کد خبر: ۴۴۷۸

حکیم مهر -  دکتر ایرج نوروزیان ، استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دبیر سومین سمپوزیوم بین‎المللی جراحی دامپزشکی ایران گفت : در دنیا روش‌های تصویربرداری و تشخیصی همزمان با علم دامپزشکی رشد کرده و در کشورهای اروپایی و آمریکایی این موارد به عنوان یک شاخص همزمان با یکدیگر ارتقاء یافته است.

وی افزود : به عنوان مثال در این کشورها اگر برای تشخیص درست تصویربرداری به شکل MRI ضروری باشد، حتماً باید انجام شود.

دکتر نوروزیان در ادامه گفت : در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در مورد حیوانات کوچک MRI جایگاه ویژه‎ای دارد و درباره حیوانات بزرگ و بخصوص اسب هم همینطور است و تمام تلاش‎ها بر این است که تشخیص بیماری مبتنی بر تمام شواهد باشد و تشخیص بر اساس شواهد بالینی چندان مورد تأیید و توجه نیست.

وی افزود : در ایران نیز با تلاش و همت اساتید قدیم و جدید برای تصویرداری به عنوان یک روش تشخیصی به صورت رادیولوژی، MRI، سونوگرافی و اسکن تقاضاهایی وجود دارد و بطور مثال دامپزشکی را نمی‎توان یافت که بخواهد در مورد اسب کار کند و ناچار به استفاده از تکنیک‌های تصویری برای تشخیص صحیح نباشد.

استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ادامه گفت : وسایل، تجهیزات و تکنولوژی تصویربرداری در دامپزشکی بسیار گران و نیازمند سرمایه‎گذاری سنگین است.

وی افزود : اگر دامپزشکان بیشتر احساس کنند که برای تشخیص صحیح نیاز به تصویربرداری دارند ، سرمایه‎‌گذاری در این بخش نیز توجیه پیدا می‎کند و جذب ‌می‌شود.

دکتر نوروزیان با اشاره به برگزاری نهمین سمپوزیوم ملی و سومین سمپوزیوم بین‎المللی جراحی دامپزشکی ایران در اردبیهشت 90 گفت : دستاوردهای این سمپوزیوم کاملاً به روز خواهد بود و می‎تواند نقش مهمی در ارتقاء کیفی دانش دامپزشکی و استفاده از علم روز دنیا مانند تصویربرداری داشته باشد.

وی افزود : 200 نفر از دانشجویان دامپزشکی در حال ارائه مقالات خود به سمپوزیوم مذکور هستند و همین دانشجویان هستند که در آینده برای تصویربرداری MRI دامپزشکی سرمایه‏گذاری کرده و یا سرمایه‎هایی را جذب خواهند کرد.

دکتر نورزیان گفت : انجمن جراحی دامپزشکی ایران حدود 10 سال پیش تأسیس شد و اولین سمپوزیوم جراحی دامپزشکی را در سال 79 برگزار کرد.

وی افزود : در اولین سمپوزیوم جراحی دامپزشکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، پروفسور دیوید ویور که حق بزرگی به گردن جراحی دامپزشکی دارد حضور داشت و تشویق‎های وی تأثیر زیادی در ارتقاء این انجمن ایفا نمود و مسائل مطرح شده در این سمپوزیوم را به خوبی در انگلستان انعکاس داد و ابعاد مختلف آن را در مطبوعات این کشور مطرح کرد که این موضوع بعداً هم تکرار شد و همین مسئله انگیزه‎ای شد تا سمپوزیوم در دوره‎های بعدی با شکوه بیشتری برگزار شود دستاوردهای بسیاری خوبی داشته باشد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه