کد خبر: ۴۳۰۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی + عکس

 

امام جمعه مشهد در دیدار با مدیران دامپزشکی استان: به نیروی مردمی تکیه کنید و برای مردم کار کنید


آیت ا... سیداحمد علم الهدی در این دیدار، ضمن اظهار نارضایتی از قیمت گوشت قرمز در مشهد و دیگر نقاط خراسان رضوی، پیشنهاد کرد تا از سرمایه دامی کشورهای همجوار و به ویژه افغانستان برای رفع معضل کمبود گوشت استان بهره گیری شود و در این راستا دامپزشکی استان با احداث قرنطینه های مرزی و بکارگیری نیروهای فنی، این مهم را پی گیری کند و دیگر نهادهای دخیل در موضوع نیز نهایت همکاری را در این جهت انجام دهند تا گوشت قرمز با قیمت مناسبی به دست مصرف کنندگان برسد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در این دیدار با قدردانی از فعالیت های دامپزشکی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی بر ضرورت جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام در معابر عمومی نیز اشاره کرد و یادآورشد: دامپزشکی به هر طریق ممکن از این پدیده جلوگیری کند.


مدیر کل دامپزشکی استان نیز در این دیدار، اهمیت فعالیت های دامپزشکی را به گونه ای دانست که تمامی اقشار جامعه به نوعی از آن بهره مند هستند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی تامین سلامت و امنیت غذایی را از جمله اولویت های دامپزشکی دانست و گفت: تشکیلات دامپزشکی در اقصی نقاط کشور در جهت حفظ و حراست سرمایه دامی کشور پیش می ورد و اهمیت این سرمایه از این جهت مضاعف است که سرمایه ای مولد و پایدار است و زیربنای بسیاری از فعالیت های اقتصادی به شمار می رود. وی با اشاره به وجود 7 میلیون راس دام سبک و 400 هزار راس دام سنگین در خراسان رضوی، روستاها و مناطق عشایری را از جمله مناطقی دانست که به طور مستقیم با کار دامپزشکی در ارتباط هستند که حفظ و تامین سرمایه دامی در این مناطق با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و اهمیت دامپروری برای آنها ضروری است.دکتر ازغدی افزود: نتیجه عملکرد دامپزشکی در هر صورت، سلامت جامعه و اقتصاد آن را هدف قرار  می هد، لذا توجه هرچه بیشتر به این بخش و توسعه خدمت رسانی در این مجموعه، بستر ساز ارتقای بهداشت عمومی و حفظ سرمایه کشور است.
حجت الاسلام محمد امیری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این دیدار از حضور 14 ناظر ذبح شرعی در کلیه کشتارگاه های طیور استان خبر داد و یادآورشد: در کشتارگاه های دام با ظرفیت بالای فعال نیز ناظرین ذبح شرعی فعال هستند.

 

----------------------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از  12 میلیون نوبت قطعه طیور در شهرستان زاوه


 سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت: صنعت مرغداری و تولید گوشت  سفید و تخم مرغ  یکی از ارکان مهم اقتصادی می باشد. لذا در جهت حفظ این صنعت می بایست اقداماتی به منظور جلوگیری از رخداد بیماری انجام داد که از جمله آن رعایت برنامه واکسیناسیو ن منظم و مرتب بر اساس دستورالعمل توسط مرغداران می باشد.
دکتر سیدین افزود: از ابتدای سال جاری بیش از 3 میلیون 800 هزار نوبت قطعه علیه نیوکاسل و بیش از 3 میلیون نوبت قطعه علیه برونشیت  و بیش از 3 میلیون و 350 هزار نوبت قطعه علیه گامبورو و بیش از یک میلیون و 900 هزار نوبت قطعه علیه آنفلو انزا تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.
وی گفت: از ابتدای سال جاری بیش از یک میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است و تا کنون 1926 مجوز حمل برای طیور پروش یافته به مقصد کشتارگاه صادر شده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه از 85 واحد فعال مرغداری در شهرستان زاوه خبر داد و گفت: در حال حاضر تاسیس 50 واحد مرغداری دیگر در دست اقدام می باشد.
دکتر سیدین از پرورش دهندگان طیور خواست با توجه به اینکه درگیری تعدادی از مرغدارای ها به بیماری به علت عدم رعایت فاصله جوجه ریزی، جوجه ریزی بیش از ظرفیت و یا عدم رعایت نکات بهداشتی می باشد. لذا  به منظور حفظ سرمایه خود و جلوگیری از زیانهای اقتصادی نکات بهداشتی را جدی بگیرند و با اجرای دقیق برنامه واکسیناسیون از شیوع بیماری جلوگیری کنند.
 

------------------------------------------------

تاکید بر اجرای طرح تجمیع کشتارگاهها در کار گروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خلیل اباد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل اباد در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان بر اجرای طرح تجمیع کشتارگاهها  تاکیدکرد.
دکتر عباس محمدزاده با توجه به سنتی بودن کشتارگاه فعلی در شهرستان و وجود نواقص بهداشتی متعدد دراین کشتارگاه و همچنین نزدیکی فاصله تا کشتارگاه کاشمر که حدود 8 کیلومتر میباشد از شهرداری خلیل اباد خواست با توجه به تحویل ماشین حمل گوشت سردخانه دار به انها و وجود بازار دام نزدیک به کشتارگاه کاشمر، کشتار مورد نیاز شهرستان در کاشمر انجام گردد.
وی گفت : طی 8 ماهه ابتدای سال جاری به تعداد1141مورد بازرسی و کنترل فراورده های خام دامی در شهرستان انجام گردیده که 106مورد غیر بهداشتی مشاهده شد و 359 کیلوگرم فراورده غیر قابل مصرف معدوم و سه نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی گردیدند.
محمدزاده خاطرنشان ساخت: در کشتارگاه شهرستان نیز تعداد1532 لاشه دامی مورد بازرسی بهداشتی کارشناس دامپزشکی قرار گرفت که به میزان 115 کیلوگرم فراورده غیرقابل مصرف نیز معدوم شده است.

 

نظر شما
ادامه