کد خبر: ۳۹۳
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، آخرین شمار مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ موسوم به «خوکی» در ایران را 196 نفر اعلام کرد و افزود: براین اساس آمار مبتلایان نسبت به هفته گذشته 52 نفر افزایش داشته است...

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، آخرین شمار مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ موسوم به «خوکی» در ایران را 196 نفر اعلام کرد و افزود: براین اساس آمار مبتلایان نسبت به هفته گذشته 52 نفر افزایش داشته است.

دکتر محمد مهدی گویا،  با اشاره به این که شیب رو به بالای این بیماری در کشور مختصری کاهش نشان می‌دهد، اظهار کرد: اما این احتمال وجود دارد که شدت شیب افزایش یابد.

وی، با بیان این که 53 درصد از مبتلایان گزارش شده سابقه سفر به حج عمره را داشته‌اند، افزود: 17 درصد آنان هم کسانی بودند که براثر تماس نزدیک با افراد بازگشته از سفرهای خارجی به این بیماری مبتلا شدند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، سرعت گسترش بیمار را در کشورهای همسایه (منطقه) رو به افزایش برشمرد و گفت: به عنوان مثال در تازه‌ترین گزارش‌ها از کشور قطر 350 مبتلا به تایید رسیده که نسبت به گذشته رشد ناگهانی داشته است.

دکتر گویا، در خصوص لغو و یا به تعویق انداختن بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و سایر بازی‌ها که به میزبانی تایوان و تایلند برگزار می‌شود، گفت: نظر وزارت بهداشت در هیات دولت درباره برگزاری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به میزبانی ایران به تعویق انداختن آن بود که به تایید هیات دولت هم رسید.

وی، افزود: جهت اعزام ورزشکاران به سایر کشورها برای برگزاری مسابقات هم وزارت بهداشت نظرات کارشناسی خود را به سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک اعلام می‌کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با بیان این که تصمیم‌گیری این وزارتخانه درباره برگزاری بازی‌ها بسته به شیوع بیماری در آن کشور و وضعیت گروه‌های اعزامی متفاوت است، گفت: به عنوان مثال سلامت جانبازان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و احتمال ابتلا به فرم شدید بیماری برای این افراد وجود دارد.

دکتر گویا، شیوع بیماری را در کشورهای آمریکایی فراوان برشمرد و افزود: شیوع این بیماری در کشور انگلستان هم بسیار بالاست؛ به نحوی که براساس آخرین آمار فقط 300 هزار بیمار تحت درمان دارویی قرار دارند و مطمئنا شمار مبتلایان بیش از این تعداد است که تحت درمان دارویی هستند.

وی با بیان این که وضعیت بیماری در آمریکای جنوبی رو به گسترش است در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال میزان مرگ در کشور برزیل طی یک هفته اخیر به یک باره دو برابر شده است؛ این در حالی است که سرعت رشد بیماری در شیلی و آرژانتین هم رو به افزایش است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، قطر، عربستان سعودی، استرالیا، چین، ژاپن را از جمله کشورهایی با گسترش فراوان بیماری دانست.

دکتر گویا با تاکید بر این که تاکنون در ایران گزارشی از مرگ یا فوت براثر ابتلا به آنفلوانزای نوع آ نداشته‌ایم، به ایسنا گفت: اگر موردی از مرگ در کشور گزارش شود، نظیر هر خبر دیگری وزارت بهداشت به اطلاع عمومی خواهد ‌رساند.

به گفته وی، توزیع و پراکندگی بیماری در کشور از نقشه جغرافیایی خاصی تبعیت نمی‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه