کد خبر: ۳۷۵۹

حکیم مهرخبرهایی از مراسم 14 مهر در خراسان شمالی و زنجان

 

همایش روز ملی دامپزشکی در خراسان شمالی برگزار شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی:استان زمینه‌های خوبی برای توسعه مرغداری دارد

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: دامپزشکی یکی از ارکان مهم در توسعه پایدار و رونق اقتصادی کشور است.

دکتر مجید روحانی‌ن‍ژاد در همایش روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مواردی است که به صنعت دامپروری و جمعیت انسانی آسیب وارد می‌کند افزود: این حرفه با انجام فعالیت‌هایی از قبیل کنترل، پیش‌گیری و درمان، نقش مهمی در کاهش ضایعات دامی دارد.

وی ادامه داد: در صورت عدم وجود خدمات دامپزشکی ضررهای میلیاردی به کشور وارد می‌شود این در حالی است که اگر در این عرصه خدمات‌دهی شود سود‌های میلیاردی را برای کشور فراهم خواهند کرد.

روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه 25 درصد از اشتغال کشور به بخش کشاورزی مرتبط است، اظهار داشت: 40 درصد از ارزش افزوده کشور نیز به خدمات این بخش ارتباط دارد.

وی با ذکر اینکه تعداد گرسنگان در دنیا از مرز یک میلیارد نفر گذشته است تصریح کرد: 70 درصد از این افراد از جمعیت روستایی هستند که در تولید نقش بسیار مهمی دارند و باید تلاش شود این افراد را به منظور حفظ تولید در روستاها نگاه داشت.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در حوزه‌های امنیت غذایی فعالیت دارد تاکید کرد: این حرفه یکی از ارکان مهم در توسعه پایدار کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه این استان طی سال‌های اخیر در زمینه تولید گوشت و شیر 60 تا 70 درصد رشد داشته است افزود: میانگین تولید محصولات دامی در این استان با میانگین تولید کشوری فاصله‌ای ندارد.

سیدهادی سید با بیان اینکه خراسان شمالی فرصت‌های بسیار مناسبی برای توسعه دامداری‌ها دارد ادامه داد: با توجه به افزایش میانگین سرانه مرغ در کشور، استان زمینه‌های خوبی برای توسعه مرغ‌داری دارد.

وی با ذکر اینکه خراسان شمالی حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد اظهار داشت: 16 هزار تن مرغ در این استان تولید می‌شود که حدود هفت هزار تن از این میزان در داخل استان تولید و مابقی از سایر استان‌ها وارد می‌شود.

سید با اشاره به اینکه روستا کانون تولید در کشور است تصریح کرد: رعایت ضوابط بهداشتی در روستاها و دامداری‌ها برای سلامت دام و محیط انسانی امری ضروری است.

گفتنی است در این مراسم از تمبر روز ملی دامپزشکی رونمایی شد.

 

---------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی زنجان:
کشتارگاه صنعتی استان بزودی راه‌اندازی می شود
پوشش بیمه در واحدهای دامداری استان پائین است

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در 6 ماهه اول امسال، بخش دولتی و خصوصی، بیش از 2 میلیون و 668 هزار راس دام را واکسیناسیون کرده است و همچنین 13 هزار راس دام تحت آزمایش‌های سل و بروسلوز قرار گرفتند.

دکتر محمد رشید کرمی در مراسم گرامیداشت روز دامپزشکی با بیان اینکه در این مدت 224 هزار راس دام تحت کنترل بیماری های مشترک قرار گرفتند، ابراز کرد: در 2 میلیون و 999 هزار متر مربع از اماکن دامی نیز سمپاشی صورت گرفت تا بیماری های احتمالی موجود در این اماکن، تحت کنترل باشند.

وی ادامه داد: در 6 ماهه اول سالجاری 17 هزار و 900 راس دام در کشتارگاه‌های دام استان و با نظارت‌های صورت گرفته از سوی بازرسین، کشتار شدند که بدین ترتیب، 2 هزار تن گوشت قرمز استحصال شد. البته 27 هزار تن از این گوشت‌های استحصال شده به دلیل غیرقابل مصرف بودن از چرخه تولید و استفاده خارج شد. در کشتارگاه‌های طیور نیز طی همین مدت 3 میلیون و 900 هزار قطعه طیور کشتار شد و 8 هزار تن گوشت سفید نیز به دست آمد.

این مقام مسؤول50 درصد محصولات تولید شده را صادراتی عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون 11 هزار و 135 مورد از مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، بازرسی شده و طی این بازدیدها، 4 هزار و 591 کیلوگرم مواد غیرقابل مصرف از چرخه توزیع خذف شد. همچنین 13 هزار مورد آزمایش‌های مختلف در دام و طیور انجام شده و در بخش طیور، 13 هزار و 993 مورد نمونه برداری و در بخش دام، 5 هزار و 105 مورد آزمایش صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه تولید قابل توجه دام و طیور و فرآورده‌های آن در استان، ظرفیت مناسبی را در منطقه ایجاد کرده است، تصریح کرد: با توجه به تولیدات مناسب این دو بخش در استان، بخش اعظمی از تولیدات استان به سایر استان ها صادر می‌شود. به گونه‌ای که وجود مزارع پرورش مرغ صنعتی و همچنین طیور در استان، زنجان را یکی از استان‌های نمونه کشور در این زمینه معرفی کرده است.

کرمی، با اشاره به اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد: در راستای اجرای این اصل در استان و برای واگذاری امور به بخش خصوصی، از سال گذشته اقداماتی در این راستا آغاز شده است؛ به گونه‌ای که در بخش طیور و دام، اقداماتی از جمله درمان و واکسیناسیون به بخش خصوصی واگذار شده و خرید خدمت از بخش خصوصی نیز جزء اولویت ها در این زمینه به شمار می آید.

وی افزود: در استان هم اکنون 42 واحد بخش خصوصی با اشتغالزایی 140 نفر وجود دارد. البته عمده‌ترین چالش‌ها و محدودیت‌های استان در بخش دامپزشکی می توان به همجواری با استان‌های مرزی اشاره کرد که این موضوع در مواقع تردد دام خطراتی را برای استان به وجود می آورد و به دلیل اینکه در مسیر تراتزیت نیز قرار داریم، باید محدودیت های زیادی در مواقع تردد دام و برای جلوگیری از شیوع بیماری اعمال نمود.

این مقام مسؤول، عدم وجود کشتارگاه‌های صنعتی در استان را از دیگر معضلات این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیتی که این بخش در کشور دارد، به زودی کشتارگاه صنعتی استان راه‌اندازی می شود. همچنین حوادث غیر مترقبه از جمله خشکسالی، از دیگر معضلات دامپزشکی در استان است که وقوع این امر در سالهای گذشته، ضربات سنگینی را به اقتصاد دام و بر دامداری ها وارد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان ابراز کرد: با توجه به اینکه پوشش بیمه در واحدهای دامداری استان پائین است، این امر در سالهای گذشته و در مواقع بروز حوادث مختلف، خسارت های سنگینی را به دامداری‌ا وارد کرد. به همین دلیل دامداری‌ها نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده نمایند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در این راستا در استان صورت می گیرد، شاهد گسترش بیمه در استان باشیم.

 

نظر شما
ادامه