کد خبر: ۴۹۷۸
حکیم مهر - قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: در راستای طرح جامع تب برفکی، غرامت بیمه‌ای چهار هزار و 800 واحد دامی مبتلا به تب برفکی پرداخت شد.
' محمدحسین صفرپور طاهر' در نشست خبری خود افزود: طرح جامع پوشش بیمه‌ای فراگیر مرتبط با بیماری تب برفکی هماهنگ با سازمان دامپزشکی کشور از دوم خردادماه سال جاری آغاز شد و به مدت یک سال نیز ادامه خواهد داشت.
** اجرای سامانه الکترونیکی بیمه کشاورزان
قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی ادامه داد: عملیات طراحی، نصب و راه‌اندازی سامانه الکترونیک بیمه کشاورزی (سابکا) از اردیبهشت ماه سال جاری شروع شد که ابتدا به صورت آزمایشی بود و از اول مهر ماه سال زراعی 90 - 89 از حالت آزمایشی خارج شده و عملیاتی شد.
وی به ‌روز بودن تمامی اطلاعات و افزایش میزان سرعت و دقت اجرای محاسبات بیمه‌ای را از ویژگی ‌های این سامانه عنوان کرد و گفت: این سامانه برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شده است.
به گفته ی صفرپورطاهر با استقرار و پیاده‌سازی کامل سامانه الکترونیکی بیمه کشاورزی، عملیات بیمه‌گری و درخواست بیمه‌گذار برای خرید بیمه نامه تا مراحل صدور بیمه نامه، اعلام میزان خسارت، ارزیابی و پرداخت غرامت به صورت کاملا مکانیزه و اینترنتی انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: تاکنون 700 هزار نفر در این سیستم ثبت نام کرده‌اند و بیمه نامه برای آنها صادر شده است.
** تشکیل ستاد بیمه استان‌ها
قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی از تشکیل ستاد بیمه در استان‌ها خبر داد و گفت: رییس سازمان جهادکشاورزی استان بعنوان رییس ستاد و رییس شعب بانک کشاورزی استان نیز بعنوان جانشین وی فعال و چهار کارگروه مختلف فنی تولیدات دامی و تولیدات گیاهی، بررسی اعتراضات و همچنین کارگروه اطلاع رسانی، آموزش و ترویج بیمه کشاروزی در این ستاد تشکیل شده است.
به گفته ی وی ستاد بیمه استان‌ها تنها بصورت اسمی تشکیل نشده و تاکنون 689 مورد پیشنهاد داده‌اند و به صورت مداوم رصد می‌شود.
صفرپور طاهر تعداد شعب بانک کشاورزی که در بخش بیمه‌ای فعالیت می‌کند را 661شعبه ذکرکرد که علاوه بر این شعب، 340 شرکت خدمات بیمه‌ای اصلی با 290 دفتر فرعی شرکت خدمات بیمه‌ای نیز در این بخش فعال است.
وی افزود: کاهش نقش بیمه‌ای شعب بانک در فرآیند اجرایی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های بیمه‌های تجاری در تحقق برنامه های صندوق بیمه در قالب تفاهم‌نامه با شرکت‌های بیمه کارآفرین، نوین، آسیا، پارسیان، البرز، ملت، سینا و توسعه از برنامه ‌هایی است که در این صندوق دنبال می‌شود.
** لزوم فراگیری سیاست‌های حمایتی
قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی نباید تنها به بخش بیمه خلاصه شود و نظام کارآمد بیمه محصولات کشاورزی تنها یکی از این موارد است.
وی افزود: محاسبات فنی بیمه محصولات کشاورزی بر اساس شرایط رشد هر گیاه، مناطق محروم و برخوردار، شرایط معیشتی کشاورزان، تنوع شدید تعلیم، ارقام متعدد محصولات ، شرایط رشد متفاوت و ماهیت ریسک صورت می‌گیرد.
به گفته وی نگرش صرف پرداخت خسارات از صندوق بیمه نگرشی اشتباه است که این نگرش به صورت غیر مستقیم به افزایش خسارات و کاهش تولیدات کمک می‌کند.
** پرداخت بیش از میزان تلفات در حذف کانون آلودگی طیور
قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: تعرفه ما در بخش حذف کانون آلودگی طیور بصورت صد‌ درصدی است و در این موراد بیشتر از خسارات تلفات غرامت پرداخت می‌شود تا در واحدهای تولیدی مخفی کاری صورت نگیرد.
حذف کانون به این معنا است که در صورت مشاهده آلودگی در یک واحد تولیدی طیور، تمام طیور موجود در آن واحد حذف می‌شوند تا به صورت کامل از پیشرفت این بیماری و آلودگی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته 414 مورد و از سال 1384 تاکنون 850 مورد حذف کانون صورت گرفته است که این بخش با مصوبه مجمع صندوق بیمه بیشتر و سریعتر پیگیری می‌شود تا بتوانیم بار آلودگی را در واحدهای تولیدی از بین ببریم.
وی سقف بودجه بیمه بخش کشاورزی را 733 میلیارد تومان ذکر کرد که 70 درصد این میزان توسط دولت و مابقی توسط تولیدکنندگان تامین می‌شود که نسبت سهم صندوق بیمه و تولیدکنندگان به صورت میانگین به ترتیب 70 به 30 درصد است.
نظر شما
ادامه