کد خبر: ۴۴۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور قاچاق را سرمنشأ بسیاری از بیماری‌های دام دانست و گفت: با نظارت‌های دقیقی که انجام می‌شود کنترل بهداشتی در مرغداری‌های کشور در حد جهانی است.

دکتر سیدمحسن دستور در برنامه شورای هماهنگی مدیران اداره کل دامپزشکی استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: نظارت این سازمان روی بسته‌بندی‌ها و نظارت‌های دامپزشکی فرآورده‌های پروتئینی روز به روز تشدید می‌شود به طوری که در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 300 میلیون قطعه طیور و در حوزه دام بیش از 5 میلیون دام با نظارت کامل دامپزشکی بدون هیچ مشکلی انجام شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در عید قربان نظارت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیش از 20 درصد رشد داشته است، گفت: نظارت‌های امسال عید قربان و همچنین ایام محرم که زمان توزیع نذورات است با کشتار بیش از 135 هزار رأس دام، دقیق انجام شد.
وی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای بروز بیماری‌های دام گفت: هر زمان که شرایط برای بروز بیماری‌ها مناسب باشد تهدید برای کشور وجود دارد اما در این میان دامداران و بهره‌برداران مرتبط و همچنین مردم که از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند باید به توصیه‌های مأموران سازمان دقت کافی داشته باشند و مأموران دامپزشکی هم در حوزه بیماری‌های مشترک و واگیر دام و طیور باید نظارت دقیق بکنند تا از بروز خطر جلوگیری شود.
دستور گفت: سیستم‌های مراقبتی در این سازمان فعال است که از بروز مجدد بیماری تب برفکی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جلوگیری شود که جزئیات در آینده اعلام خواهد شد.
وی میزان دام‌های ضبط شده در عید قربان را بسیار کم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نظارت‌ها در دو مرحله دام زنده و در زمان کشتار انجام می‌شد میزان دام‌های ضبط شده امسال به حداقل رسید.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا کم شدن میزان دام سبک در کشور به دلیل تلفات بیماری تب برفکی بوده است،‌ گفت: با توجه به اینکه این بیماری در سطح گسترده‌ای نبود این احتمال ضعیف است اما کاهش تعداد دام‌های سبک می‌تواند به دلیل خشکسالی‌های گذشته و خشکسالی که الان با آن مواجه هستیم باشد.
دستور هشدار داد: امروزه مقابله با قاچاق دام و جابجایی غیرمجاز امری جدی شده به طوری که این مسئله در حال حاضر سرمنشأ بسیاری از بیماری‌ها شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا تلفات مرغداری‌ها در کشور ما بالا است، گفت: میزان تلفات در مرغداری‌های کشور ما در حد استانداردهای جهانی است اما نوساناتی در طول سال پیدا می‌کند که متأثر از مدیریت در واحدهای تولیدی، تغییرات دما، اشکالات زیرساخت‌ها و رعایت مسائل بهداشتی است اما طی مدتی به دلیل وقوع گردوغبار و ریزگردهایی که اخیراً بر کشور حاکم بود میزان تلفات در مرغداری‌ها در حد نسبی افزایش داشت.
در ادامه دکتر علی‌اکبر فرجی مدیرکل دامپزشکی استان تهران در مورد برنامه شورای هماهنگی مدیران اداره کل استان تهران گفت: این شورا معمولاً هر 3 ماه یکباردر این اداره کل برگزار می‌شود و در آن نقاط قوت و ضعف عملکرد حوزه دامپزشکی بررسی می‎گردد تا تصمیمات مناسبی را در ادامه اتخاذ کند.
وی همچنین گفت: در این شورا دفتر نمایندگی ولایت فقیه در مورد قانون عید و ذبح شرعی تشریح می‌کند تا براساس موازین شرعی انجام گیرد.
فرجی گفت: در این اداره کل 16 کارگروه فعالیت می‌کنند که تمامی نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در این شورا مطرح می‌کنند تا در تصمیمات آتی کارها با نظر جمعی صورت گیرد.

 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
0
0
جناب دکتر دستور بد نیست ابتدا استانداردهای جهانی تلفات را اعلام می کردند!... در همین همسایه خودمان( ترکیه) تلفات مرغداری ها را به 3 درصد رسانده اند در حالیکه الان در ایران تلفات 7-8 درصدی برای مرغدار مطلوب می باشد!... پاییز امسال تلفات بسیاری از سالن ها 10 درصد و بیشتر بوده است!
hamid
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
0
0
تا حالا فکر میکردیم ......... مخصوص عده ای خاص است حالا فهمیدیم که اینطوری نیست همه میتونن .............
نظر شما
ادامه