کد خبر: ۳۷۸۶

حکیم مهر - یک متخصص علوم دامی درباره واردات دام زنده اظهار کرد:‌ با توجه به این‌که قرنطینه خوبی در کشور نداریم، ورود دام زنده به کشور طی سال‌های اخیر، بیماری‌های جدیدی را وارد کشور کرده و خسارت هنگفتی را به بخش کشاورزی و دامداری وارد کرده است.

دکتر غلامرضا قربانی ضمن مخالفت با ورود دام زنده، گفت: با توجه به اختلاف قیمت گوشت در کشور ما با کشورهای همسایه، بعید به نظر می‌رسد ورود دام زنده به صورت غیر قانونی با مشکلات جدی روبرو باشد به عبارت دیگر می توان گفت قاچاق دام زنده با موانع چندانی روبه‌رو نیست.

قربانی با بیان اینکه باید تعداد مکان‌های قرنطینه و بازرسی‌ها را افزایش دهیم تا نظارت بیشتری بر روند کارها صورت بگیرد، اضافه کرد:توانمندی کشور در مقابله با بیماری‌هایی که بر اثر دام زنده وارد می‌شود مطلوب است اما تا زمانی که بخش دامپزشکی بتواند واکسن ویروس‌های جدید را بسازد تلفات زیادی می‌دهیم و صدمات جبران‌ناپذیری به بخش دامپروری کشور وارد می‌شود.

وی ظرفیت‌ و توانایی کشور را در تامین گوشت مورد نیاز کافی دانست و تصریح کرد: متاسفانه وزن لاشه گوسفندی که وارد کشتارگاه می‌شود در مقایسه با لاشه گوسفندانی که در کشتارگاه‌های کشورهای اطراف ذبح می شوند کمتر است بنابراین اگر مدیریت بهتری صورت بگیرد که گوسفندی که باید وارد کشتارگاه شود تغذیه بهتری داشته باشد آنگا با این میزان گوشت وارداتی روبرو نمی‌شویم.

این متخصص علوم دامی با بیان این‌که به اندازه کافی دام در کشور وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سوء تغذیه، پایین بودن سطح سواد گوسفند داران و سودجویی برخی، این دام‌ها وزن مورد نظر را ندارند .

قربانی ادامه داد: این امر صدمات بسیار جدی را به کشور وارد کرده بنابراین وظیفه مسوولان است که اجازه ندهند گوسفندان با وزن پایین وارد کشتارگاه شوند.

وی با تاکید براین‌که کشتارگاه‌ها و سازمان‌ دامپزشکی باید حداقل وزنی را مشخص کنند و اجازه ندهند گوسفندان با وزن پایین کشته شوند، اظهار کرد: با توجه به محدودیتی که در میزان عرضه وجود دارد و همچنین روند رو به افزایش قیمت‌ها برای حفظ منافع کل مردم کشور، مسئولان مجوز واردات دام زنده را صادر کرده‌اند.

این متخصص علوم دامی افزود: با توجه به شرایط فعلی شاید واردات مشکل جدی ایجاد نکند، اما بهتر است به جای واردات گوشت و دام زنده، مسوولان محدودیتی را در وزن کشتار ایجاد کنند آن گاه به طور حتم طی شش ماه تا یک سال آینده نیازی به واردات گوشت نخواهیم داشت.

قربانی درباره راهکارهای کاهش قیمت گوشت گفت: بدون شک راهکار بهبود مدیریت، تغذیه و ژنتیک است اما متاسفانه با توجه به پایین بودن سطح سواد گوسفندداران در این زمینه توفیقات چندانی نداشتیم و کارشناسان جهاد کشاورزی و دانشگاهیان در این حوزه دخالت نداشتند و در نتیجه ضریب تولید نامطلوب بوده و قیمت‌ها بالا است این در حالی است که به راحتی با بهبود ژنتیک ، تغذیه و مدیریت می‌توانیم راندمان را بالا برده و قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

 

نظر شما
ادامه