کد خبر: ۳۹۲۹۹



مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: متاسفانه در یزد آزمایشگاهی مناسب برای تشخیص و تست بیماری‌های جانوری وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علی‌اکبر حداد‌زاده» در شورای هماهنگی ستاد بحران استان یزد به تاریخ ورود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این بیماری در 22آبان ماه سال گذشته وارد کشور شد و امسال نیز این بیماری شیوع خطرناک ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه صدرصد مرغداری‌ها با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان روبه‌رو بودند، گفت: بر اساس آمار 15استان با 208کانون بیماری شناسایی شدند که قریب به 14میلیون قطعه مرغ از مهرماه امسال تاکنون در کشور معدوم‌سازی صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در این میان 88درصد واحدهای صنعتی درگیر این مسئله هستند که در این میان 85درصد واحدهای تخم‌گذار به علت مدت‌زمان نگه‌داری با این بیماری روبه‌رو شدند.

حداد‌زاده با بیان اینکه این بیماری در تابستان نیز وجود داشته است، خاطر نشان کرد: این بیماری در جو خاص مانند شرایط آب و هوایی برخی مناطق ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد به فعالیت‌های که در راستای هوشیاری مراکز تولید مرغ و تخم‌مرغ انجام گرفته است اشاره کرد و افزود: در این ارتباط 10 هزار پیامک و چاپ بروشورهایی در این زمینه، از فعالیت‌هایی است که در این راستا صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معدوم‌سازی طیور بومی با همکاری بسیار خوب شهرستان‌های استان به‌خوبی انجام شد، اضافه کرد: با توجه به علائم این بیماری، همکاران پس از مشاهده وضعیت هر مرکز، نمونه‌ای از آن را برای آزمایشات لازم به مراکز مشخص شده ارسال می‌کردند و سپس بعد از معین شدن آلودگی در مرکز ،فوراً معدوم‌سازی انجام می‌گرفت.

حداد زاده با بیان اینکه در ارتباط با آزمایشاتی که برای بررسی بیشتر نیازمند داریم با مشکلاتی روبه هستیم‌، گفت: متأسفانه در استان یزد آزمایشگاه قابلی وجود ندارد که کار بررسی در یزد صورت گیرد و مجبور هستیم نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های خارج از استان ارسال کنیم.


نظر شما
ادامه