کد خبر: ۴۹۹۲

حکیم مهر - مصرف ماهی در جهان به بالاترین حد رسیده است.

فائو در تازه‎ترین گزارش خود نوشت: سهم ماهی در تغذیه جهان به میانگین 17 کیلوگرم برای هر نفر رسیده است و تقریباً 15 درصد پروتئین حیوانی مورد نیاز بیش از 3 میلیارد نفر در جهان از این طریق تامین می گردد. علت این افزایش، تولید بی سابقه آبزی پروری است که از شیوه صیادی پیشی گرفته است.

در گزارش جدید وضعیت آبزی پروری و شیلات جهان تاکید شده است، ذخایر ماهیان جهان افزایش نیافته است.

در مجموع، فعالیتهای آبزی پروری و شیلات، معیشت حدود 540 میلیون نفر یا 8 درصد جمعیت جهان را تامین می نماید.

محصولات شیلاتی، مهم­ترین کالا در تجارت محصولات غذایی هستند که ارزش آنها در سال 2008 با 9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 102 میلیارد دلار رسید.

کل درصد ذخایر زیادی بی رویه بهره برداری شده، به ته رسیده یا احیا شده ماهیان در اقیانوسهای جهان تغییری نکرده و اندکی بالاتر از سال 2006 گردیده است. حدود 32 درصد ذخایر ماهیان جهان که بی رویه بهره برداری شده اند، با پایان رسیده یا در حال بازیابی است و نیاز برای احیای آنها به شدت احساس می شود.

یکی از کارشناسان فائو گفت: عدم تغییر ذخایر ماهیان بسیار نگران کننده است.

گزارش به بررسی افزایش تلاشهای قانونی به منظور تقویت نظارت بر بخش شیلات و علیه صید غیر قانونی، گزارش نشده و بدون نظارت می پردازد.

طبق یک تحقیق جدید، هزینه صید غیر قانونی و گزارش نشده در سال به 10 تا 5/23 میلیارد دلار می رسد.

گزارش به اقدامات جهانی نظیر ثبت اسامی قایقهای صیادی و علایم نصب شده روی آنها برای شفاف سازی عملیات صید اشاره می کند. افزایش تقاضای ماهی حاکی از مدیریت پایدار منابع آبزی است.

گزارش توصیه می کند یک رهیافت اکوسیستمی در شیلات اتخاذ شود تا بین ابعاد اجتماعی صید و وضعیت محیط انسانی و طبیعی حاکم بر آن تعادل بر قرار شود.

کل تولید ماهی و فرآورده های آن در جهان از 140 میلیون تن در سال 2007 به 145 میلیون تن در سال 2009 رسید. بخش اعظم این رقم مربوط به آبزی پروری است که تقریباً سالی 7 درصد افزایش یافته است.

گزارش به سیاستهای آبزی پروری در جنوب آسیا که صیادی، بنیان برنامه غذایی مردم را تشکیل می دهد، می پردازد و آن را نمونه موفق مدیریت پایدار صید می داند.

این گزارش در یک فصل به طور اختصاصی به صید درون سرزمینی می پردازد. سیاست گذاران شیلات اغلب این نوع صید را چندان مهم نمی انگارند و در موقع طراحی سدها و شبکه های آبیاری ونیروگاههای ابی به تاثیرات این طرحها بر صید درون سرزمینی توجه نمی کنند.

در این گزارش آمده است ماهی یک ماده غذایی دارای پروتئین فراوان و با کیفیت مطلوب است که سهم زیادی در حفظ امنیت غذایی جهان دارد.

متن کامل این گزارش را در این نشانی بیابید: http://www.fao.org/docrep/013/i1820e/i1820e00.htm

 

نظر شما
ادامه