کد خبر: ۴۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه، ریگان و خراسان رضوی

 

سه تن گوشت قرمز و سفید غیر بهداشتی توسط دامپزشکی کرمانشاه معدوم شد

 

گروه‌های بازرسی بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه طی هفته گذشته بیش از سه تن گوشت قرمز و سفید غیربهداشتی را شناسایی و معدوم کردند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت: با استمرار و تقویت فعالیت گروه‌های بازرسی دامپزشکی در حوزه شهری، طی هفته گذشت دو تن و 630 کیلوگرم مرغ منجمد تاریخ مصرف گذشته از یکی از سردخانه‌های شهرستان و نزدیک به 400 کیلوگرم گوشت قرمز غیربهداشتی از 2 رستوران و کبابی، کشف و معدوم شد.

دکتر نادر پرور به اشاره به تشدید فعالیت‌ها در سطح شهر به ویژه بازار روز کرمانشاه، افزود: با هماهنگی نیروی انتظامی و تشکیل گروه ویژه، کلیه افرادی که از این پس اقدام به فروش لاشه دام کشتار خیابانی نمایند به شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های تهدید بهداشت عمومی معرفی خواهند شد.

دکتر پرور از شهروندان ساکن شهر کرمانشاه درخواست کرد فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز را تنها از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

 

--------------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
40 هزار رأس گوسفند در ریگان واکسینه شد


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 40 هزار و 355 رأس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی در ریگان واکسینه شد.

حجت‌الله جعفری با اشاره به اقدامات دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های دام در شهرستان ریگان اظهار داشت: بیماری آنتروتوکسمی بیماری باکتریایی است که موجب درگیر شدن بسیاری از ارگان‌های بدن دام و در نهایت مرگ می‌شود.
وی بیان داشت: این بیماری به عنوان بیماری پرخوری و قلوه نرمی مشهور است و در اثر تغییر فصل و جیره دام به وجود می‌آید.
جعفری تصریح کرد: به این منظور یکی از راه‌های مقابله با این بیمای باکتریایی بسیار مهم انجام واکسیناسیون دام است.
وی افزود: مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان ریگان با نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون دام‌های سبک منطقه را علیه این بیماری واکسینه کرده است و با واکسیناسیون دام‌های منطقه اقدامات ارزنده‌ای در کنترل این بیماری مهم برداشته است.
جعفری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 40 هزار و 355 راس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی در ریگان واکسینه شدند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بیان داشت: با توجه به اینکه ریگان یکی از شهرستان‌های مهم کرمان از لحاظ جمعیت دامی است، مبارزه با این بیماری یکی از اهداف مهم شبکه دامپزشکی محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: مرکز مایه‌کوبی شهرستان ریگان اقدامات مؤثری برای مبارزه و پیشگیری بیماری‌های دامی انجام داده است.
جعفری افزود: بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیردار دامی تلقی می‌شود و به عنوان برنامه اصولی دامپزشکی در نظر گرفته شده است.
در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار راس دام سبک و 13 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

-----------------------------------------

 

مدیر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:
ارائه 5 طرح پژوهشی دامپزشکی در نمایشگاه پژوهش و فناوری


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از ارائه پنج طرح پژوهشی در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان توسط این اداره کل خبر داد.

دکتر ناصر ازغدی اظهار داشت: همزمان با هفته پژوهش، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، پنج طرح پژوهشی کاربردی این مجموعه را با رویکرد اصلاح الگوی مصرف و کاهش بیماری‌های دام و طیور در استان در یک سال گذشته به انجام رسانده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: طرح‌های اجرا شده در زمینه ارتقای بهداشت دام و طیور اجرا شده که تاثیر مستقیم در سلامت جامعه انسانی و امنیت غذایی شهروندان دارد که بر این اساس رویکرد اینگونه طرح‌ها را در مسیر اصلاح الگوی مصرف می‌دانیم.
وی از طرح‌های تشخیص گونه ماهی‌ها به روش RFLP-PCR برای جلوگیری از تقلبات در عرضه آنها، تعیین میزان باقیمانده داروهای کلرامفنیکل و فورازولیدون به دو روش HPLC,FPT در ماهیان قزل آلای رنگین کمان، بررسی میزان آفلاتوکسین‌ها و آفلاتوکسین B1 موجود در خوراک دام و طیور وارداتی و تولیدی کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی، بررسی و ردیابی باقیمانده‌های آنتی بیوتیکی استرپتوماپسین در نمونه‌های شیراستان و بررسی شیوع بیماری یون در استان به عنوان پنج طرح سال جاری اداره کل دامپزشکی استان دانست که به استانداری خراسان رضوی نیز اعلام شده و در نمایشگاه پژوهش و فناوری سال جاری مشهد ارائه می‌شود.
ازغدی، از حضور دامپزشکی استان در نمایشگاه پژوهش و فناوری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبر داد.
وی افزود: مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان و نیز آزمایشگاه کنترل کیفی تخصصی مواد غذایی دامپزشکی مرکز استان به عنوان دو رکن اصلی دامپزشکی استان محسوب شده و اغلب طرح‌های مرتبط با حوزه دام و طیور و آبزیان در این مراکز انجام می‌شود.
ازغدی، تحقیقات در دامپزشکی را به عنوان بستر و زمینه ارائه فعالیت‌های تشخیصی و پیشگیرانه ذکر کرد
و افزود: هرگونه کار پژوهشی که در دامپزشکی صورت می‌گیرد به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به سلامت جامعه ارتباط داشته و ضمن ایفای نقشی موثر در حفاظت و حراست از سرمایه دامی استان و کشور، به بهبود وضعیت اقتصادی، بویژه در بین دامداران و تولیدکنندگان استان کمک خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیمک
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
0
چند روزیست که سایت سازمان دامپزشکیivo برای باز شدن با مشکل مواجه است خواهشمندم اگر به مسیولین این سایت دسترسی دارید پیگیری کنید
با تشکر /سیمک
نظر شما
ادامه