کد خبر: ۴۹۱۵

حکیم مهر - رییس بخش فرآورده‌های دامی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: صادرات تمامی کرک تولیدی در کشور از معضلات این بخش است.

حمیدرضا انصاری رنانی درخصوص وضعیت صادرات کرک در ایران اظهار کرد: ایران سومین صادرکننده کرک در دنیا به شمار می‌آید و سالانه حدود یک هزار و 800 تن کرک از ایران صادر می‌شود.

وی افزود: کل تولیدات کرک در ایران یک هزار و 800 تن است که به صورت کامل صادر می‌شود و این یکی از بزرگترین معضلات در زمینه بهره‌وری از کرک است که این بخش با آن روبرو هست.

رییس بخش فرآورده‌های دامی موسسه تحقیقات علوم دامی خاطرنشان کرد: از سال گذشته پروژه‌ای تحقیقاتی در زمینه کرک بین سه کشور ایران و قرقیزستان و تاجیکستان آغاز شده که هدف از آن شناخت توانمندی‌ها در زمینه صنایع تبدیلی در بخش تولیدات کرک سه منطقه است.

انصاری ادامه داد: در حال حاضر این پروژه در ایران در منطقه بافق کرمان در حال اجراست همچنین انواع کرک‌ها در این منطقه شناسایی شده‌اند به طوریکه تا به امروز نزدیک به780 نمونه کرک از 30 گله این منطقه دریافت شده است.

این پژوهشگر ملاک تعیین کیفیت کرک را ظرافت آن دانست و گفت: بهترین کرک موجود کرک چین با16 میکرون ظرافت است و میزان ظرافت کرک ایران 19 میکرون است به همین دلیل قیمت نوع چینی بیشتر است.

وی با اشاره به محورهای اساسی و مهم در این پروژه اظهار کرد: استفاده از روش‌های جدید استحصال با شانه‌های جدید، گسترش گروه‌های زنان در فعالیت‌های تولیدی کرک برای بهبود معیشت زنان روستایی و معرفی صنایع دستی جدید در این بخش مانند جوراب از محورهای اساسی این پروژه به شمار می آیند که در حال حاضر اجرایی شده‌اند.

وی در پایان گفت: یکی از سیاست‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گسترش روابط بین الملل است که اقداماتی نیز در این راستا از قبیل برگزاری همایش کرک در بافق کرمان انجام شده است ولی زمان قطعی برگزاری را فعلا نمی توان اعلام کرد.

 

 

نظر شما
ادامه