کد خبر: ۳۸۸۲

حکیم مهر - ویژگی منحصر به فرد ماهی که آن را از سایر مواد غذایی مجزا می‌کند، نوع چربی موجود در آن است. ماهی با وجود آنکه جزو خانواده گوشت‌ها به حساب می‌آید، از نظر ترکیب چربی با سایر گوشت‌ها تفاوت دارد؛ زیرا چربی موجود در دیگر گوشت‌ها به طور عمده حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است که موجب بالا رفتن کلسترول خون می‌شوند....

ولی ماهی با اینکه از دسته موادغذایی با منشأ حیوانی است، نوع چربی‌اش از دسته اسیدهای چرب اشباع‌نشده و به نام امگا 3 است. جالب‌تر اینکه این اسیدهای چرب در کاهش خطر مرگ‌های ناگهانی، آریتمی یا بی‌نظمی ضربان قلب، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری‌گلیسرید، تشکیل لخته خون در عروق و حتی کنترل فشارخون بالا نقش دارند. همچنین اثبات شده که امگا3 خطر افسردگی و ورم مفاصل و آسم را کاهش می‌دهد. غیر از این، ماهی یکی از منابع خوب آهن هم هست؛ البته نه به اندازه گوشت قرمز. آهن در خونسازی و حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نیز نقش مهمی‌ بر عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که به راحتی در دستگاه گوارش جذب می‌شود. به علاوه، این آهن، جذب آهن موجود در منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد و بنابراین نقش مهمی‌ در پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارد.

در عین حال، ماهی حاوی مقدار قابل‌توجهی از انواع ویتامین‌های گروه B است که در تنظیم فعالیت سلول‌های عصبی و در نتیجه، سلامت سیستم عصبی و پوست دخالت دارند. ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد، روی است. روی ماده مغذیی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر بسزایی ‌دارد؛ به طوری که کمبود آن در دوران رشد موجب کوتاهی قد می‌شود و در صورت کمبود شدید آن احتمال کوتولگی بالا می‌رود. همچنین کمبود روی موجب تاخیر در بلوغ می‌شود.

در ضمن، ماهی از منابع غنی فلوئور نیز هست که در سلامت و استحکام دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها تاثیر فراوانی ‌دارد. ماهی از بهترین منابع ید نیز به حساب می‌آید و این ماده معدنی در رشد اثرات قابل‌توجهی داشته و کمبودش موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود. به علاوه در تکامل سیستم عصبی نیز نقش بسیاری داشته و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداری مبتلا به کمبود شدید ید باشند، کودکان‌شان علاوه بر اختلال در رشد جسمی‌ دچار عقب‌افتادگی ذهنی نیز می‌شوند.

 


 

نظر شما
ادامه