کد خبر: ۳۸۰۰۳
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر با اشاره به موضوع پدافند غیرعامل، 75 درصد بیماری‌های دامی جدید را در موضوع بیوتروریسم قابل تقسیم‌بندی عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کاشمربصیر، «دکتر محمد عارفی» اظهار کرد: پدافند غیرعامل به دفاع غیر مسلحانه گفته می‌شود که بیشترین موارد آن بر اساس ایجاد آمادگی‌های لازم، اقدامات پیشگیری، کنترل و مراقبت در ابعاد مختلف است.

وی ادامه داد: هدف پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری به نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات و همچنین کور کردن سیستم‌های اطلاعاتی دشمن است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر با اشاره به نقش دامپزشکی در تحقق پدافند غیر عامل تأکید کرد: حدود 90 درصد فعالیت‌های دامپزشکی که شامل اقدامات پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماری‌های مختلف است و نیز سایر اقدامات خاموشی که توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد در راستای پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

عارفی افزود: همچنین اقدامات نظارتی در قسمت‌های مختلف، سامانه‌های الکترونیکی حمل و نقل، بیماریابی و مراقبت‌هایی که توسط کارشناسان دامپزشکی در اقصی‌نقاط کشور و از جمله در شهرستان کاشمر صورت می‌پذیرد نیز در راستای اهداف پدافند غیرعامل تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل در واقع یک نوع مصونیت جهت جلوگیری از خطرات و خسارات بعدی است که در شهرستان کاشمر با همکاری و هماهنگی سایر ادارات و نهادها و تحت نظر فرمانداری انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر بر نقش کنترل بیماری‌ها در راستای پدافند غیرعامل تأکید کرد و اظهار داشت: بیماری‌های دامی شامل بیماری‌های بازپدید و نوپدید دامی هستند که 75 درصد بیماری‌های جدید دامی در بحث بیوتروریسم تقسیم‌بندی شده‌اند و لذا نقل و انتقال بدون کنترل دام و عدم رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری‌ها نقش مخربی در بحث پدافند غیرعامل دارد و در نقطه مقابل، نقل و انتقال دام‌ها در چارچوب سیستم‌های قرنطینه‌ای نقش به سزایی در صیانت از اقدامات، امکانات و سرمایه‌های دامی کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: دو وظیفه عمده دامپزشکی که عبارت از حفظ بهداشت و سلامت دام و نیز بازرسی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است در راستای پدافند غیرعامل قابل ارزیابی است ضمن اینکه دامپزشکی موضوع نظارت را از مزرعه تا سفره انجام می‌دهد و لذا گستردگی این مسئولیت نیازمند همراهی سایر نهادها و به ویژه تولیدکنندگان محصولات خام دامی است.

عارفی تصریح کرد: همکاری تولیدکنندگان در رعایت و به کارگیری توصیه‌ها و اقدامات دامپزشکی و همچنین در موضوع واکسیانسیون دام‌ها به منظور پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی در مناطق تجمع و نگهداری دام‌ها از جمله مواردی است که انتظار می‌رود دامداران با درک اهمیت موضوع به دامپزشکی کمک کنند.

رییس شبکه دامپزشکی کاشمر گفت: یکی از اقدامات دامپزشکی که در راستای موضوع پدافند غیرعامل و جلوگیری از تهدیدهای پیش‌رو می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند واکسیناسیون دام بر علیه بیماری‌ها مانند شاربن، آبله، بروسلز، بیماری زردی وغیره است که در همین راستا فعالیت‌های زیادی در کاشمر انجام شده است.

وی نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه مواد خام دامی و نیز رستوران‌ها، کبابی‌ها و غیره و همچنین تلاش برای درمان دام‌های بیمار را از دیگر اقدامات دامپزشکی در راستای جلوگیری از ورود خسارت به سلامت و امنیت جامعه عنوان کرد.
 
 
نظر شما
ادامه