کد خبر: ۴۹۹۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، هشترود، خراسان رضوی و ایلام

 

جلسه توجیهی کنترل و نظارت بهداشتی در کشتارگاه های طیور استان یزد
 
در این جلسه که معاونت فنی و رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان و جمعی از مدیران و مسئولین فنی کشتارگاه های طیور حضور داشتند، معاون فنی اداره کل به تشریح و بیان نکاتی در مورد اهمیت موضوع پرداختند. سپس رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی گفت:کنترل گواهی حمل، مجوز بهداشتی محموله های طیور کشتاری و کنترل خودروهای ویژه حمل طیور زنده با پروانه و کد معتبر دامپزشکی الزامی می باشد.
دکتر صادقپور همچنین شستشو و ضدعفونی قفس ها و خودروهای حمل طیور بعد از تخلیه و بازرسی بهداشتی قبل و بعد از کشتار طیور و کنترل و نظارت بر ضایعات کشتارگاه را الزامی دانست.
دکتر صادقپور خاطر نشان کرد: اقدامات عمومی بهداشت فردی توسط مدیران کشتارگاه ها از جمله لباس کار و تجهیزات ایمنی، حوضچه ضدعفونی ورودی کشتارگاه، واکسیناسون پرسنل شاغل در کشتارگاه بر علیه آنفلوانزا و همچنین استمرار و تسریع در انجام اصلاحات ساختاری و تکمیل تجهیزات کشتارگاه ها را برابر نقشه تایید شده و دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور خواستار شد.

--------------------------------

 

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی مرکز مایه کوبی دام در هشترود افتتاح شد
 
مرکز مایه کوبی دام دکتر جباری در شهرستان هشترود با حمایت اداره کل دامپزشکی در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح گردید.
گفتنی است در مراسم افتتاح این مرکز دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، مهندس نجاری فرماندار شهرستان و جمعی از مسئولین محلی حضور داشتند که با افتتاح این مرکز برای 8 نفر به صورت تمام وقت و 5 نفر به صورت نیمه وقت اشتغال ایجاد گردید.

 

--------------------------------

 

بهره برداری از ساختمان شبکه دامپزشکی خلیل آباد همزمان با دهه فجر

 

همزمان با دهه فجر، بهره برداری از ساختمان جدید شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد با حضور معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، مدیر کل دامپزشکی استان، فرماندار و تنی چند از مسئولین محلی آغاز شد.

در حاشیه این آئین، که در آخرین روزهای دهه فجر صورت گرفت، مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به روند روبه رشد ارائه خدمات دامپزشکی طی سالهای پس از انقلاب، گفت: طی سال های قبل از انقلاب اسلامی، هیچ کشتارگاه طیوری در استان فعال نبود، اما پس از  آن نه تنها 14 کشتارگاه طیور در استان ساخته شده، بلکه کشتارگاه های یادشده کاملاً مکانیزه و صنعتی بوده و کلیه موازین بهداشتی در آن ها رعایت می گردد.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: علاوه بر خدمات بهداشتی اشاره شده، موضوع نظارت بر ذبح شرعی توسط نمایندگان دفاتر ولی فقیه در شهرستان ها پی گیری شده و بر این اساس، با استقرار ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه های دام و طیور، بر رعایت ضوابط ذبح شرعی نیز تاکید شده است.
وی یادآور شد: راه اندازی شبکه دامپزشکی خلیل آباد موجب تسهیل و تسریع در ارائه خدمات رسانی به دامداران و اعمال ضوابط حاکمیتی در حوزه بهداشت عمومی و تضمین سرمایه دامی منطقه خواهد بود.
دکتر ازغدی اضافه کرد: با توجه به اینکه امور تصدی گری به بخش خصوصی واگذار شده و در این شهرستان بخش خصوصی فعال شده است لازم است فعالیت همزمان بخش خصوصی و دولتی نیز با قوت بیشتری در راستای خدمات رسانی به مردم و بویژه روستائیان و تولید کنندگان به انجام برسد.
وی در خصوص مشخصات ساختمان تازه تاسیس شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد نیز خاطرنشان ساخت: کار ساخت ساختمان یادشده از سال 86 آغاز شده و این پروژه در زمینی به مساحت 1700 متر مربع و با زیربنای 330 متر مربع و با هزینه ای بالغ بر 110 میلیون تومان ساخته شده که برای خرید و استقرار تجهیزات نیز رقمی معادل 15 میلیون تومان هزینه شده است.
خاطرنشان می سازد در شهرستان خلیل آباد با داشتن 9 مرغداری گوشتی، 135 هزار راس دام سبک و 3500 راس دام سنگین علاوه بر بخش دولتی دامپزشکی ، یک مرکز مایه کوبی و یک درمانگاه خصوصی نیز مشغول به ارائه خدمات هستند.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
400 هزار رأس دام سبک در ایلام مایه‌کوبی شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 400 هزار رأس دام سبک در ایلام مایه‌کوبی شد.

وهاب پیرانی اظهار داشت: این میزان دام سبک علیه بیماری‌های انگلی در استان ایلام مایه‌کوبی شده است و طرح مبارزه با انگل‌های داخلی در جمعیت گوسفند و بز در تمام مناطق و شهرستان‌های استان ایلام اجرا شده است.
این مسئول با بیان اینکه دامپزشکی ایلام با بسیج نیروهای خود در راستای موفقیت اجرای طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در ایلام تلاش کرده است، تصریح کرد: افزون بر این بخش خصوصی نیز در اجرای این طرح نهایت همکاری را با اداره کل دامپزشکی استان ایلام داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: به منظور موفقیت این طرح ابتدا نواحی آلوده استان ایلام با استفاده از آزمایش E.P.G (به منظور تعیین میزان آلودگی انگلی) شناسایی شده است.
وی ادامه داد: سپس اجرای طرح در این مناطق آلوده با عقد قرار داد با بخش خصوصی در قالب اعتبارات خشکسالی اجرا شده است.
این مسئول اضافه کرد: در این راستا 400 هزار رأس از جمعیت دام سبک در مناطق مختلف استان ایلام زیر پوشش عملیات مایع خوران ضد انگلی قرار گرفته است.
پیرانی تصریح کرد: مراقبت بهداشتی از دام‌های سبک و سنگین استان ایلام بر عهده این دستگاه اجرایی در ایلام است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: برای موفقیت جدی در این وظیفه ذاتی برنامه‌های مختلفی توسط کارشناسان این دستگاه اجرایی تدوین و طراحی شده است.
وی ادامه داد: برنامه‌ها و طرح‌های تدوین شده نیز در طول سال توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان ایلام اجرایی می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه