولید آنها افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در این طرح میزان مطلوب دولت برای کاهش مصرف سوخت 40 درصد است، گفت: این اتحادیه در صدد است تا در طی 3 سال میزان مصرف سوخت این مرغدار‌ی‌ها را تا 50 درصد کاهش دهد.
به گفته مقدم‌نیا میزان مصرف سالانه سوخت مرغداری‌های کشور دو میلیارد و دو دهم میلیون لیتر در سال است که با این کاهش مصرف صرفه اقتصادی زیادی برای کشور خواهد بود.
وی همچنین افزود: اصلاح ساختارمصرف سوخت علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف، ضریب تبدیل دان را به گوشت را پایین آورده و قیمت تمام شده تولیدی‌ها را کاهش خواهد داد که با محاسبه آنها نیز اجرای این پروژه منافع سرشاری برای سراسر کشور خواهد داشت.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران ایران با بیان اینکه در استفاده از این تسهیلات از ظرفیت‌های اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌های شهرستانی استفاده می‌شود،گفت: کارشناسان این اتحادیه‌ها با هماهنگی‌های قبلی به مرغدار‌ها عزیمت کرده و مشکلات مرغداری‌ها را عنوان می‌کنند.
وی افزود: همچنین قبلا طی فراخوانی تمام شرکت‌هایی که سازنده این تجهیزات هستند دعوت به همکاری شده و با وصل کردن تولید کنندگان به این شرکت‌ها و معرفی آنها به بانک برای اخذ تسهیلات این بهینه سازی کلید می‌خورد.
مقدم نیا همچنین افزود: در شرایط فعلی قیمت تمام شده تولید در واحدهای مرغداری بسیار بالاست به طوری که با ادامه این روند در آینده تولید کنندگان قادر به ادامه نبوده و مجبورند اصلاح ساختارهای سوخت خودشان هستند.
مقدم نیا همچنین ابراز امیدواری کرد بانک‌هایی که در این زمینه قرار است تسهیلات بدهند بدون در نظر گرفتن بدهی‌های قبلی و با حداقل بروکراسی اداری این کار را انجام دهند تا هر چه زودتر عملیات بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری‌ها پایان یابد.
وی در پاسخ به اینکه برای واحدهای مرغداری که قرار است بعد از 5 سال به وسایل بهینه سازی مجهز شوند چه تمهیداتی منظور شده است، گفت: شروع هر چه زودتر مرغداری‌ها برای تجهیز به این دستگاه‌ها باعث می‌شود که مصرف سوخت آنها پایین تر باشد و نفع بیشتری داشته باشند. اگر چه بعد از بهینه سازی قرار است یارانه سوخت آنها قطع شده و به قیمت 350 تومان عرضه شود.
مقدم‌نیا در پاسخ به سوال دیگری که وزارت بازرگانی گفته است گوشت مرغ شب عید را کمتر از 2 هزار و 700 تومان عرضه خواهد کرد،گفت: قیمت بازار را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و توافقی در این زمینه حاصل نشده است و با توجه به اینکه قیمت تمام شده مرغ 3 هزار و 100 الی 3 هزار و 200 تومان در هر کیلوگرم است، بنابراین این قیمت منطقی نخواهد بود.
مقدم ‌نیا در پاسخ به سوال دیگری که با وجود تولید مناسب دلیل واردات گوشت مرغ چیست، گفت: وزارت بازرگانی نگران افزایش قیمت در بازار است در حالیکه 30 درصد ظرفیت‌های تولید مرغ کشور در حال حاضر بدون استفاده است و اگر دولت در این زمینه حمایتی داشته باشد، علاوه بر اینکه نیازی به واردات نداریم حتی برای صادرات هم باید برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: در تمام کشورها برای کمک به صادرکنندگان کمک‌های حمایتی می‌کنند اما در کشور ما برای هر کیلوگرم گوشت مرغ صادراتی 700 تومان عوارض گرفته می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه