کد خبر: ۴۱۲۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - روزنامه جام جم نوشت : «گل بود به سبزه هم آراسته شد» اگر تا به حال خوابگاه‌های دانشجویی به داشتن اتاق‌های شلوغ و آشفته، غذاهای بی‌کیفیت، یخچال‌های خالی، دستشویی‌هایی که باید ساعت‌ها در صفش منتظر ماند و تلی از ظروف نشسته در سینک‌های ظرفشویی مشهور بودند، حالا ورود «ساس» به اتاق‌های تنگ دانشجویان نشان می‌دهد که خوابگاه‌ها هر روز درگیر مشکلات جدیدی هستند.

ابتلای دانشجویان دو خوابگاه دانشجویی شهر تهران به بیماری‌های پوستی، آن هم متعلق به دو‌دانشگاه معروف پایتخت یعنی علامه طباطبایی و الزهرا(س) در روزهای اخیر باعث شد تا مسوولان دانشگاه‌ها با سمپاشی این خوابگاه‌ها مشکل را تا حدودی برطرف کنند. این در حالی است که شنیده می‌شود مشکل وجود حشره خطرناک خانگی ساس و عوارض پوستی ناشی از آن دانشجویان برخی دانشگاه‌های دیگر را نیز درگیر کرده است.

ابراهیم نعیمی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با تایید شناسایی بیماری پوستی در اثر ساس در یک خوابگاه دانشجویی دخترانه این دانشگاه گفت: با سمپاشی کل خوابگاه و ضدعفونی پتوهای دانشجویان جلوی شیوع بیماری گرفته شده است.خوابگاه دخترانه‌ای که در آن وجود ساس تایید شده دارای ظرفیت اسکان 336 نفر در قالب 24 واحد است. در پی دریافت گزارشی مبنی بر این‌که دانشجویان یکی از واحدهای این خوابگاه از نظر بهداشتی دچار مشکلات پوستی شده‌اند، پزشکان مرکز بهداشت دانشگاه طی بازدیدی از این واحد موضوع را بررسی کردند.به گفته مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، پزشکان مرکز بهداشت این دانشگاه تایید کرده‌اند که ساس در این واحد خوابگاهی وجود دارد و به این ترتیب بیماران برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی شده‌اند.

نعیمی از شیوع این بیماری پوستی در 3 واحد دیگر این خوابگاه دخترانه دانشگاه علامه طباطبایی نیز خبر داد و به مهر گفت: با توصیه مرکز بهداشت دانشگاه این خوابگاه را برای یک روز خالی از دانشجو کرده و کل خوابگاه را سمپاشی کردیم. همچنین پتوهای دانشجویان شست‌وشو و ضدعفونی شدند و اکنون دیگر مشکلی وجود ندارد.

ساس در دانشگاه دخترانه

مهری محمدزاده، مدیر امور دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) نیز با تایید شناسایی علائم بیماری در میان دانشجویان در اثر وجود حشره خونخوار ساس در یک خوابگاه دانشجویی گفت: اتاق‌های خوابگاهی که در آن ساس وجود داشت را قرق کرده و سمپاشی کردیم.

محمدزاده افزود: ساس در یکی از خوابگاه‌های مجتمع خوابگاهی گلستان دانشگاه الزهرا (س) موجب بروز ناراحتی در تعدادی از دانشجویان که بیشتر از 12 نفر نبودند، شد. در پی بروز این مشکلات، اتاق‌ها را سمپاشی کردیم و مشکل رفع شد.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه دانشجویانی که دچار مشکل شده بودند به مرکز درمانی کنار خوابگاه معرفی شده‌اند گفت: کارهای درمانی روی این دانشجویان انجام شده و موارد بهداشتی از جمله اتو کردن لباس‌ها و ضدعفونی کردن که باید رعایت می‌کردند نیز به این دانشجویان توصیه شد.

وی در پاسخ به این‌که با توجه به مشاهده بیماری‌هایی با منشأ ساس در دو دانشگاه علامه طباطبایی و الزهرا (س)، آیا وجود این موضوع از سوی دانشگاه به وزارت بهداشت گزارش شده است، گفت: فعلا خیر، اما در حال انجام امور مربوط به آن هستیم. ظاهرا بقیه دانشگاه‌ها نیز درگیر این موضوع هستند.

به گفته محمدزاده، دانشجویان باید خودشان مسائل بهداشتی را رعایت کنند. آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه کرده‌ایم و امیدواریم با رعایت بهداشت دیگر شاهد این ماجرا نباشیم.

مقصر کیست؟

معمولا با بروز هر اتفاقی در خوابگاه‌های دانشجویی و شبانه‌روزی اولین انگشت اتهام به سوی مسوولان خوابگاه‌ها نشانه می‌رود. به گفته برخی دانشجویان خوابگاهی، وقتی تعداد حمام‌ها و دستشویی‌ها در خوابگاه‌ها اندک است ورود چنین عوارضی چندان عجیب نیست.

مهسا- خ، دانشجوی خوابگاهی در تهران می‌گوید: با توجه به این که دانشگاه‌ها تعهد دارند تا خوابگاه مورد نیاز دانشجویان دختر را تامین کنند، چون ظرفیت خوابگاه‌ها محدود است آنها را در اتاق‌هایی بیش از ظرفیت معمول اسکان می‌دهند، مثلا اگر در اتاقی باید 4 نفر بخوابند متاسفانه تخت‌ها را فشرده‌تر می‌چینند تا 6 نفر جای بگیرند.

به گفته این دانشجو که ترم اولی است، او در خوابگاهی ساکن شده که تعداد دستشویی‌ها هم بسیار ناچیز است: «صبح‌ها برای این که دوش بگیریم و دستشویی برویم باید یک ساعت زودتر از خواب بیدار شویم.»

ثریا- س هم که در خوابگاه دیگری در تهران ساکن است با طرح این سوال که اگر در خوابگاه‌های تهران ساس و شپش پیدا شود از خوابگاه‌های شهرستان‌های کوچک چه توقعی دارید، می‌گوید: در خوابگاه ما، در یک طبقه 9 نفر از یک دستشویی وحمام استفاده می‌کنند که به طور مرتب تمیز نمی‌شود. ضمن این که خیلی از بچه‌ها مجبور شده‌اند برای خودشان بالش و پتو بیاورند چون وسواس دارند که شاید وسایل خوابگاه تمیز نباشد.

دانشجویان همکاری نمی‌کنند

اما مشکل بهداشتی خوابگاه‌ها تنها به عملکرد مسوولان خوابگاه خلاصه نمی‌شود و متصدیان خوابگاه‌ها معمولا از دانشجویان گله دارند. مسوول اداری و اجرایی یکی از خوابگاه‌های تهران ـ که خواست نامش درج نشود ـ می‌گوید: مسوولان می‌دانند که خوابگاه‌های کشور مورد رضایت بچه‌ها نیست، اما متاسفانه خیلی از دانشجویان هم به بهداشت فردی و عمومی در خوابگاه اهمیتی نمی‌دهند.

به گفته وی، نشستن ظروف و انبار شدن آن در آشپزخانه‌ها، رعایت نشدن بهداشت در دستشویی‌ها و ریخت‌وپاش اتاق‌ها برای متصدیان خوابگاهی آزاردهنده است، به همین دلیل بارها با تدوین اطلاعیه‌هایی از بچه‌ها خواسته شده است تا حداقل بهداشت را رعایت کنند، اما آنها آنقدر که به ظاهرشان می‌رسند به اطرافشان توجهی نمی‌کنند.

توصیه‌هایی برای مبارزه با ساس در خوابگاه‌ها

دانشگاه الزهرا (س) طی اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواست 11 نکته بهداشتی را در مواجهه با ساس رعایت کنند. بر این اساس دانشجویان باید در صورت مشاهده هر مورد حشره مشکوک به مسوولان خوابگاه اطلاع دهند. وسایل اضافی موجود در اتاق را که قابل استفاده نیستند از اتاق خارج کرده و در رعایت نکات بهداشتی و تمیزی اتاق تلاش کنند. همچنین لباس‌های خود را در صورت امکان با آب داغ بشویند و سپس لباس را بویژه درزهای آن را با اتوی داغ اتو کنند.

بر اساس این اطلاعیه، نگهداری حیوانات اهلی مثل سگ و گربه یا هر پرنده‌ای در منزل می‌تواند باعث وجود ساس در منزل شود. دانشگاه الزهرا (س) همچنین از دانشجویان خواسته است در صورت نگهداری حیوانات خانگی، حتما آنها را به طور مرتب نزد دامپزشک برده و استحمام کنند.

اطلاعیه این دانشگاه در یادآوری به دانشجویان، خرید حیوانات از محله‌های روستایی یا آوردن حیوان آلوده به منزل، جابه‌جایی لوازم از منزل دوستان و اقوام به منزل، وجود لانه پرندگان در تراس‌های منازل، تردد اقوام یا فامیل از شهرستان‌هایی که ساس در آنجا وجود دارد را از راه‌های انتقال حشره خونخوار ساس برشمرده و خاطرنشان کرده است: «انتقال ساس از طریق کتاب‌های بچه‌ها براحتی انجام می‌گیرد. در گرفتن کتاب از دوستانتان احتیاط کنید و کتاب‌ها و روزنامه‌هایی را که از دیگران می‌گیرید خوب وارسی نمایید.»

این اطلاعیه در توصیه به دانشجویان هنگام بازگشت از سفر آورده است: «پس از بازگشت از سفر، بخصوص اگر با قطار یا اتوبوس مسافرت می‌کنید ساک خود را مستقیما به داخل منزل یا اتاق خود نبرید بلکه در حیاط یا بالکن قرار دهید تا مدت 24 ساعت در فضای باز بماند و در صورت داشتن چرخ، حتماً چرخ‌ها را بشویید و اگر احتمال آلودگی دادید ساک‌ها را در یک کیسه زباله بزرگ قرار داده و با اسپری‌های حشره‌کش درون آنها را اسپری کرده و درب کیسه را برای مدت 48 ساعت خوب ببندید.»

به هر حال نگرانی از وجود ساس در اتاق‌های خوابگاهی چندروزی است که به دغدغه دانشجویان شهرستانی تبدیل شده است اما فارغ از آن که مقصر بروز این عارضه چه کسی باشد، ضرورت مبارزه با آن و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ورود آن به سایر دانشگاه‌ها کاملا محسوس است.

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mahsa
|
-
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
اولا تعداد کسانی که مبتلا شدن بیشتر از 12 نفره
ما که خودمون داریم می بینیم ! چرا نفر اول رو درمان نکردین؟؟
من در غذای خودم یک تکه چیز سیاه رنگ دیدم و معلوم شد که موی گربه بوده
حالا شما در خبرها میگید مشکل حل شد؟ مشکل اصلی اون بچه ای که از کثیفه نیس اون مشکله ولی اصل که شمایین!
ما شکممون ورم میکنه سیاه میشه کی میبینه؟؟؟؟؟؟؟ حالا نوشتین در حال حاضر مشکل حل شده؟
به همون خدای بزرگ نه اون مشکل حل شده نه مشکلای دیگه ما هم مجبور شدیم بریم فعلا از خوابگاه
ولی حتما بر نمیگردیم و شما به کارتو ادامه می دید
مریم
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
0
0
اون 2 تا کم بود به خوابگاه دانشگاه تهران رسید.این دیگه چه بد بختیه
مونا میریان
|
-
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
0
کاش مسئولین خوابگاه بچه های خودشون و تو محیط خوابگاه میدیدن و دست از سهل انگاری های بیموردشون بر میداشتند.خدارو در نظر بگیرید اگه معتقدید بهش
طناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
0
0
ما وسایلمون رو تو انبار گذاشتیم دقیقا همون انبار الزهرا بود که ساس انداخت تو وسایلمون بعد تابستون من تشکم رو دادم خانوادم بردن متاسفانه اون فقط ی تشک نبود شده بود ی تشک با ساسی که توش خونه کرده بود ساس رو با خودشون بردن از خوابگاهمون به شهرستان دقیقا تا چند ماه ما رو در گیر کرد اونم شهرستان هایی که امکانات سم پاشی ندارند خود من ی شب هایی با ارامبخش میخوابیدم لطفا مسولان رسیدگی کنن انقدر شاهد الودگی های خوابگاه ها نباشیم
نظر شما
ادامه