کد خبر: ۴۲۳۳۸



دانشمندان موفق به کشف قدیمی‌ترین ردپای حیوانات در جنوب چین شده‌اند؛ قدمت این فسیل به ۵۵۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، محققان باستانی‌ترین ردپای حیوانی در خاک را پیدا کرده‌اند. این ردپا که ۵۵۰ میلیون سال قدمت دارد در سایتی باستانی غنی از فسیل در جنوب چین کشف شده است.

این ردپاها اولین شواهدی هستند که نشان می‌دهد گروهی باستانی از حیوانات به نام «بیلاتریا» یا دوسوئیان قبل از انفجار دوره کامبرین وجود داشته‌اند.

دوسوئیان به همه موجوداتی که به صورت متقارن از دو طرف ساختار بدن خود به شکل صعودی و نزولی برای حرکت استفاده می‌کنند، گفته می‌شود. این موجودات ممکن است از هر دو طرف بدن خود برای حرکت رو به جلو استفاده کنند.

انفجار کامبرین ۵۴۱ میلیون سال پیش اتفاق افتاد که در طی آن بسیاری از شاخه‌های اصلی حیوانات؛ همانطور که فسیل‌ها نشان می‌دهند، پدید آمدند. در ۲۰ تا ۲۵ میلیون سال دوره این رویداد بیشترین انشعاب‌های جانوری از شاخه پریاخته‌ها (گیاهی یا جانوری که بدنش بیش از یک یاخته داشته باشد) صورت گرفت.

تا پیش از افنجار کامبرین، حیوانات ساده و تک‌سلولی یا ارگانیسم‌های چند سلولی بودند اما دوره کامبرین باعث به وجود آمدن حیوانات پیچیده‌ای شد که ما امروز می‌شناسیم مانند دوسوئیان که اولین تقارن دو طرفه را به نمایش گذاشتند.

در این مرحله از تکامل، حیوانات سر، دم، شکم، کمر و پا پیدا کردند. حیوانات از دست‌ها و پاهای خود برای حرکت کردن، آشیانه ساختن، غذا خوردن و جفت‌گیری کردن استفاده می‌کنند. بنابراین برای دانشمندان مهم است که بدانند اولین اندام‌های حرکتی چه زمانی و در چه نوع حیواناتی ظاهر شدند؛ این امر به نشان می‌دهد که چگونه حیوانات شروع به تغیر کره زمین کردند.

حیوانات دوسویه شامل بندپایان و کرم‌های حلقوی می‌شود؛ پیش از این باورها بر این بود که پیش از انفجار کامبرین، اولین پاهای ابتدایی در این موجودات ظاهر شده است اما هیچ شواهدی دال بر صحت این ماجرا در رکوردهای فسیلی وجود ندارد. به همین دلیل ردپاهای تازه کشف شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند.


نظر شما
ادامه