کد خبر: ۳۸۳۳

حکیم مهر - یک متخصص علوم دامی با بیان این‌که واردات بدون برنامه باعث می‌شود تولیدکننده داخلی ضرر کند، گفت: می‌توانیم واردات نژادهای خارجی هم داشته باشیم به شرطی ‌که این امر کنترل شده باشد و باعث از بین رفتن نژادهای داخلی نشود به عبارت دیگر بهتر است این امر به صورت پایلوت انجام و بررسی شود که آیا دام‌های وارداتی با شرایط و محیط کشور سازگاری دارند یا خیر؟

دکتر محمود وطن‌خواه- متخصص علوم دامی- درباره واردات دام زنده به کشور اظهار کرد: در درجه اول بهتر است روی مساله ذخیره ژنتیکی دام داخلی کار کنیم تا با استفاده از تنوع نژادی موجود در کشور بهبود تولید داشته باشیم.

این متخصص علوم دامی با تاکید براین‌که باید به اصلاح دام‌های داخلی و استفاده از ذخایر ژنتیکی بپردازیم، خاطرنشان کرد: در گذشته روی گاوهای بومی کار نکردیم تا تولید افزایش یابد بنابراین گاو هول اشتاین می‌تواند کمک کند و موثر باشد.

وطن‌خواه با اشاره به این‌که اگر واردات کنترل شده باشد، بیماری به کشور منتقل نمی‌شود، اضافه کرد: آلودگی ژنتیکی مساله بسیار مهمی است زیرا در برخی مناطق دام‌ها بدون نظارت کافی وارد شده و پس از آمیخته شدن با نژادهای بومی کشور منجر به از بین رفتن نژادهای بومی می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که بالا رفتن قیمت گوشت دلایل مختلفی دارد، خاطرنشان کرد:‌ یکی از عوامل بالا رفتن قیمت گوشت به نهاده‌های مختلف دامی و همچنین افزایش دستمزد کارگران برمی‌گردد.

وطن‌خواه خاطرنشان کرد: در سال‌هایی که خشکسالی بود و باید از تولید حمایت می‌کردیم متاسفانه حمایت کافی صورت نگرفت و دام‌های مولد فروخته شدند بنابراین تعداد دام‌های پرواری کاهش یافت و در نتیجه قیمت گوشت بالا رفت.

این متخصص علوم دامی با تاکید بر این‌که باید تولید را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند برنامه‌هایی را اتخاذ کند و با استفاده از جفت‌گیر خارج از فصل و هورمون تراپی دوقلوزایی را افزایش دهد تا بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته در حوزه تولید داخلی هدف مشخصی نداشتیم، خاطرنشان کرد: بهتر است مشخص شود که چقدر می‌توانیم متکی به تولید داخلی باشیم.

وطن‌خواه ادامه داد: همیشه در مواقعی که گوشت گران شده اقدام به واردات گوشت جای حمایت از تولید داخلی ‌کرده‌ایم و در نتیجه دامدار داخلی متضرر شده است و در نتیجه بسیاری از دامداران تمایل به تولید را از دست ‌داده‌اند.

این متخصص علوم دامی در پایان تصریح کرد: اگر قصد واردات داریم باید برنامه‌ای داشته باشیم که نشان دهد چقدر از نیاز از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و چه میزان باید متکی به واردات باشیم.

 

نظر شما
ادامه