کد خبر: ۴۶۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور نوشت : بنا به دعوت دکتر خداویردی زاده معاون اداری و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور جلسه ای در روز دوشنبه ساعت 10صبح در سازمان برگزار گردید که نقطه عطفی در تعاملات IT سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود.
موضوع جلسه عبارت بود از هم اندیشی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور از 5 استان پایلوت انتخاب شده در سطح کشور (تهران، قزوین، مازندران، اصفهان و آذربایجان شرقی)، معاون تشخیص و درمان و معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، مدیر کل و کارشناسان دفتر طیور سازمان، برنامه نویسان و کارشناسان پدافند غیر عامل وزارت جهاد کشاورزی که در خصوص سامانه مدیریت اطلاعات و بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مطابق با رویه سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بهره وری از سامانه های پیشرفته IT در امور جاری سازمانی قریب به 3 سال گذشته (از سال 1386) دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور اقدام به فراهم نمودن مقدمات مربوط به راه اندازی سامانه اطلاعات جغرافیایی صنعت طیور کشور نمود.
 در این راستا جلسات متعددی از سوی دفتر طیور سازمان در زمینه آشنایی کارشناسان استانی و ستادی شاغل در زیر مجموعه دفاتر طیور برگزار کرد، این دوره ها شامل آشنایی این کارشناسان با تعاریف اولیه سیستم های اطلاعات جغرافیایی، آشنایی عملی با دستگاههای GPS و کالیبراسیون آنها، آشنایی با نحوه برداشت نقاط توسط دستگاهها و انتقال آن به هرگونه بانک اطلاعاتی داخلی و خارجی، تفکیک و بازآرایی اطلاعات مکانی و توصیفی واحدهای اپیدمیولوژیک بوده است.
پس از این دوره ها تعدادی از این استانها به فراخور موقعیت جغرافیایی و گوناگونی اقلیم و امکانات پرورش طیور استان به منظور مشخص ساختن تعاریف اولیه سیستم و ایجاد اتفاق نظر در این مورد انتخاب گردیدند که ضمن برگزاری جلسات متعدد، تعاریف مختلفی همچون واحد اپیدمیولوژیک، علائم اختصاری واحدها، تعاریف بیماریها و ... بر مبنای استانداردهای روز دنیا مشخص گردید که پس از آن این تعاریف و اتفاق نظرها توسط اساتیدی همچون دکتر بزرگمهری و سایر اساتید اهل فن مورد بازنگری و تائید قرار گرفت.
مهمترین خصوصیت برنامه طراحی شده توسط شرکت طراح تحت نظر پدافند غیرعامل وزارت جهاد بر مبنای چهار چوب تعریف شده توسط کارشناسان فنی سازمان دامپزشکی کشور، ذخیره سازی و بازیابی مرکزی اطلاعات می باشد به این معنا که این سیستم تحت شبکه سراسری که توسط سازمان دامپزشکی کشور در کل کشور پیاده سازی گردیده است، نصب خواهد شد و هیچگونه اطلاعاتی از این سامانه بر روی کامپیوترهای استانی و یا FTP های خارجی و داخلی نخواهد بود.
بنابراین بهترین و مهمترین نقطه قوت این سیستم ذخیره سازی مرکزی اطلاعات می باشد این امر باعث کاهش شدید هزینه های نگهداری سیستم و تمرکز اطلاعاتی آن خواهد بود .
خصوصیت دیگر این سیستم دسترسی کلیه کارشناسان مجاز در سرتاسر کشور در رده های استانی و شهرستانی به اطلاعات کلیه تعریف شده و مورد نیاز آنان به منظور تصمیم گیریهای مدیریتی در امر طیور از سرتاسر کشور خواهد بود این به آن معنی است که کلیه استانها از وضعیت بهداشتی استانهای همجوار خود و همچنین سایر استانهای کشور مطلع خواهند بود امری که تا کنون در سازمان دامپزشکی بر روی تلفن ، فاکس و یا ارسال و دریافت غیر برخط اطلاعات صورت می گرفت اکنون بصورت برخط و لحظه به لحظه(Online & Real time) صورت می گیرد.
نکته حائز اهمییت دیگر این سیستم همانند اتوماسیون اداری تدارک کارتابلی از کلیه فعالیتهای روزانه برای سطوح مختلف مدیریتی از کارشناسان شهرستانی تا استانی و ستادی و همچنین مدیران مربوطه می باشد.
نقشه لحظه ای بیماریها ، اطلاعات جوجه ریزی و جداول و گرافهای مورد نیاز مدیریتی برای مدیران طیور استانها ، مدیران کل دامپزشکی استانها ، معاونین سه گانه سازمان دامپزشکی کشور و بالاخص رئیس سازمان دامپزشکی کشور بر روی مونیتورهای آنان بصورت اتوماتیک به نمایش درخواهد آمد.
به لطف فضای ایجاد شده توسط معاونین سازمان دامپزشکی کشور و همچنین مدیر کل فعلی و سابق دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور فضای جلسه برگزار شده به هیچ عنوان یک سویه نبوده و تمامی کارشناسان حاضر نسبت به ارائه نقطه نظرات خود به مجموعه پدافند غیر عامل و شرکت طراح اقدام می نمودند که دو نکته اساسی در این امر خودنمایی می نماید : 1- بلوغ علمی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور در خصوص سامانه های اطلاعات جغرافیایی که این امر از سوی بسیاری از آنان بصورت قائم به ذات و خودساخته می باشد. 2- فضای هم اندیشی علمی و مدیریت مشارکتی که از سوی معاونین سازمان و مدیر کل دفتر طیور سازمان ایجاد گردیده است و این امر منجر به عدم وابستگی سامانه مذکور به فرد یا افراد خاص شده به نوعی که هریک از کارشناسان حاضر در جلسه و یا فعال در سطح استانها توانایی مدیریت و فعالیت در هسته مرکزی سامانه را خواهند داشت.
 نکته بسیار حیاتی این سیستم اشتراک اطلاعاتی آن با سایر دفاتر سازمان و همچنین دستگاههای خارجی فرادستی و فرو دستی میباشد که این امر ریشه در تجربیات سالیان متمادی مدیران و تصمیم گیران سازمان دامپزشکی کشور دارد.
آنچه در آینده نزدیک در اثر پیاده سازی این سیستم شاهد خواهیم بود :
1-     تغییر در نقشه راه IT سازمان دامپزشکی کشور از گسست اطلاعاتی به سوی اشترک آن
2-     مدیریت متمرکز تجمیع اطلاعات و کاهش چشمگیر هزینه های جمع آوری و نگهداری اطلاعات
3- دسترسی سریع و آسان اطلاعات از سطح ریاست سازمان دامپزشکی کشور تا کارشناسان سخت کوش شهرستانی به صورت کنترل شده و با دقت بسیار بالا
4-     تغییر ارتباطات سنتی قدیمی همچون تلفن ، فاکس و ... و جایگزینی آن با تکنولوژی دیجیتال آینده نگر
و اما آنچه که انتظار می رود معاونین سه گانه سازمان دامپزشکی کشور و مدیر کل محترم دفتر طیور سازمان دامپزشکی می بایست به فکر سرمایه گذاری بر روی آن باشند عبارتست از ایجاد مرکز دانش (Scientific Depot) برای این امر است تا کلیه سوابق علمی و اجرایی و همچنین تجربیات کسب شده این پروژه بصورت متمرکز در یک مکتن جمع آوری گردد تا سنگ بنای محکم و خلل ناپذیری برای آیندگان باشد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گمنام
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
0
0
بگذارید شیرینی سیستم موجود به دل همه گان بنشیند البته اگر بازرس سازمان تجارت جهانی از کارایی این سامانه در دام سر در نمی آورد و نمیفهمد و کمترین نمره را به این سامانه میدهد او بی سواد است البته معاونت محترم بهداشتی پیشگیری که میفهمد همین ما و کشور را بس است
نظر شما
ادامه