کد خبر: ۴۶۷۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و گیلان

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
یکی از آثار خشکسالی کاهش دام است
با کاهش دام شاهد افزایش واردات گوشت به کشور خواهیم بود

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: آمار کشتار دام در شش ماه اول سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

دکتر ناصر مرگان ازغدی با اشاره به بودجه خشکسالی گفت: میزان اعتباری که سال گذشته برآورد شد دو میلیارد تومان که تنها یک میلیارد آن محقق شد و میزان اعتبار برآوردی امسال نیز 1.5 میلیارد تومان بوده است.

وی یکی از آثار خشکسالی را کاهش دام دانست و گفت: زمانی که کاهش دام صورت گیرد، به طور طبیعی سبب افزایش واردات گوشت به کشور می‌شود که هم اکنون آن را در استان شاهد هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در بخش دامپزشکی، عنوان کرد: قبل از اینکه واگذاری‌ها به این شکل در کشور شکل بگیرد، دامپزشکی کار خود را در این مسیر آغاز کرده بود.

ازغندی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخش درمان و واکسیناسیون طیور، توزیع دارو اعم از شرکت پخش فرآوردی، استانی و داروخانه‌ها، هم‌چنین تولید و واردات دارو صد درصد به بخش خصوصی واگذار شده و دامپزشکی به معنای واقعی در بخش واگذاری پیشتاز است.

وی در ادامه با اشاره به آزمایشگاه تخصصی موادغذایی مشهد اظهارداشت: این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع در کشور شناخته شده است و تنها آزمایشگاه درجه 2 در کشور می‌باشد.

ازغندی افزود: مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان نیز یکی از مراکزی است در سطح ملی ممتاز و می‌تواند از این به بعد در سطح منطقه‌ نیز حرف اول را بزند و امیدواریم به زودی تکمیل و به بهره‌برداری رسد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن در کشور یادآور شد: نهاده‌هایی که تاکنون از محل یارانه‌ها تامین می‌شده و در اختیار پرورش دهندگان قرار می گرفته امروز با اجرای این قانون یک سری از خدماتی که به صورت رایگان در اختیار دامدار قرار می‌گرفته، با کاهش و قطع یارانه در بعضی موارد قطعاً دامدار را برای تهیه آنها با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

-------------------------

 

در خراسان رضوی؛
4500 روستا زیر پوشش خدمات دامپزشکی هستند


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 4‌هزار و 500 روستای این استان زیر پوشش خدمات دامپزشکی قرار دارند.

دکتر ناصر ازغدی اظهار داشت: در راستای خدمت‌رسانی به نقاط محروم استان و برای حفظ و حراست سرمایه دامی، قسمت اعظم فعالیت دامپزشکی خراسان رضوی در سطح روستاها در حال اجرا است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همچنین از طریق عملیات مختلفی چون پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان این فعالیت‌ها ادامه دارد.
ازغدی با اشاره به اهمیت موضوع دام و دامپروری در استان افزود: سرمایه دامی خراسان رضوی، سرمایه‌ای مولد و تأثیرگذار در اقتصاد استان است، در این راستا دامپزشکی با استفاده از تمام توان و نیز حضور نیروهای فعال بخش خصوصی در کنار بخش دولتی اقدامات پیشگیرانه خود را دنبال می‌کند.
ازغدی از واکسیناسیون 19 میلیون نوبت سردام در هشت ماهه ابتدای سال جاری در مناطق روستایی و عشایر خراسان رضوی خبر داد و متذکر شد: برای پیشگیری از بیماری هاری نیز 31 هزار قلاده سگ صاحبدار واکسینه و قلاده‌گذاری شده است.
وی تصریح کرد: پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سل گاوی و بروسلوز دام‌های سبک نیز از جمله اقدامات هر ساله و برنامه‌ریزی شده دامپزشکی خراسان رضوی است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: پیشگیری دامپزشکی در زمینه بیماری‌هایی مانند تب مالت، سبب کاهش آن در جامعه انسانی می‌شود.
وی با اشاره به طرح‌های مختلف دامپزشکی خراسان رضوی افزود: به همین منظور طرح‌های مختلفی برای حمایت از دامداران و برای مبارزه با بیماری‌های انگلی توسط دامپزشکی انجام شده است.
ازغدی افزود: در راستای اجرای موفق آنها نیز تاکنون بیش از 45 هزار لیتر سم مصرف شده که ما حصل آن سمپاشی 3 میلیون و 700 هزار رأس دام سبک و سنگین و ضدعفونی 18 میلیون جایگاه نگهداری دام‌ها بوده است.
وی تاکید کرد: رویکرد دامپزشکی خراسان رضوی در ارائه خدمات به روستاها سیاستی مثبت و فعال بوده و این مهم همچنان با قوت و قدرت پیگیری می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: برای سرعت هرچه بیشتر در خدمات‌رسانی در حوزه دام و دامپزشکی، اختصاص اعتبارات خشکسالی باید سریع‌تر واریز شود.
وی گفت: طبق برنامه ملی پایش باقی مانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی، تمام نمونه‌های شیرخام از سراسر کشور به آزمایشگاه کلاس دو میکروبیولوژی خراسان رضوی ارسال می‌شود.
ازغدی افزود: در حال حاضر نیز صدها نمونه شیرخام جمع‌آوری شده توسط کارشناسان ادارات کل دامپزشکی استان‌های کشور از جنبه وجود حد مجاز بقایای آنتی‌بیوتیک، آفلاتوکیس و سایر مواد شیمیایی و فلزات سنگین مورد آزمایش قرار گرفته است.

-------------------------------

 

کاهش 68 درصدی موارد مثبت هاری دامی در استان گیلان
 
اداره کل دامپزشکی گیلان اعلام کرد : در دو سال اخیر تعداد 63 مورد مثبت هاری دام در 9 ماهه سال 88 گزارش شده بود که در مقایسه با سال 89 این تعداد به 20 مورد کاهش پیدا نموده است که کاهش 68 درصدی موارد مثبت هاری دام در استان گیلان را نشان میدهد.
اساس پیشگیری و کنترل هاری در سه بخش کنترل بیماری در حیات وحش ، کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب و کنترل بیماری در جمعیت سگ های صاحبدار استوار است. در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان گیلان به منظور کنترل و پیشگیری بیماری هاری علاوه بر واکسیناسیون هاری در سگ و گربه ، مبادرت به واکسیناسیون هاری نشخوارکنندگان نموده است.
در سال 1388 در شش شهرستان تالش ، رضوانشهر ، رشت ، ماسال ، فومن و صومعه سرا در 75 روستا به تعداد 15.027 نوبت سر گاو وگوساله علیه بیماری نشخوارکنندگان واکسینه شدند. همچنین در سال 89 تعداد 31 روستا در شهرستانهای تالش ، رضوانشهر ، لاهیجان و ماسال عملیات واکسیناسیون هاری نشخوارکنندگان (گاو و گوساله) به تعداد 5.107 نوبت سر انجام گرفته است. با توجه به واکسیناسیون هاری در سگ و گربه و نیز نشخوارکنندگان در دو سال اخیر تعداد 63 مورد مثبت هاری دام در 9 ماهه سال 88 گزارش شده بود که در مقایسه با سال 89 این تعداد به 20 مورد کاهش پیدا نموده است که کاهش 68 درصدی موارد مثبت هاری دام در استان گیلان را نشان میدهد.

 

نظر شما
ادامه