کد خبر: ۴۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای زنبورداران به علت شرایط جوی، گرد و غبار و بیماری در سال جاری گفت: تاکنون نیازی نداشتیم و صنعتی خودکفا بودیم اما اکنون 60 هزار زنبوردار مستاصل از شرایط خود هستند بنابراین حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان امری اجتناب‌ناپذیر است.

عفت رییسی سرحدی  تصریح کرد:هیچ فرصتی برای مکاتبات و جواب و سوال‌ها نداریم و انتظار داریم دولت به سرعت به زنبورداران کمک کند.

وی ادامه داد: اگر زنبورداری جمع شود کلیه محصولات کشاورزی که واردات آنها ممنوع شده باید وارد شود زیرا اگر گرده افشانی صورت نگیرد، مشکل خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه جمعیت زنبورها روز به روز در حال کاهش است، اظهار کرد: در این راستا با وزارت جهاد کشاورزی و معاون اول رییس جمهوری نشست داشته‌ایم اما به غیر از بانک کشاورزی که برای بازپرداخت تسهیلات یکسال فرصت دادند، خبر همکاری از هیچ جای دیگری بدست ما نرسیده است.

رییسی سرحدی با اشاره به اینکه بیشتر زنبورستان‌ها در ییلاق باقی مانده‌اند، تصریح کرد: زنبورداران به دلیل کاهش تولید هزینه حمل و نقل، تغذیه و دارو و معیشت را ندارند و زمان بازپرداخت تسهیلات آنها سر رسیده و نسبت به این شرایط معترض هستند.

وی ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی ردیف بودجه‌ای برای پرورش‌دهندگان زنبور عسل نداریم و همیشه این صنف با محرومیت رو به رو بوده است و اکنون با وجود این مشکلات زنبورداران زمین خورده‌اند و باید بررسی کرد که واردات منطفی‌تر است یا کمک به تولیدکننده‌ها؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ادامه داد: اگر کمک نشود سال آینده زنبور نخواهیم داشت اما اگر سریعا کمک شود می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: آیا رسیدگی به این وضعیت و مکاتبات باید شش ماه به طول بیانجامد؟ آیا زندگی مردم باید درگیر نامه نگاری‌های طولانی شود؟ آیا دولت توان کمک به این صنعت زحمت‌کش را ندارد؟

رییسی سرحدی در پی اعلام خبری مبنی بر واردات عسل طی ماه گذشته، اظهار کرد: در این راستا به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کردم و گفتند که چنین چیزی درست نیست و واردات هرگونه محصولات کشاورزی منوط به تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با انتقاد از پایین بودن تعرفه واردات عسل، تصریح کرد: تعرفه واردات عسل 120 درصد است این در حالیست که عسل از تولید سنوات قبل به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

رییسی سرحدی با بیان اینکه خواستار تعرفه بالا برای واردات عسل هستیم تا واردات آن مقرون به صرفه نباشد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تعرفه حداقل 500 درصدی جوابگو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه عسل‌هایی که وارد می‌شوند نامرغوب و ارزان است، گفت: شرایط جوی، گرمی هوا در سال گذشته، بیماری در زنبورستان‌ها و ... منجر به کاهش تولید در سال جاری شد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
0
0
این دوست من کاک عارف در شقلاوه کردستان عراق است .میلیاردر است اما عاشق زنبور و زنبور داری
www.beekurdistan.com
نظر شما
ادامه