کد خبر: ۳۸۲۷

حکیم مهر - رئیس اداره بیماری‌های زئونوزی اداره ‌کل دامپزشکی کردستان گفت: جمعیت دامی استان به طور متوسط 15 درصد کاهش یافته است.

فرزاد رحمانی در یازدهمین گردهمایی کشوری کارشناسان بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سنندج اظهار داشت: سیاه‌زخم یکی از بیماری‌های شایع مشترک بین انسان و دام در استان است که در این راستا در طول سال‌های گذشته تاکنون 85 درصد از جمعیت دامی حساس واکسینه شدند.
وی با اشاره به شیوع بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان در نوار مرزی کشور و در استان کردستان گفت: به دلیل شیوع این بیماری‌ها تعداد‌ دام‌های استان در نوار مرزی کاهش داشته که تب مالت یکی از عوامل بیماری‌های زئونوز بوده است.
رئیس اداره بیماری‌های زئونوزی اداره ‌کل دامپزشکی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون رأس دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسینه می‌شوند، اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال به منظور مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان 800 هزار رأس دام مایه‌کوبی شده است.
رحمانی با تاکید بر اینکه گستره وسیع دامی استان نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و اصولی است، بیان داشت: در حال حاضر در استان هفت کانون شاربن و سیاه‌زخم وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از اهداف برنامه‌های پنج ساله پنجم تغییر در سیاست‌گذاری و شکلگیری اجرای واکسیانسیون هدفمند در سطح کشور است.
رئیس اداره بیماری‌های زئونوزی اداره ‌کل دامپزشکی کردستان به اجرای عملیات واکسیناسیون تب مالت و بروسلوز سالانه در دو نوبت در استان اشاره کرد و افزود: در طول سال‌های 85 تاکنون 70 هزار رأس گاو در استان واکسینه شدند.
رحمانی با بیان اینکه اجرای تست بروسلوز در بین جمعیت گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی متمرکز است، تصریح کرد: در حال حاضر درصد آلودگی به بیماری‌های بروسلوز گاو در استان از 0.2 درصد در سال 85 به 0.02 درصد در شش ماهه امسال کاهش یافته است.
وی با اشاره به کاهش تعداد کانون‌های بیماری بروسلوز در استان گفت: این کانون‌ها از هفت کانون در سه سال گذشته به یک کانون کاهش داشته است.
رئیس اداره بیماری‌های زئونوزی اداره ‌کل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال با بهره‌گیری از امکانات بخش خصوصی 225 هزار رأس دام واجد شرایط بیماری بروسلوز واکسینه شدند.
رحمانی بیان داشت: با انجام واکسیناسیون جمعیت دام‌های حساس استان در سه سال گذشته طبق تحقیقات و نمونه‌گیری انجام شده از آنها در شش ماهه نخست امسال 80 درصد این دام‌ها دارای ایمنی حفاظتی هستند.
وی به اجرای طرح مبارزه با بیماری کیست هداتید در بین سگ‌های صاحب‌دار اشاره کرد و افزود: تاکنون 30 تا 35 درصد سگ‌های استان برای جلوگیری از شیوع بیماری هاری واکسینه شدند.
رحمانی در ادامه بیماری سل را یکی دیگر از بیماری‌های شایع قابل انتقال انسان و حیوان در استان کردستان ذکر کرد و اظهار داشت: سالانه در استان برای مقابله و کنترل این بیماری 15 هزار رأس گاو تست سل گاوی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های سل استان نیز در برخی شهرستان‌ها متمرکز است، تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال تست سل گاوی 40 درصد افزایش داشته است.
‌رئیس اداره بیماری‌های زئونوزی اداره‌ کل دامپزشکی کردستان درصد آلودگی گاوداری‌های استان به بیماری سل را 0.3 درصد در سال گذشته و 0.4 درصد در سال جاری عنوان کرد.
رحمانی در پایان به اجرای تست مالینسیون در بین جمعیت دام‌های تک سمی به منظور کنترل بیماری‌های زئونوز اشاره کرد و افزود: تاکنون 2 هزار نوبت تست مالئیناسیون در بین جمعیت تک سمیان استان انجام شده است.

 

نظر شما
ادامه