حکیم مهر - مطالعه‌ای بر روی ردپای کشف شده در صخره‌های 250 میلیون ساله در لهستان نشان می‌دهد که اولین موجود شبیه به دایناسور 9 میلیون سال زودتر از آن چه تاکنون تصور می‌شد، ظهور کرده است.

گروه محققان این مطالعه نتایج خود را در نشریه "انجمن سلطنتی" منتشر کرده و این موجود را «پروروتوداکتیلوس» نامگذاری کرده است.

این مطالعه تازه روی ردپاها در لهستان نشان می‌دهد: قدیمی‌ترین خویشاوند شناخته شده دایناسورها به اندازه یک گربه خانگی بود و روی چهار پا راه می‌رفت.

بر اساس این مطالعه، اولین اجداد دایناسورها 250 میلیون سال قبل ظاهر شدند که بیش از تخمین‌های قبلی است.

استفن بروسات، از موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک که این تحقیقات را هدایت کرده است، گفت: این‌ها قدیمی‌ترین فسیل از اجداد دایناسور از هر گونه که فکر کنید در هر جای جهان است.

تاکنون هیچ استخوانی از این موجود در صخره‌های مورد نظر در لهستان پیدا نشده، اما بروسات می‌گوید که حتی احتمال آن، دانشمندان را به هیجان آورده است.

دایناسورها 65 میلیون سال قبل در پی برخورد یک سنگ عظیم آسمانی به زمین که تبعات گسترده‌ای داشت، نابود شدند.

پروفسور مایک بنتون، از دانشگاه بریستول، گفت: 250 میلیون سال قبل، یک انقراض انبوه در زمین روی داد که واقعا فاجعه‌بار بود به طوری 90 درصد گونه‌های زنده از میان رفتند و تا جایی که ما می‌دانیم و شواهد نشان می‌دهد، حداقل 10 میلیون سال طول کشید تا حیات دوباره جان بگیرد.

او می‌گوید: به این ترتیب کشف شواهدی که تازه گزارش شده، یعنی شواهد این که سرمنشاء دایناسورها یا نزدیک‌ترین خویشاوندان آن‌ها به این دوره ویرانی برمی‌گردد، واقعا فوق‌العاده است. 9 میلیون سال برای یک فسیل شناس چیزی نیست، اما کشف این که سرمنشاء آن‌ها به این دوره وحشتناک یعنی زمانی که حیات داشت بار دیگر جان می‌گرفت برمی‌گردد، کاملا حیرت‌انگیز است.

رد پاهای کشف شده تنها 2 یا سه درصد ردپاهای موجود در این محل را در برمی‌گیرد. قدمت ردپاها فقط 2 میلیون سال پس از دوره انقراض انبوه پرمین است.

بروسات همچنین گفت: اساسا می‌توانیم بگوییم که جد دایناسورها بلافاصله پس از این انقراض سرچشمه گرفت که یک نظریه کاملا تازه است و تاریخ اولیه دایناسورها را از اساس دوباره تعریف می‌کند.

گفتنی است، در دوره انقراض انبوه پرمین بیش از 90 درصد کلیه گونه‌های زیستی به دلیل فوران‌های آتشفشانی، گرمایش ناگهانی زمین و تغییر وضع اقیانوس‌ها از میان رفتند. تا دوره‌های اخیر، دانشمندان تصور می‌کردند دایناسورها 15 تا 20 میلیون سال پس از انقراض انبوه ظاهر شدند؛ زمانی که کره زمین قابل سکونت‌تر شده بود.