کد خبر: ۴۶۱۹

حکیم مهر - رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور گفت:‌ معرفی جیره جدید غذایی برای میگوی وانامی، تکثیر مصنوعی 2 گونه از ماهیان هندی که به تازگی وارد کشور شدند و خصوصی‌سازی بیوتکنیک تکثیر و پرورش ماهی صیبتی، از جمله دستاوردهای پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور است.

دکتر جاسم مرمضی در نشستی خبری اظهار کرد: در زمینه فرامنطقه‌ای با کشورهای کویت و به تازگی عراق ارتباط داریم و همکاری‌هایی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با کشور کویت همکاری مشترکی در زمینه ماهی زبیدی داشتیم، درباره همکاری با کشور عراق گفت: عمدتا با دانشگاه بصره و مرکز علوم دریایی وابسته به این دانشگاه برای همکاری‌های مشترک ارتباط برقرار کردیم؛ به‌طور مثال یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه پایان‌نامه خود را در زمینه تکثیر یکی از گونه‌های بومی استان در این پژوهشکده انجام داد. با توجه به امکاناتی که در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندرامام(ره) وجود داشت، این همکاری با دانشجوی دانشگاه بصره شد.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور افزود: همچنین کشور عراق در یک پروژه تحقیقاتی خود نیاز به بچه ماهی ماهور داشت و پژوهشکده با ارائه 200 بچه ماهی حاصل از پروژه تکثیر این بچه ماهی‌ها، نیاز این کشور را برای انجام پروژه بر طرف کرد. به تازگی نیز برگزاری یک دوره تکثیر و پرورش میگو برای کارشناسان خود را از پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور تقاضا کردند که این موضوع در دست بررسی است. در زمینه انتشارات هم برخی از اعضای هیات علمی پژوهشکده از اعضای تحریریه مجلات علمی آن‌ها هستند.

وی ادامه ‌داد: باید برای گسترش ارتباطات و همکاری‌های مشترک در برخی مسائل و موضوعات مانند تالاب هورالعظیم، مدیریت ذخایر ماهیان مشترک از جمله صبور یا میگو، مدیریت صید به دلیل داشتن ذخایر مشترک، تکثیر و پرورش ماهیان و بازسازی ذخایر، همکاری‌هایی با کشورهای منطقه از جمله عراق داشته باشیم.

مرمضی درباره برنامه‌های راهبردی شیلات اظهار کرد: 7 برنامه راهبردی برای توسعه شیلات کشور تا سال 1404 پیش بینی شده که برنامه راهبردی ماهیان جنوب یکی از این برنامه‌ها است. این برنامه پس از تدوین در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و پس از آن به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود. برنامه راهبردی ماهیان جنوب ماموریت پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور است.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور گفت: ‌هدف از انجام تحقیقات کاربردی افزایش سرانه مصرف است؛ متاسفانه سرانه مصرف در حال حاضر در کشور مطلوب نیست. میزان این سرانه اکنون 6 کیلوگرم و سرانه جهانی 17 کیلوگرم است.

مرمضی ادامه ‌داد: خشکسالی پدیده‌ای است که برای صنعت آبزی‌پروری مشکل‌ساز است. کار ضروری که می‌توان در این میان انجام داد، نهایت استفاده از آب است؛ به هر حال منابع آب محدود است و بایستی راندمان آب را افزایش دهیم.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور اظهار کرد: ضروری است در زمینه وارد کردن گونه‌های غیر بومی با احتیاط و به گونه‌ای کار کنیم که اولا اقتصادی باشد و ثانیا از نظر زیست محیطی برای گونه‌های بومی مشکلاتی ایجاد نکند و رقیب غذایی برای گونه‌های با ارزش داخلی نباشد.

وی افزود: 13 مرکز تحقیقاتی یا پژوهشکده زیر نظر موسسه شیلات کشور، در سطح ایران فعال است. 4 مرکز و پژوهشکده در سواحل جنوبی کشور قرار دارد که هر کدام یک ماموریت ملی یا شبه ملی برعهده دارند. عمده پروژه‌های در دست اقدام و مطالعه تکثیر ماهی برزم، امکان پرورش ماهیان خاویار، مطالعه زیست‌گاه‌های مصنوعی، امکان تکثیر ماهی سوکلا(نوعی ماهی بومی) و مکان‌یابی احداث کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان دریایی است.

مرمضی ادامه‌داد: همچنین تامین نیازهای غذایی ماهی صیبتی، استانداردسازی عملیات بیمه‌گری برای کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و میگو با همکاری بیمه، بررسی ذخیره ماهی شوریده، پایش تالاب شادگان به منظور رصد کردن وضعیت اکولوژیک تالاب، مطالعه پساب‌های کشاورزی در سطح استان و اخذ گواهی ISO 1725 برای آزمایشگاه‌های پژوهشکده، از دیگر پروژه‌های در دست اقدام و مطالعه هستند.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور گفت: تحقیقات ما کاملا کاربردی است؛ عمده تحقیقات به سفارش بخش اجرایی و حمایت مالی آن انجام می‌شوند؛ اعتبارات پژوهشکده نیز از طریق سفارشات بخش اجرایی در استان تامین می‌شود.

وی درباره ارتباط و همکاری‌های پژوهشکده با دانشگاه‌ها گفت: کار ما صرفا علمی نیست بلکه کاری علمی کاربردی است. اما به منظور برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها تاکنون 67 پایان‌نامه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد و 12 پایان‌نامه مقطع دکترا در این پژوهشکده اجرا شده‌اند؛ همچنین در شورای پژوهش این پژوهشکده تعدادی از اساتید دانشگاهی عضویت دارند.

 

 

نظر شما
ادامه