کد خبر: ۴۶۴۲۴
 
 

موفقیت آمیزبودن عملیات جست‌وجو و نجات تیم‌های آنست هلال‌احمر نتیجه مستقیم برگزاری كلاس‌های آموزشی تخصصی برای مربیان آنست كشور است. مانورها، عملیات‌های تمرینی و تمرین‌های مشترك با كشورهای دیگر می‌تواند ضامن این موفقیت باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهروند، در ادامه با «اسماعیل اسكندری» رئیس اداره آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسس جمعیت درباره برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان واحد آنست گفت‌وگو كرده‌ایم.

مهمترین نكات آموزشی كه در تمرین مشترك واحد آنست هلال‌احمر ایران و صلیب‌سرخ آلمان مطرح شد چه بود؟

تمرین‌ها به ٢ بخش جست‌وجو در سطح هموار و روباز و جست‌وجو در معدن و زیرساخت‌های مترو تقسیم شد. از آنجایی كه دالان‌های معدن متروكه شباهت زیادی به زیرساخت‌های مترو در هنگام حادثه ریزش تونل‌ها و... دارد، تمرین و تبادل اطلاعات و آموزش‌های مشترك در این حوزه دستاوردهای مناسبی برای هر دو طرف داشت.

با توجه به جایگاه صلیب‌سرخ آلمان در آموزش سگ‌های تجسس، آیا تفاهمنامه‌ای با این كشور برای برگزاری دوره‌های آموزشی امضا شده است؟

پس از زلزله بم به دلیل عملكرد خوب واحد آنست و تعداد زیاد كشفیات سگ‌های تجسس، با دعوت سازمان جهانی سگ‌های زنده از رئیس وقت واحد آنست هلال‌احمر ایران به اتریش، تفاهمنامه‌ای میان هلال‌احمر ایران و صلیب‌سرخ آلمان امضا شد. آن تفاهمنامه هر ٥ سال بر اساس آموزش‌ها و نیازهای هلال‌احمر تمدید می‌شود تا واحد آنست هلال‌احمر به خودكفایی برسد. این دوره آموزشی نیز نخستین تمرین بین‌المللی عملیات ایران بود كه بر اساس تفاهمنامه با صلیب‌سرخ آلمان برگزار شد.

به‌طور كلی هر سال دو دوره آموزشی با صلیب‌سرخ آلمان در خاك دو كشور برگزار می‌شود. همین مسأله باعث شده است اكنون هلال‌احمر ایران با ١١ سرمربی آموزش سگ‌های تجسس وضع مطلوبی در این حوزه داشته و به استانداردهای جهانی دست پیدا كند.

رسیدن به استاندارد جهانی چه مزایایی دارد؟

وقتی تعداد سرمربیان دو رقمی و بیشتر از آن می‌شود، آن كشور مجوز آموزش به كشورهای دیگر را كسب می‌كند. تا سال گذشته ایران تنها ٢ سرمربی آموزش سگ‌های تجسس داشت و اكنون با برگزاری دوره‌های آموزشی تعداد سرمربیان ایران به عدد ١١ رسیده است.

بر این اساس آیا واحد آنست هلال‌احمر ایران برای كشورهای منطقه دوره آموزشی برگزار خواهد كرد؟

مكاتبات لازم برای برگزاری چنین دوره‌های آموزشی با صلیب‌سرخ جهانی انجام شده و در صورت وجود درخواست از كشورهای دیگر این دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد. اكنون چند كشور برای امضای تفاهمنامه با ایران اعلام آمادگی كرده‌اند.

به جز برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی و تفاهمنامه با كشور آلمان، آیا دوره‌های آموزشی دیگری هم در سطح استان‌ها برگزار می‌شود؟

بله. كشور را به ٩ منطقه تقسیم كرده‌ایم. مربیان در مناطق مشخص شده خود تمرین می‌كنند و در طول سال نیز یك نوبت آموزش كشوری برگزار می‌كنیم. نخستین مزیت این روش افزایش هماهنگی میان مربیان و عادت كردن سگ‌ها به یكدیگر است.

 
 
نظر شما
ادامه