کد خبر: ۴۹۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - در حالی سازمان جهاد کشاورزی تکثیر و پرورش ملکه های زنبور عسل را به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی واگذار کرده است که عملا از عرضه ملکه های تولیدی بارورشده به قیمت مناسب خودداری می کنند.

رییس هیات مدیره پرورش دهندگان زنبور عسل با اعلام این مطلب گفت: طی اجرای اصل 44 قانون اساسی برخی از حوزه های سازمانهای جهاد کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد که در این اثنا تکثیر و پرورش ملکه های زنبور به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی انتقال یافت.

محمدعلی ناظری افزود: هرچند برخی از پرورش دهندگان ملکه زنبور که اکنون به صورت خصوصی فعالیت می کنند، توانسته اند تعامل دوطرفه ای با پرورش دهندگان زنبور داشته باشند، اما شرکتها یا اشخاص حقیقی پرورش دهنده ملکه در مشهد از عرضه ملکه خودداری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از واگذاری، قیمت هر فروند ملکه زنبور عسل به بیش از 15 هزار تومان رسیده است که عملا برای پرورش دهندگانی که دارای چند صد کلنی هستند، خریداری آن مقرون به صرفه نیست.

تکثیر بومی یا ملکه باکره در کندوها

ناظری ادامه داد: به علت قیمت بالای ملکه های بارور، برخی از پرورش دهندگان به صورت سنتی و قدیمی بدون ملکه یا تکثیر ملکه به صورت بومی و باکره تلاش کرده اند ملکه های مورد نیاز کلنیهای خود را تهیه کنند. اما به نظر می رسد بر حجم تولید محصول اثر سوئی بگذارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه، پرورش دهندگان زنبور عسل نیاز دارند تا ملکه های خود را در کلنیها مستقر کرده و عملیات تولید عسل وارد مرحله اصلی خود شود.

کوچ گرمسیری کلنیهای زنبور عسل آغاز شد

رییس هیات مدیره پرورش دهندگان زنبور عسل یادآور شد: پس از شروع فصل سرما عملا عملیات پرورش و عسل گیری با خواب زنبورها متوقف شده است.

ناظری تاکید کرد: اکنون برخی از پرورش دهندگان زنبور که از امکانات حمل و نقل برخوردارند به کوچ دستی کلنیهای خود پرداخته اند تا با کوچ به مناطق گرمسیری پرورش زنبورعسل و عسل گیری را آغاز کنند.

وی اظهار داشت: به علت خشکسالی و شیوع کنه واروا، تولید عسل در استان خراسان رضوی با مشکلات عدیده ای رو به رو بود. به گونه ای که حجم تولید عسل و میانگین برداشت را از هر کلنی به شدت کاهش داده است.

خبری از بسته حمایتی زنبور عسل نیست

ناظری همچنین گفت: به رغم انتشار اخباری در رسانه ها مبتنی بر تدوین بسته حمایتی در بخش زنبورداری تاکنون اطلاعات شفافی در این مورد به اطلاع زنبورداران نرسیده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل به علت مشکلاتی که طی سالهای اخیر بر اثر عارضه CCD و واروا و همچنین خشکسالی به زنبورستانهای کشور وارد شده، عملا زیرساختهای تولید متزلزل شده است.

رییس هیات مدیره پرورش دهندگان زنبور عسل خاطرنشان کرد: در صورتی که در بسته حمایتی زنبورداران مساله حمل و نقل و سوخت مورد نیاز پرورش دهندگان دیده نشود و برای تامین دارو و نهاده های مورد نیاز به تولیدکنندگان کمکی از سوی دولت صورت نگیرد، بازار تولید عسل به تولیدکنندگان عسلهای تقلبی واگذار می شود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهرام
|
-
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
1
2
قیمت یک کیلو عسل ملکه‌ چقدره‌؟
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
3
خام
نظر شما
ادامه