کد خبر: ۵۰۱۳

حکیم مهر - به منظور کنترل و پیشگیری از انتقال بیماریهای تنفسی به طیور بومی و روستایی، طرح بررسی وضعیت تیتر سرمی طیور بومی در سطح روستاهای خراسان رضوی آغاز شد.

رییس اداره مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: در این طرح سه هزار و 500 نمونه از طیور بومی، بوقلمون و کبوتر در 350 روستا از روستاهای استان اخذ شده و تیتر سرمی بیماریهای نیوکاسل و آنفلوانزای طیور در آزمایشگاه مجهز دامپزشکی استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر سیدرضا دیانت مقدم هدف از اجرای این طرح را بررسی وضعیت بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزا در طیور بومی خواند و افزود: انجام این طرح به منظور پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری به طیور صنعتی در مرغداریهای استان نیز خواهد بود.

وی اجرای این طرح را با توجه به وجود یک میلیون و 538 هزار قطعه طیور بومی و نقش و اهمیت آن در تامین معیشت و امنیت غذایی روستاها و شهرها حایز اهمیت دانست.

دیانت مقدم خاطرنشان کرد: این اداره کل، ضمن تعامل با دستگاههای مختلف استان، اقدامات پیشگیرانه در جهت مبارزه با بروز احتمالی بیماری تنفسی را به انجام می رساند.

وی به مرغداران و فعالان صنعت طیور استان یادآور شد: از هرگونه رفت و آمد غیر ضروری به واحدهای پرورش خودداری کنند و کلیه افرادی که به نحوی مجبور به تردد در مرغداریها هستند رعایت کلیه مسالل بهداشتی را داشته باشند.

رییس اداره مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به نقش حمل و نقل غیر مجاز طیور در سطح محورهای مواصلاتی استان، ادامه داد: نظر به اهمیت موضوع، هزینه های لازم جهت تجهیز قرنطینه ها، شامل قرنطینه های مرزی، بین استانی و داخل استانی انجام شده و این واحدها حساسیت بیشتری را در برخورد با موارد حمل و نقل غیر مجاز نشان خواهند داد.

دیانت مقدم تصریح کرد: از نیروی انتظامی استان نیز درخواست شده تا کنترل بیشتری بر راهها داشته و موارد فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی را به دامپزشکی اطلاع دهد تا ضمن تشکیل پرونده از طریق مراجع قضایی مراتب پیگیری شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه