کد خبر: ۳۹۰۵

حکیم مهر -  از آنجایی که سازمان دامپزشکی کشور باید تایید نهایی تولید انبوه واکسنهای تولیدشده را صادر کند، واکسن لاکتوکوکوس منتظر نظر این سازمان است.

رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی با اعلام این مطلب گفت: این سازمان مدارک و اسنادی درباره این واکسن خواستار شده که برای آنها ارسال شده است.

دکتر عبدالحسین دلیمی افزود: بیش از هزاران لیتر واکسن مخصوص بیماری استرپتوکوکوزیس به کشور وارد می شد و دولت باید برای واردات آن سوبسید پرداخت می کرد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هر لیتر واکسن لاکتوکوکوس قیمتی معادل 500 دلار دارد، دستیابی به تولید سوش محلی این واکسن توسط محققان کشورمان می تواند صرفه جویی ارزی بسیار زیادی داشته باشد.

دلیمی ادامه داد: سوش محلی این واکسن از مزارع ماهی استان فارس تهیه شد و به دلیل محلی بودن واکسن ساخته شده به طور قطع بهتر از نوع خارجی در مقابل این بیماری مصونیت ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: ماهیان سردآبی و گرمابی از جمله قزل آلا به بیماری استرپتوکوکوزیس مبتلا می شدند که با تولید انبوه این واکسن و در دسترس قرار دادن آن برای تولیدکنندگان مزارع ماهی علاوه بر کاهش میزان بیماری از صرف هزینه های واردات واکسن نیز جلوگیری می شود.

فراهم سازی زیرساختهای موسسه رازی، قطع واردات را در پی دارد

رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بخش دارو و واکسن یادآور شد: تا پایان سال جاری واکسن نیز همچون دارو دچار قطع یارانه نخواهد شد. اما باید برای خودکفایی و تولید محصولات در داخل کشور تلاش کنیم.

دلیمی اظهار داشت: در صورتی که اعتبار و تسهیلات سرمایه ای لازم در اختیار موسسه واکسن و سرمسازی رازی قرار گیرد تا بتوانیم زیرساختهای لازم را فراهم کنیم، خواهیم توانست کشور را از واردات در این زمینه بی نیاز کنیم.

وی به وجود دانش و محققان فعال کشور اشاره کرد و گفت: نیروهای فعالی در کشور وجود دارند و پتانسیل لازم برای تولید آنچه که نیازمند آن هستیم را دارند. تنها کافیست که زیرساختهای لازم برای رشد آنها فراهم شود.

دلیمی همچنین افزود: یارانه به محصولاتی که از خارج وارد می شود تعلق می گیرد و ما می توانیم تولید کنیم. بنابراین نیازی به اختصاص یارانه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به تولید داخلی اهمیت دهیم، اختصاص یارانه ها به بسیاری از محصولات لزومی ندارد.

گفتنی است، در پیگیریهایی که توسط این خبرگزاری درباره تولید انبوه واکسن لاکتوکوکوس انجام شده است، سازمان دامپزشکی کشور و نیروهای فعال در دفتر مبارزه با بیماریهای آبزیان در حال بررسی مدارک و اسناد این واکسن برای تایید نهایی و صدور تاییدیه تولید انبوه هستند.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه