کد خبر: ۴۰۹۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و مرکزی + افتتاح یک شبکه جدید دامپزشکی

 

سنگر دامپزشکی ظریف ،دقیق و لطیف است
 
فرماندار شهرستان سراب در جلسه هماهنگی مدیران دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت:سنگر خدمت دامپزشکی سنگری ظریف،دقیق ولطیف است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، بیرامی فرماندار شهرستان سراب ضمن تبریک سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و روز خانواده در دومین جلسه هماهنگی مدیران ستادی دامپزشکی آذربایجان شرقی که در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردیده بود با بیان اینکه سنگرخدمت دامپزشکی سنگری ظریف ،دقیق ولطیف است عنوان نمود که دامپزشکی با فعالیت خود در زمینه پیشگیری از بیماریها دامی و مداوای آنها موجبات افزایش بهداشت وسلامت در جمعیت انسانی می گردند که در راین راستا می بایستی دامپزشکی با نهایت دقت وظرافت در راستای ار تقا بهداشت عمومی عمل نماید.
وی همچنین گفت : که عملکرد دامپزشکی بسیار وسیع وپراهمیت است و انصافا کارکنان دامپزشکی شهرستان با تمام قوا فعالیت می نمایند،که شاهد این امر کاهش بیماریهای مشترک بین انسان ودام به خصوص کاهش 60 درصدی بیماری تب مالت در سراب است.
در ادامه دکتر بهراد زندیه مدیرکل دامپزشکی ضمن تقدیر وتشکر از مسئولین محلی شهرستان سراب به خصوص فرماندار محترم در راستای حمایت از دامپزشکی گفت:اداره کل دامپزشکی با تمام توان در راستای سیاستهای سازمان دامپزشکی که همانا حفظ وحراست از سرمایه های دامی وارتقا بهداشت عمومی جامعه است تلاش می نماید.
وی در ادامه افزود که دامپزشکی آمادگی کامل در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را دارد.
در ادامه جلسه مسئولین شبکه های دامپزشکی استان به ارائه گزارش در خصوص عملکرد شان پرداختند.

------------------------------------

 

جلسه هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در خصوص نظارت بهداشتی دامهای قربانی در روز عید سعید قربان تشکیل شد
 
در این جلسه که با حضور مدیر کل ، معاونین ، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ، امور مالی ، حراست ، طرح و برنامه و روابط عمومی تشکیل شد مدیر کل دامپزشکی استان مازندران بازرسی بهداشتی دامپزشکی را از اهم فعالیتهای دامپزشکی در راستای تامین بهداشت عمومی جامعه خواند و گفت 2 الی 3 روز قبل از روز عید قربان حداقل 2 الی 3 اکیپ بازرسی بهداشتی دامپزشکی باید در میادین عرضه دام در سطح شهرستانهای استان مستقر شوند وی با بیان اینکه در روز عید قربان کلیه شبکه های دامپزشکی شهرستانها باز بوده و آماده پاسخگویی به مسائل بهداشتی هم استانیهای عزیز می باشند گفت طبق هماهنگی های بعمل آمده یک نفر روحانی بعنوان ناظر شرعی نیز در روز عید قربان در شبکه های دامپزشکی شهرستانها جهت پاسخگویی به مسائل شرعی هموطنان نیز حضور دارند. وی همچنین خاطر نشان ساخت در روز عید قربان اکیپ های سیار نیز در سطح شهرها بعنوان بازرسین بهداشتی فعالیت می نمایند.

 

------------------------------------

 

حمل و نقل دام فقط با مجوز بهداشتی دامپزشکی امکان پذیر است

 

رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: نقل و انتقال دام فقط با مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی امکان پذیر است.

دکتر سید مهدی رئوف گفت: مجوز حمل بهداشتی برای دام هایی که تحت نظارت و پوشش اقدامات بهداشتی دامپزشکی قرار داشته اند صادر می شود که در این راستا از ابتدای سالجاری مجوز حمل بهداشتی برای یک هزار و 410 راس گاو و گوساله،12 هزار و 375 راس گوسفند و بز و 4 هزار و 624 نفر شتر برای سایر نقاط کشور صادر شده است.
وی افزود:با نزدیک شدن به عید سعید قربان حمل و نقل دام از استان به استان های همجوار به خصوص استان سیستان و بلوچستان افزایش چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به سیستم یکپارچه قرنطنیه کشوری خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت رعایت مسائل قرنطینه ای در پیشگیری از بروز بیماری های دام و طیور کلیه مجوز های حمل بهداشتی صادره بصورت بر خط در این سیستم ثبت می شود.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی :
استان مرکزی قطب تولید بچه ماهی در کشور است

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از استان به عنوان قطب تولید بچه ماهی در کشور نام برد.

دکتر سعید حسینی با اشاره به تعداد مراکز پرورش ماهیان سردآبی در استان اظهارکرد: هم‌اکنون بالغ بر 170مرکز پرورش ماهی سردآبی در استان به کار پرورش ماهی مشغول است.

وی با اشاره به اینکه ماهیان در معرض بیماری‌هایی قرار دارند، گفت: برای پیشگیری از بیماری استرپتوکوکوزیس، از ابتدای سال جاری تاکنون اقداماتی اساسی صورت گرفته است.

حسینی در خصوص اقدامات صورا گرفته تاکید گرد: به منظور پیشگیری بیماری در ماهیان سردآبی مقدار 50لیتر واکسن غوطه‌وری در مراکز تولید بچه‌ماهی و یک‌صد لیتر واکسن خوراکی در مراکز پرورش وهم‌چنبن 10 کیلوگرم ماده تقویتی ارگوسان به صورت رایگان در بین آبزی‌پروران استان توزیع و مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی قطب تولید بچه ماهی سردآبی در کشور است از این رو نظارت بر این مراکز و اعمال مقررات بهداشتی از وظایف این اداره کل بوده و ماده غذایی فوق مورد تائید کارشناسان دامپزشکی قرار دارد.

 

------------------------------------

 

در مراسمی؛
شبکه دامپزشکی گرمه افتتاح شد


شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه در مراسمی افتتاح و فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

در آیین افتتاح شبکه دامپزشکی این شهرستان مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه راه‌اندازی دامپزشکی گرمه از بدو تاسیس این شهرستان در دستور کار استان قرار گرفت، اظهار داشت: به دلیل قرار گرفتن شهرستان گرمه در مجاورت استان سمنان و ضرورت کنترل بیشتر بر ورود و خروج دام، شبکه دامپزشکی در این شهرستان فعال شد.
مجید روحانی‌نژاد با بیان اینکه کنترل مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌ها و واحدهای مرتبط در حوزه ماموریت دامپزشکی قرار دارد، تصریح کرد: بر همین اساس دامپزشکی خراسان شمالی برای کنترل و نظارت این واحدها اقدام به راه اندازی شبکه دامپزشکی کرد.
وی با اشاره به اینکه 96 هزار و 600 دام سبک در شهرستان گرمه وجود دارد، شمار دام‌های سنگین این شهرستان را دو هزار و 600 راس اعلام کرد.
روحانی‌نژاد وجود دو واحد مرغداری با ظرفیت 42 هزار قطعه، یک واحد پرورش ماهی با ظرفیت دو تن و دو مرکز شیر با پتانسیل جمع‌آوری هفت هزار و 800 تن در سال و همچنین فعالیت یک واحد کشتارگاه را در شهرستان گرمه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این راستا دامپزشکی نظارت‌ها و خدمات مختلفی را به این واحدها به منظور جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت دام و طیور انجام می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه دامپزشکی با کنترل بیماری‌های مشترک در تحقق دام سالم و غذای سالم تلاش می‌کند، اظهار داشت: هزار و 709 عامل مشترک بیماری‌زا وجود دارد که 830 مورد آن بیماری مشترک است که به انحای مختلف می‌تواند بیماری ایجاد کند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بیماری‌های سارس، آنفلوآنزا، جنون گاوی را از بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان کرد و افزود: در صورت عدم کنترل این بیماری‌ها، سلامت انسان‌ها به مخاطره می‌افتد.
وی ادامه داد: بخشی از بیماری‌های مشترک غالبا کشنده هستند و با تخریب فراوانی همراه است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه از 30 مورد عامل بیماری میکروبی تقریبا 27 مورد آن از عوامل بیماری‌زای دام بوده است، تصریح کرد: امروزه دامپزشکان ضمن انجام وظایف خود، همچون پیشگیری، مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی از تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی ناچار به مقابله با خطرات ناشی از وجود مواد شیمیایی، نگهدارنده‌ها، باقیمانده‌های دارویی، هورمون‌ها و سموم مختلف و سایر محصولات دارویی هستند.
وی بیان داشت: نقش دامپزشکی در حمایت از کشاورزان و همچنین حفظ آنها در روستاها برای امور کشاورزی از طریق تامین بهداشت دام و سلامتی فرآورده‌های دامی بسیار مهم و اساسی است.
روحانی‌نژاد نقش دامپزشکی در توسعه پایدار را در سه بخش رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی، محیط زیست مورد اشاره قرار داد و گفت: در رشد اقتصادی دام و طیور حدود 13 درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود و در کشورمان پروتئین حیوانی از پرورش 75 میلیون راس گوسفند و بز، حدود هشت میلیون راس گاو و گاومیش و حدود 200 میلیون قطعه طیور تامین می‌شود.
وی اظهار داشت: از این رو سرمایه عظیم دامی کشور بخش قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و در یک بررسی انجام شده بخش دام، طیور و آبزیان از بالاترین نرخ رشد ارزش افزوده برخوردار بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: در حوزه عدالت اجتماعی نیز روابطی که رفاه مردم و دسترسی به خدمات بهداشتی را مربوط می‌شود، شامل این بخش بوده که دامپزشکان نیز با بهره‌گیری از علوم میکروب شناسی، بهداشت غذا، بهداشت محیط و به کار بستن مهارت‌ها و منابع و همچنین محافظت از مواد غذایی و مراقبت، پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی در راستای تحقق آن تلاش می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست نیز با طیف وسیعی از آلودگی‌های محیطی، حیات وحش، بندپایان و حشرات مضر مواجه است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز دامپزشکی با انجام ماموریت‌های خود در راستای حفاظت از محیط زیست تلاش می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه