کد خبر: ۳۸۲۶

حکیم مهر - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر کنترل بیماری‌های زئونوز، گفت: کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در استان افزایش داشته است.

طیب قدیمی در یازدهمین گردهمایی کارشناسان بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سنندج، اظهار داشت: این گردهمایی از امروز به مدت سه روز با حضور بیش از 100 نفر از کارشناسان مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از 31 استان و 45 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال برگزاری است.
وی تاکید کرد: اگر هماهنگی و تعامل با سایر دستگاه‌ها نباشد کنترل و مدیریت بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان بسیار کند خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با بیان اینکه در این استان در ارتباط با بیماری‌های زئونوز، همکاری و ارتباط علمی و تنگاتنگی بین این دانشگاه و اداره‌کل دامپزشکی وجود دارد، افزود: هماهنگی و تعامل این ارگان‌ها با یکدیگر در کنترل و پیشگیری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان بسیار مؤثر است.
قدیمی اضافه کرد: استان کردستان در رابطه با کنترل و پیشگیری از بیماری‌های زئونوزی از استان‌های موفق بوده به طوری که در زمینه شیوع این بیماری‌ها سیر نزولی و در کنترل آنها سیر صعودی داشته است.
وی تصریح کرد: درکنار همه‌ پیشرفت‌های حوزه بهداشت و تحقیقات پزشکی و پیراپزشکی، عدم آگاهی جامعه از روش‌های پیشگیری از نکات قابل توجهی است که باید به آن توجه زیادی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان، بیان داشت: با توجه به تماس‌های دایمی انسان با حیوان و استفاده از فرآورده‌های دامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، این بیماری‌ها در جوامع بشری ملموس هستند.
قدیمی تصریح کرد: وجود مخازن متعدد بیماری مشترک در حیوانات، افزایش مسافرت‌های بین‌المللی و افزایش احتمال انتقال عوامل بیماری‌های زئونوزتیک، جابجایی وسیع حیوانات در مرزهای ملی و فراملی، توانایی انتقال تعدادی از این بیماری‌ها از انسان به انسان و از حیوان به انسان، توانائی ایجاد و ایمنی و احتمال باز پدید شدن از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی فراروی کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.
وی در ادامه تماس با حیوانات هم زیست انسان‌ها، استفاده از صنایع دامی و فرآورده‌های خام دامی و تماس گسترده با دام‌ها در روستاها را از دلایل اصلی انتقال بیماری‌های زئونوز عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه به مرگ و میرهای قابل توجه در بیماری‌های زئونوز اشاره کرد و بیان داشت: بیماری‌های هاری، مننژیت، سیاه زخم، مننژیت طاعونی و هرپس میمونی از جمله بیماری‌هایی هستند که مرگ و میر در میان آنها به چشم می‌خورد.
قدیمی از دیگر عوارض بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان را در دوران بارداری و مرگ جنین عنوان کرد.
وی به سوء استفاده اقتصادی کشورهای استعمارگر از بیماری‌های زئونوز اشاره کرد و اظهار داشت: بیماری جنون گاوی و آنفلوانزای پرندگان از بیماری‌هایی هستند که در تجارت اقتصادی و بین‌المللی همیشه کشورهای ابرقدرت به دنبال بهانه‌‌ای برای گزارش این بیماری‌ها در کشورهای مختلف و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه عدم آشنایی گروه پزشکی از وضعیت بیماری‌های زئونوزتیک و ایجاد رعب و وحشت در بین گروه پزشکی و جامعه را از مسائل و مشکلات کنترلی بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان برشمرد و افزود: امیدواریم برگزاری این گردهمایی‌ زمینه اجرایی کردن برنامه‌های کنترل و پیشگیری و برداشتن چهره دلهره و اضصراب از مردم را فراهم کند.
قدیمی تصریح کرد: اصلاح باورها و فرهنگ غلط تغذیه‌ای و استفاده از فرآورده‌های خام دامی از راه‌های موثر بر کنترل بیماری‌های زئونوزتیک است.
وی در پایان بر برنامه‌ریزی هماهنگ کشوری متناسب با وضعیت بیماری قابل انتقال انسان و حیوان در هر استان تاکید کرد و اظهار داشت: این بیماری‌ها سالانه هزینه‌های انسانی، مادی و مالی زیادی به بار می‌آورند.

 

 

نظر شما
ادامه