کد خبر: ۴۴۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی هرمزگان، آذربایجان شرقی، جلفا، خراسان رضوی و قزوین

 

قابل توجه پذیرفته‌شدگان اصلی آزمون استخدامی پیمانی سازمان دامپزشکی کشور سهمیه استان هرمزگان
 
بدین وسیله به اطلاع کلیه پذیرفته شدگان اصلی آزمون استخدامی پیمانی مورخ 4/4/1389سازمان دامپزشکی کشور سهمیه استان هرمزگان میرساند برای تشکیل پرونده و معرفی حداکثر تا تاریخ 15/10/1389به اداره کل دامپزشکی به آدرس بندرعباس گلشهر شمالی خیابان طلوع مراجعه نمایند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفنهای 6662396-6667831-6681474-6662374 تماس حاصل نمایند.

-------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی: کارخانجات خوراک دام در تولید محصولات دامی بهداشتی نقش اساسی دارند
 
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان در جلسه‌ای با هیئت موسس شرکت تعاونی کارخانجات خوراک دام آذر نهاده آذربایجان (آنا)  ضمن اشاره به نقش تاثیر گذار این کارخانجات در اقتصاد ملی گفت: کارخانجات خوراک دام در افزایش بهره‌وری صنعت دامداری و تولید محصولات دامی بهداشتی نقش اساسی و مهمی دارند که در نهایت موجب ارتقا بهداشت فرآورده‌های دامی می‌گردد.

وی همچنین افزود وجود چنین نهادهایی گام مؤثری در توسعه کیفی تولیدات کارخانجات خوراک دام و طیور دارد و با اشاره به وضعیت مطلوب کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان افزود؛ این وضعیت مرهون تلاشهای شبانه‌روزی کارشناسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان، همت مسئولین فنی و بهداشتی دامپزشکی و اراده مدیران این واحدهاست.

در ادامه محمد حسین کسائی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کارخانجات تولید خوراک دام استان از تلاشهای اداره کل دامپزشکی در خصوص ارتقا جایگاه این کارخانجات تقدیر نمود و اجرای دستورالعمل‌های دامپزشکی را گام موثری در افزایش کیفیت خوراک دام و بهره ‌وری محصولات دانست.

 

-------------------------------------

 

معدوم سازی 200 کیلوگرم گوشت و آلایش مرغ فاسد در جلفا
 
200 کیلوگرم گوشت و آلایش مرغ تاریخ منقضی و فاسد در شهرستان جلفا جمع‌آوری و با حکم قضائی معدوم گردید.
دکتر رشت آبادی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جلفا گفت: در راستای ارتقای بهداشت عمومی جامعه و تأمین فرآورده‌های خام دامی بهداشتی، اکیپ نظارت بر بهداشت عمومی این شبکه طی بازدیدهای خود از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی مقدار 200 کیلوگرم گوشت وآلایش مرغ تاریخ گذشته و فاسد  را در یکی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان کشف و با حکم قضایی و در حضور نماینده محترم قضایی جمع‌آوری و معدوم نموده و طی تشکیل پرونده متهم به مراجع قضایی معرفی گردید.
دکتر رشت آبادی ضمن قدردانی از همکاریهای دستگاه محترم  قضایی و نیروی انتظامی شهرستان در برخورد با تخلفات بهداشتی، از  مردم شریف شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی  اعم از قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها، ماهی فروشی‌ها و غذا خوری‌ها مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان جلفا اعلام نمایند تا مامورین  بهداشتی این شبکه در اسرع وقت اقدامات لازم را اعمال نمایند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
تب برفکی در خراسان رضوی کنترل شده است


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تب برفکی در استان خراسان رضوی کنترل شده و در حال حاضر در وضع خوبی قرار داریم.

دکتر ناصر ازغدی در حاشیه بازدید از قرنطینه دامی دوغارون و آزمایشگاه علوم دام شهر تایباد، اظهار داشت: در مقطعی دام به صورت غیرمجاز از افغانستان وارد کشور می‌شد که سبب رواج تب برفکی در کشور گردید و هزینه‌هایی به دولت و دامداران وارد شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: در این وضعیت، دامپزشکی به صورت ادواری و در چند مرحله برای کنترل بیماری‌های دامی خصوصا تب برفکی اقدام کرده و در مناطق مرزی که موضوع جدی‌تر است با اطلاع‌رسانی و اقداماتی انجام شد که در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار داریم.
ازغدی، در مورد واردات دام زنده گفت: در حال حاضر با موافقت نکردن دولت افغانستان در مورد صادرات دام به ایران و نبود زیر ساخت لازم برای ورود دام زنده و قرنطینه آن در مرز، واردات منتفی شده است.
وی افزود: ورود دام مجاز در شرایطی که آمادگی نباشد یا ورود غیر مجاز، خسارت به دامداری‌ها وارد کرده و سبب اتلاف سرمایه مولد می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که در افغانستان سیستم دامپزشکی مقتدری وجود ندارد که بتواند بیماری‌های دامی را کنترل و مهار کند ورود دام زنده نیز وجاهت نخواهد داشت.
ازغدی همچنین در مورد ارائه آمار و اطلاعات بیماری‌های دامی و اطلاع رسانی به مردم گفت: در مورد بیماری‌ها دید مخفی کردن نداریم و اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود تا مردم مطلع شده و همکاری کنند، خصوصا در روستاها که بدون اطلاع، کمک و همکاری مردم نمی‌توان کاری کرد.
وی در مورد وضعیت تب برفکی در خراسان رضوی گفت: تب برفکی یک بیماری اندمیک در کشور بوده و در حال حاضر در وضعیت نرمال قرار داریم.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: گرچه در اوایل سال بیماری اپیدمی شده و به اوج رسید، در حال حاضر کنترل شده است، هرچنداین بیماری هنوز به صفر نرسیده و اگزوتیک نبوده و در کشور پیش از این نیز وجود داشته است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص آزمایشگاه دامپزشکی شهر تایباد گفت: 15میلیون تومان اعتبار گذاشته شده برای تجهیز آزمایشگاه دامپزشکی تایباد کافی نیست و در صورت اختصاص اعتبار به بخش دام در اعتبارات خشکسالی امیدواریم بتوانیم به تجهیز آزمایشگاه دامپزشکی تایباد کمک کنیم.
وی افزود: در سال گذشته یک‌میلیارد تومان در بحث خشکسالی در استان هزیته شد که خوب بود و امسال در مرحله اول در مورد دام در اعتبارات خشکسالی، اعتباری نیامده است که در حال پیگیری هستیم و در مرحله دوم نیز تاکنون اعتباری اختصاص داده نشده است.

 

---------------------------------------

 

هشدار دامپزشکی استان قزوین به دامداران در خصوص شیوع تب برفکی


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: از دامداران می‌خواهیم با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای مانع از شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان شوند.

مجیدرضا شکریاظهار داشت: بیماری تب برفکی بیماری آندمی در کشور ایران است.
وی ادامه داد: آندمی به این معنا که به صورت مداوم و با یک فراوانی قابل پیش‌بینی در کشور واقع می‌شود و با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای که ما داریم سیاست کلی سازمان دامپزشکی کنترل بیماری است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: امیدواریم در چند سال این سیاست به سمت ریشه‌کنی سوق پیدا کند.
وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و آغاز فصل سرما، تغییر درجه حرارت یکی از عوامل شیوع و گسترش بیماری است که به شیوع و گسترش بیماری کمک می‌کند.
شکری عنوان داشت: در حال حاضر با وجود اینکه فاز مایه‌کوبی‌ تب برفکی در جمعیت دامی استان به انجام رسیده ولی با توجه به شرایط آب و هوایی این تغییر شرایط ممکن است منجر به افزایش بیماری شود.
وی تصریح کرد: درخواست ما از دامداران عزیز این است که یک اصول قرنطینه‌ای را به نحو احسن رعایت کنند یعنی در جابجایی و تردد دام با شبکه دامپزشکی مبدأ و مقصد هماهنگ شوند تا از سلامت و واکسیناسیون دام اطمینان حاصل کنند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: بحث‌های بهداشتی هم موضع مهمی است بنابراین باید تمام تلاش را انجام دهند چراکه این فصل فصلی خطرناک است، لازم است نسبت به ضدعفونی کردن و دفع بهداشتی فضولات دامی اقدام کنند.
وی اعلام کرد: لازم است دامداران از ورود و تردد افراد متفرقه و غیر ضروری در محیط نگهداری دام خودداری کنند تا به حفظ این سرمایه کمک کنند.
شکری تأکید کرد: از طرفی طی فاز‌های چهار ماهه عملیات مایه کوبی در جمعیت گاو و گوساله استان به صورت کامل انجام شده است و در جمعیت دامی گوسفند و بُز سالیانه یک‌بار به صورت رایگان مایه‌کوبی اجرا می‌شود.
وی گفت: از ابتدای تغییر آب و هوایی در استان قزوین چند مورد بیماری تب برفکی در استان مشاهده شده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اظهار داشت: در خصوص واکسیناسیون و ایجاد ایمنی باید گفت که این واکسیناسیون انجام می‌شود ولی این بیماری با سویه‌های مختلف ظهور می‌کند به طوریکه زمانی می‌شود که با موج جدیدی از این بیماری روبه‌رو می‌شویم.
وی افزود: واکسن محور مبارزات ماست ولی واکسن تنها 70 درصد ایمنی ایجاد می‌کند ولی برای ایمنی در برابر بیماری محور اصلی کار باید رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای باشد تا با کاهش جابه‌جایی حداقلی دام میزان بیماری را به صفر برسانیم، در واقع واکسن نقش کمکی دارد.
شکری اعلام کرد: بیشتر احتمال شیوع این بیماری در مناطقی است که تردد دام زیاد است همچنین روستاهایی که پرواربندی دام در آن زیاد است نیز موارد احتمال مشاهده موارد بیماری زیادتر است.
وی تصریح کرد: به تازگی اعلام شد که دام‌های کشور در برابر این بیماری بیمه شده‌اند که این امر واقیعت دارد ولی میزان خسارت پرداختی بیمه در برابر ارزش دام کمتر از میزان مورد انتظار است.
شکری یادآور شد: در حال حاضر جمعیت دامی استان قزوین شامل 170 هزار گاو و گوساله و یک میلیون رأس بُز و گوسفند است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضوی
|
-
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
0
0
در خبر اذربایجان شرقی کلمه نهاده های صحیح است
مرتضوی
|
-
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
0
0
جلفا ابرو و ویترین کشور ماست در مقابل جمهوری اذربایجان اما خوش شانسی که این شهر ذاشته این است که ذر هر زمانی رییس دامپزشکی انجا از بهترین ها انتخاب شذه است و البته باید بیشتر حمایت شوند
نظر شما
ادامه