کد خبر: ۵۰۳۲۶

مدیرکل شیلات مازندران درباره آلودگی ماهیان دریای خزر، گفت: ماهیان دریای خزر سالم است و آنالیز لاشه توسط متولیان مرکز مطالعات خزر انجام می‌شود و تاکنون مواردی در ارتباط با آلودگی ذکر نکردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «ولی‌الله محمدزاده» پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان در استانداری با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در مازندران 14 کیلوگرم است، اظهار کرد: بحث افزایش سرانه مواد غذایی شیلات در دستور قرار دارد.

وی با اعلام اینکه سرانه مصرف آبزیان مازندران با دنیا و کشور فاصله دارد، گفت: چهار کیلوگرم از کشور و هشت کیلوگرم نسبت به دنیا کمتر ماهی مصرف می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال حدود 650 تن صادرات داشتیم، ارزش ارز آوری دو هفدهم میلیون دلار بوده و با این روند شاهد افزایش 10 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته هستیم.

محمدزاده یادآور شد: تنها مرکز فرآوری شمال کشور که مورد تایید کشور روسیه است در مازندران قرار دارد که فرآوری ماهیان خاوریاری، کیلکا و سایر ماهیان در این مرکز انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه در سال جاری 110 میلیون قطعه بچه ماهی را رهاسازی کردیم، افزود: نتایج آن در طول فصل برداشت ماهی مشخص می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران در ارتباط با برخی ابهامات درباره فاسد بودن مواد غذایی مورد استفاده در مراکز آبزی‌پروری، گفت: حساسیت بهداشتی نسبت به تهیه مواد غذایی شیلات در دستور کار است، نکته بسیار مهم اینکه خسارت استفاده از مواد غذای فاسد متوجه پرورش دهنده است به همین دلیل این حساسیت در بین خود پرورش دهندگان وجود دارد.

وی در ارتباط با پرورش ماهی در قفس، گفت: این اقدام یک روش نوین در دنیا است که زمینه رشد سه برابر آبزی پروری را فراهم می‌کند و میلیون‌ها تن از این روش در حال تولید بوده و نروژ کشور پیشرو در این ارتباط است.

محمدزاده آلودگی ناشی از پرروش ماهی در قفس را بسیار ناچیز اعلام کرد و گفت: قفس‌ها در جایی تعبیه شده است که جریان آب وجود دارد و خود پالایی در کف انجام می‌شود، امکان جمع‌آوری ضایعات برای استفاده از کود در بازار هم وجود دارد.

وی در ارتباط با آلودگی ماهیان دریای خزر، افزود: ماهیان دریای خزر سالم است و آنالیز لاشه توسط متولیان مرکز مطالعات خزر انجام می‌شود و تاکنون مواردی در ارتباط با آلودگی ذکر نکردند.

مدیرکل شیلات مازندران از افزایش پنج درصدی صید کیلکا نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مدیریت مسؤولانه در دستور کار برای صید در برنامه ما قرار دارد.

وی با اعلام اینکه تعداد زیادی از گونه‌های ماهی خاویاری به تعداد سه هزار قطعه در مرکز شهید رجایی در حال نگهداری است، گفت: مقدمات تولید میگو در استان فراهم شده و مزرعه پرورش میگو در بهشهر در مرحله اجرایی قرار گرفته و سرمایه گذاران زیادی علاقمند به فعالیت در این زمینه هستند.

محمدزاده در ارتباط با روش‌های کاهش قیمت، گفت: ما به دنبال افزایش تولیدات خاویاری هستیم و بحث تولیدات بزرگ مقایس در دستور کار است.

وی با اعلام اینکه برخورد مناسب با قاچاقچیان ماهیان خاویاری انجام می‌شود، گفت: هماهنگی بین شیلات و دستگاه قضائی وجود دارد در سال 97 نزدیک به 460 کیلوگرم گوشت خاویاری و هزار و 40 گرم خاویار توسط همکاران در یگان حفاظت منابع آبزیان کشف و ضبط شده است.

مدیرکل شیلات مازندران درباره قیمت خاویار گفت: بخش عمده این محصول صادر می‌شود، قیمت خاویار بستگی به نوع و کیفیت درجه بندی و قیمت گذاری می‌شود، در ایام خاص قیمت این محصول از  هزار دلار تا هزار و 800 دلار تعیین می‌شود.

 
نظر شما
ادامه