کد خبر: ۵۰۱۴

حکیم مهر - در حالی که اظهارنظرهای متفاوتی در بخش تولیدکنندگان گوشت درباره واردات گسترده انواع پروتئین توسط وزارت بازرگانی شنیده می شود، نمایندگان مجلس معتقدند هنوز میزان واردات گوشت به حد اشباع و گسترده نرسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اعلام این مطلب گفت: هرچند وزارت بازرگانی سابقه ذهنی چندان مطلوبی در کنترل بازار و واردات محصولات کشاورزی ندارد، اما به نظر می رسد واردات گوشت هنوز به حد اشباع و نگران کننده نرسیده و یا حداقل چنین گزارشی به مجلس نیامده است.

یونس اسدی افزود: واردات گوشت به منظور تامین گوشت مورد نیاز ایام پرمصرف و شبهای پایانی سال از گذشته در دستور کار دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی بوده است. اما پس از واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به وزارت بازرگانی، این وزارتخانه سعی کرده با افزایش تعداد کشورهای واردکننده، واردات گوشت را به کشور خاصی منحصر نکند که سیاستهای خاص خود را اتخاذ کرده است.

حلیت گوشتهای وارداتی قطعی است

وی خاطرنشان کرد: به دنبال تعدد کشورهای واردکننده گوشت به کشور، کمیسیون کشاورزی هیاتی را به برخی از این کشورها از جمله برزیل که بیشترین حجم واردات گوشت از آن کشور به ایران صادر شده است، فرستاد.

اسدی ادامه داد: در بازدیدهای به عمل آمده از کشتارگاههای صنعتی کشور برزیل، مشخص شد که تمام دامهای سنگین تحت نظارت ناظر دامپزشکی و با رعایت تمام قوانین شرعی و آیینهای ذبح اسلامی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون برای مجلس و کمیسیون کشاورزی حلیت گوشتهای وارداتی مسلم شده و نگرانی ای از این بابت برای مصرف گوشتهای واردشده از کشورهای مختلف وجود ندارد.

واردات گوشت نباید به حد اشباع برسد

نماینده مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هرچند در برهه های زمانی مختلفی قیمت گوشت به حدی افزایش یافت که عملا از دسترس اقشار آسیب پذیر خارج شد، اما واردات آن نیز نباید به گونه ای باشد که زیرساختهای تولید را تهدید کند.

اسدی تاکید کرد: به علت تب برفکی و خشکسالی سالهای گذشته زیرساختهای تولید گوشت و شیر در کشور به شدت آسیب دیده است. لذا برای ترمیم زیرساختهای صدمه دیده باید برنامه هایی اجرا شود که به نظر می رسد وزارت جهاد کشاورزی پرواربندی دامهای سنگین به ویژه گوساله را با اعتبار مناسبی در دستور کار خود قرار داده است.

 


 

نظر شما
ادامه