کد خبر: ۴۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  برای اولین بار در کشور، توسط پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد، از ضایعات دورریز میوه و سبزیجات، بیواتانول تولید و استحصال گردید. 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دکتر همایون رضا شهبازکیا عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی و محمدرضا قرآنی دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی دانشگاه شهرکرد از پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد، پس از یکسال تلاش و تحقیق موفق به تولید و استحصال بیو اتانول از ضایعات دور ریز میوه و سبزیجات گردیدند.
شایان ذکر است  بیواتانول یا الکل اتیلیک (الکل طبی)  ماده بسیار ارزشمندی است که دارای مصارف گوناگون طبی، دارویی، صنعتی و استفاده به عنوان سوخت سبز و پاک جایگزین بنزین می باشد. شاخصه مهم و ارزشمند روش جدید تولید اتانول که پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد ابداع کردند در مقایسه با سایر روش های تولید اتانول  قیمت تمام شده بسیار پایین می باشد به طوری که قیمت تمام شده بیواتانول استحصالی از این روش کمتر از یک سوم قیمت اتانول تولیدی توسط سایر روش های معمول در کشور است. استفاده از این بیواتانول به عنوان سوخت جایگزین بنزین نیز اقتصادی و امکان پذیر است.
قابل ذکر است بر اساس آمارهای منتشر شده، ضایعات میوه در ایران از نظر وزنی بین 5/1 تا 5/2 میلیون تن در سال برآورد شده که تقریبا تمام این ضایعات به صورت زباله دور ریخته می شوند و انتقال، دفن و معدوم سازی این ضایعات نیز هزینه های زیادی در بر دارد که تبدیل ضایعات دورریز میوه و سبزی به اتانول و استفاده از آن به عنوان سوخت می تواند ضمن صرفه جویی اقتصادی به کاهش آثار سوء زیست محیطی مربوط به تولید زباله، کاهش فرآورده های سمی و آلوده کننده ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف منابع انرژی فسیلی به عنوان سوخت منجر شده و از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری نماید.
گفتنی است هم اکنون مراحل اجرایی تولید نیمه صنعتی بیواتانول با استفاده از روش مذکور در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد در حال پی گیری است.
pic194.jpg

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۰
0
1
حالا اگه از کود تولید میکردند یک چیزی میوه چه ربطی به دامپزشکان دارد
نظر شما
ادامه