کد خبر: ۴۰۶۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ملارد، کرج و خراسان شمالی

 

بیش از سه تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در ملارد امحاء شد


دکتر'بهزاد ضیایی' افزود: این فرآورده ها شامل گوشت سفید وقرمز بود که طی یک ماه گذشته از سطح قصابی ها و فروشگاههای ملارد جمع آوری شد.
وی بیان داشت: با توجه به تخلفات احتمالی ازسوی برخی عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی به مردم توصیه می شود از خرید و مصرف فرآورده های خام دامی بدون مهر یا برچسب شبکه دامپزشکی خودداری نمایند.
وی تاکیدکرد: هرگونه قطعه بندی و استخوان گیری مرغ، تهیه شنیسل و جوجه کباب درمغازه های مرغ فروشی، قصابی و سوپر مارکت ها غیربهداشتی و ممنوع می باشد.
وی اظهارداشت: شهروندان برای پیشگیری از ابتلای به بیماری های مشترک بین انسان و دام ازمصرف فرآورده های خام دامی به صورت خام یا نیم پز پرهیز کنند.
ضیایی گفت : همچنین عرضه دل،جگر، سنگدان و پای مرغ بدون بسته بندی معتبر ممنوع است.
وی از شهروندان خواست هرگونه تخلف را دراین زمینه از طریق تلفن های 6492148و6492316(0261) به شبکه دامپزشکی ملارد اطلاع دهند.

--------------------------------------

 

ضبط بیش از 18 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در کرج 


 درشش ماه اول امسال  8439 نوبت بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با هدف ارتقای سطح بهداشت عمومی و تلاش برای رفع معضلات بهداشتی در شهرستان کرج  به عمل آمد.
دکتر جمالی رئیس شبکه دامپزشکی کرج با اعلام این مطلب گفت: در نتیجه بازدیدهای انجام شده مقدار 18931 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در سطح استان تهران ضبط گردید که از این میزان فرآورده ضبط شده مقدار 11250کیلوگرم با رعایت موازین بهداشتی معدوم گردید.
در طی بازرسی‌های بعمل آمده همچنین 12واحد صنفی به دلیل تخلفات بهداشتی پلمپ و همچنین تعداد 322 پرونده نیز به مراجع قضایی ارجاع گردید.
جمالی  از جمله دلایل برخورد با این واحدها را تخلفات آنها از جمله: عرضه گوشت بدون مهر دامپزشکی، عرضه گوشت چرخ‌کرده از قبل آماده شده و گوشت مبتلا به زردی عنوان کرد.
دکتر جمالی افزود: رسیدگی به تخلفات بهداشتی واحدهای صنفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا درصورتی که سلامت فرآورده‌های یاد شده توسط دکتر دامپزشک تأیید نشود می‌تواند منجر به بروز بیماریهای مشترک بین انسان و دام به علت تماس و یا مصرف فرآورده‌های آلوده گردد.

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد:
استقرار 7 اکیپ دامپزشکی در مسیر عشایر خراسان شمالی


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از استقرار 7 اکیپ دامپزشکی در مسیر حرکت عشایر کوچ روی در سطح این استان خبر داد.

مجید روحانی‌نژاد اظهار داشت: این اکیپ‌ها در شهرستان‌های خراسان شمالی از زمان کوچ عشایر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
وی گفت: این اکیپ‌ها از ابتدای مسیر حرکت عشایر کوچ رو تا زمان استقرار حضور پیدا می‌کنند و دام‌های این عشایر زیر نظر دامپزشکی هستند.
روحانی‌نژاد ادامه داد: خدمات دامپزشکی خراسان شمالی به فراخور جمعیت دامی و عشایر کوچ رو ارائه می‌شود.
وی این خدمات دامپزشکی را شامل؛ واکسیناسیون و همچنین پایش بیماری در گله و توزیع نهاده‌ها عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: خدمات دامپزشکی به عشایر استان عمدتا به صورت رایگان ارائه می‌شود.
وی ارائه این خدمات به عشایر استان را در پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی اثربخش برشمرد.
به گفته روحانی‌نژاد با ارائه این خدمات بیماری‌ها در دام‌های عشایر خراسان شمالی به حداقل رسیده است.
وی همچنین از استقرار قرنطینه‌های دامی در مبادی ورودی و خروجی خراسان شمالی خبر داد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اقدامات دامپزشکی خراسان شمالی در زمینه مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام عشایر توضیح داد: این مبارزه در سه بخش حمام دادن گوسفند و بز، سمپاشی اماکن و همچنین توزیع سم یارانه‌ای و رایگان انجام شده است.
به گفته وی، طی امسال 250 هزار راس گوسفند و بز با حمام دادن علیه انگل‌های خارجی بدن دام مبارزه شده است.
روحانی‌نژاد فضای سمپاشی شده، اماکن دامی در خراسان شمالی برای مبارزه با انگل‌های خارجی دام را طی این مدت 141 هزار متر مربع برشمرد.
عشایر خراسان شمالی دارای 900 هزار واحد دامی هستند.

 

نظر شما
ادامه