کد خبر: ۳۷۳۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، قم، گیلان و بوشهر

 

مدیر اجرایی دامپزشکی خراسان رضوی:

سالانه 40 تا 50 میلیون دلار فرآورده خام دامی از خراسان رضوی صادر می‌شود


مدیر اجرایی اداره دا‌مپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه 40 تا 50 میلیون دلار فرآورده خام دامی از خراسان رضوی صادر می‌شود، گفت: افزایش صادرات در منطقه رشد اقتصادی به همراه دارد.
جواد اعلمی امروز به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: رشد اقتصادی در اجرای صحیح برنامه‌های دام‌پروری است که در حقیقت بخش عمده این صنعت بهداشت دام است.
مدیر اجرایی اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اگر بهداشت دام حفظ نشود در مقابل بیماری مختلف واگیری و انگلی تولید را به خطر می‌اندازد که رعایت دستور العمل‌های دام‌پزشکی می‌تواند در ارتقا کمی و کیفی نقش داشته باشد که خود به خود رشد اقتصادی را همراه دارد.
وی با بیان این‌که در بحث صادرات فرآورد‌های خام دامی، سالانه 40 تا 50 میلیون دلار استان خراسان صادارت دارد، تصریح کرد: اگر صادرات را در منطقه افزایش دهیم رشد اقتصادی خواهیم دانست.
وی گفت: حرکت ما به سمت واگذاری به بخش خصوصی است که بیشترین اشتغال را در چند سال اخیر در حوزه دام‌پزشکی داشتیم که بیشترین اشتغال را برای دانش‌آموختگان دام‌پزشکی به همراه داشته است.
اعلمی مهم‌ترین چالش در حوزه دام‌پزشکی را نقل و انتقال غیر مجاز دام ارزیابی کرد و افزود: نقل و انتقال‌ها غیر مجاز فرآورده‌های خام دامی بدون مجوز سازمان از عمده مشکلات است به طوری‌که تمام زحماتی که در بخش‌های دیگر سازمان از جمله پیشگیری بیماری‌ها و کنترل بهداشتی صورت می‌گیرد با این نقل و انتقال‌های غیر مجاز از بین می‌رود که سعی شده این امر به حداقل برسد اما هنوز به صفر نرسیده است.
وی تأکید کرد: از دیگر چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌های واکسن و نهاده‌های دامی است که از قبل به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گرفت که در حال حاضر دام پرور را با مشکل مواجه کرده که باید فکری اندیشیده شود.
مدیر اجرایی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در بحث جایگاه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه در جایگاه خوبی قرار داریم به این دلیل که استانداردهای تولید ما در حد استانداردهای اروپاست که با عضویت در سازمان جهانی دام کار نقل و انتقال و صادرات را برای ما راحت‌تر کرده است.

 

---------------------------------------------

 

60 درصد تولیدات دامی قم صادر می‌شود
 
مدیرکل دامپزشکی استان قم از قرار گرفتن بزرگترین میدان دامی کشور در قم خبر داد و گفت: 60 درصد تولیدات دامی در قم به استانهای همجوار و یا کشورهای همسایه صادر می‌شود.

دکتر مهدی رفیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته دامپزشکی به تشریح عملکرد اداره کل دامپزشکی استان در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: 60 درصد تولیدات دامی قم مازاد بر نیاز بوده است که برخی به استان‌های همجوار و برخی از محصولات دامی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
وی با بیان این‌که استان قم با وجود کویری بودن، دارای رشد بالای فعالیت‌های دامپروری است، توضیح داد: قم به علت همجوار بودن با استان‌های تهران، اصفهان و مرکزی از فعالیت‌های پرواربندی و نقل و انتقال زیاد دام برخوردار است که باعث شده میادین بسیار قوی دام در قم واقع شود.
رفیعی، بزرگترین میدان دام، بزرگترین مجتمع پرواربندی دام و همچنین بزرگترین مجتمع دام شیری کشور را مربوط به استان قم دانست و افزود: سالیانه حدود یک میلیون راس دام از 23 استان کشور به قم وارد می‌شود و دام‌های پروار شده در استان، به 18 استان کشور منتقل می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: با حمایت‌های خوب دولت در زمینه دامپروری و پرورش طیور هم اکنون قم دارای رتبه 13 پرورش مرغ گوشتی و رتبه 6 پرورش مرغ تخمگذار در سطح کشور است.
رفیعی اضافه کرد: تراکم مرغداری‌های گوشتی 6 برابر و تراکم مرغداری‌های تخمگذار 9 برابر میانگین کشوری است که کنترل بیماری‌ها را بسیار مشکل کرده است.

20 هزار رأس گاو و گوساله در قم بیمه تمام خطر شد

رفیعی عنوان کرد: جمعیت دامی استان شامل 45 هزار رأس دام شیری، 80 هزار رأس دام پروری و یک میلیون رأس گوسفند و بز است.
وی عنوان کرد: تراکم بالای دام و طیور، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال و جنوب کشور و نزدیکی به تهران و از طرفی حجم بالای تردد دام و انتقال فرآورده‌های خام دامی به استان قم باعث شده است، کنترل بیماری‌ها به طور جدی و خاص پیگیری شود.
رفیعی، احتمال بروز تب برفکی در استان را بالا دانست و بیان کرد: در اواخر سال گذشته، اپیدمی تب برفکی در استان دیده شد که با اقدامات کنترلی انجام گرفته از اردیبهشت‌ماه امسال، موردی مشاهده نشد و در شهریورماه نیز اپیدمی دیگری در سه کانون دیده شد که سریعا تحت کنترل قرار گرفت.
مدیر کل دامپزشکی قم یادآور شد: از ابتدای خردادماه تمامی دام‌های کشور تحت پوشش بیمه تب برفکی قرار گرفتند و در استان نیز با استفاده از اعتبارات استانی، 20 هزار رأس گاو و گوساله با اولویت گاوهای شیری و مجتمع‌ها، زیر پوشش بیمه تمام خطر بانک کشاورزی قرار گرفتند.
دکتر رفیعی با بیان این‌که کانون های بیماری بروسلوز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: در نیمه اول سال 89 در 20 هزار رأس دام خونگیری و تست بروسلوز و30 هزار تست سل انجام شد که پس از شناسایی با ارسال به کشتارگاه از چرخه خارج شدند؛ در سال جاری نیز تاکنون، هیچ مورد آنفلونزای فوق حاد در طیور استان مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: مهمترین بیماری‌های واگیر دار دام‌های استان، تب برفکی در گاو و گوساله و در برخی فصول تب برفکی در گوسفند و بز و کمپلکس بیماری‌های تنفسی در طیور است.
مدیر کل دامپزشکی استان قم با اشاره به انجام 2 فاز مایه کوبی تب برفکی گاو و گوساله، عنوان کرد: واکسیناسیون شاربن، آبله، هاری، PPR و بروسلوز گوسفندی و بزی در جمعیت دامی استان اجرا شده است.

توزیع مرغ در قم فقط به صورت بسته بندی مجاز است

وی در خصوص عرضه گوشت و مرغ بسته بندی در استان، اظهار داشت: مرغ فقط به صورت بسته بندی در استان قم اجازه توزیع دارد و از زمان اجرایی شدن توزیع بسته بندی در تهران مرغ ارسالی از قم بسته بندی خواهد بود.
وی، اولین قدم در این راستا را گسترش زیر ساخت‌ها و مراکز بسته بندی و همچنین گسترش مراکز توزیع را مهم بر شمرد و افزود: در حال حاضر بیش از 40 مرکز در استان قم، گوشت قرمز را به صورت بسته بندی عرضه می‌کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: با ظرفیت سازی‌های خوبی که در زمینه دامپزشکی در استان صورت گرفته است بستر خوبی یرای اشتغال دامپزشکان فراهم شده است به گونه ای که دامپزشک بومی بیکار در استان قم وجود ندارد.

سایت قرنطینه مرکزی در مجتمع دامشهر قم افتتاح می‌شود

رفیعی به برنامه‌های سال جاری اداره کل دامپزشکی استان اشاره کرد و افزود: توسعه نظارت‌های قرنطینه‌ای در سه محور که قرنطینه مبدا و مقصد در گام اول می‌باشد در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: دامداری و صنایع تولیدی مرتبط موظفند مستندات قرنطینه‌ای را ارائه کنند و محصولات تولیدی نیز باید با اخذ مجوز حمل محصولات دامپزشکی به سایر نقاط انتقال یابد.
رفیعی برنامه دیگر اداره مطبوعش را توسعه نظارت‌های قرنطینه‌ای عنوان کرد و افزود: سه قرنطینه سیار در بخش‌های جعفریه، سلفچگان و مرکزی وجود دارد که در 6 ماهه اول 8300 نفر بازدید صورت گرفت و 9 هزار خودرو نیز مورد بازدید این گروه قرار گرفت.
وی افزود: تا کنون 270 پرونده در این خصوص تشکیل شده است که موارد تخلف به مراجع قانونی برای پیگیری‌های لازم ارجاع داده شد.
رفیعی با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال سایت قرنطینه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان در مجتمع دامشهر افتتاح خواهد شد افزود: با بهره برداری از این قرنطینه مرکزی کلیه امکانات قرنطینه‌ای در این سایت تجمیع که در صورت بروز کانون‌های بیماری، اکیپ‌هایی به این مناطق اعزام خواهد شد.
رفیعی در ادامه عنوان کرد: در خصوص نظارت‌های قرنطینه‌ای درکمسیون قاچاق کالا و ارزو همچنین شورای تأمین استان تصمیمات خوبی گرفته و بستر برای اجرای نظارت‌های قرنطینه‌ای فراهم شده است.

طرح ارتقای کیفی بهداشتی شیر خام در قم اجرا می‌شود

وی طرح ارتقای کیفی بهداشتی شیر خام را از برنامه‌های محوری اداره کل دامپزشکی استان برشمرد و اظهار داشت: این طرح از ابتدای مهر اجرا شده است و طی آن 5 هزار بازدید از دامداری‌ها، کارخانجات و مراکز جمع آوری شیر صورت می‌گیرد که در این طرح 3 هزار و 500 نمونه از سکوهای اخذ شیر در سطح استان دریافت می‌شود و موارد غیر مجاز نیز شناسایی و از رده خارج خواهند شد.
وی در ادامه به طرح اجرای نظارت بر خوراک دام اشاره کرد و افزود: بر اساس آئین‌نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت دولت این امر نقش مهمی را در سلامت غذایی ایفا می‌کند چرا که اگر خوراک دام آلوده باشد بیماری‌های دامی افزایش و بهره‌وری تولید نیز کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: کارخانجات تولید خوراک دام موظف شدند پروانه‌های بهداشتی را در این خصوص اخذ کنند و واحدهایی که فاقد پروانه باشند از ادامه فعالیت آنها جلوگیری و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی توسعه فعالیت‌های ممیزی را از دیگر فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته اولین مرکز و امسال نیز دومین مرکز ممیزی آغاز به کار کرده است که مراکز بسته بندی گوشت و همچنین کشتارگاه‌ها باید برای صدور پروانه تأییدیه بهداشتی را کسب کنند.
وی در ادامه به ایجاد اشتغال در سازمان اشاره کرد و افزود: در سال جاری مقرر شده است که در استان 15 هزار شغل جدید ایجاد شود که از این تعداد بخشی بر عهده اداره کل دامپزشکی استان است که در شش ماهه اول 36 فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی و 47 فرصت شغلی برای افراد غیر مرتبط و در مجموع 83 فرصت شغلی در قسمت‌های مختلف ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: در سال 87 حجم قرار داد با بخش خصوصی 2 میلیارد ریال در سال 88 ، 3 میلیارد ریال و در سال جاری نیز 4 میلیارد ریال بوده است که همه قرار دادها در قالب ماده 88 صورت می‌گیرد.

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

گیلان تولید کننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است
 
دکتر علی بشری معافی با اشاره به تولید و ورود مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا مرغ سبز به بازار مصرف در گیلان اظهار داشت: تولید گوشت مرغ با کیفیت در کشور تامین کننده نیاز داخلی است.
وی با بیان اینکه پس از سال‌ها در تولید مرغ خودکفا شدیم، افزود: برای تولید بهتر آنتی‌بیوتیک را از مرغ‌ها حذف کردیم.
بشری معافی با اشاره به اینکه واحدهای تولید کننده مرغ شرایط بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: واحدهای تولید کننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از درجه بهداشتی بالاتری برخوردار هستند.
وی درباره نظارت دامپزشکی در تولید مرغ آنتی‌بیوتیک بیان داشت: سالن‌ها قبل از جوجه‌ریزی کنترل می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان نظارت بر کار تولید مرغ‌های سبز را طی سه مقطع عنوان کرد.
بشری معافی اضافه کرد: پس از اطمینان از عدم آنتی‌بیوتیک به واحدهای تولید کننده آن برچسب داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در گیلان روی تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک کار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: پنج واحد به طور مستمر و دوره‌ای کار تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را انجام می‌دهند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان در ادامه به وضعیت صادرات فرآورده‌های دامی در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته مقدار صادرات دام و فرآورده‌های نفتی 127 میلیارد ریال بوده و در شش ماه نخست امسال 76 میلیارد ریال صادرات داشتیم.
بشری معافی تامین و امنیت غذایی برای جمعیت در حال رشد کشور را یکی از دغدغه‌های فکری برنامه‌ریزان دانست و تصریح کرد: به همان اندازه که تامین غذا در رشد و طراوت جامعه موثر است، سلامت آن نیز اهمیت ویژه دارد.
وی با اشاره به وضعیت کشتارگاه‌های گیلان افزود: 36 کشتارگاه سنتی دام در گیلان فعال بوده که از این تعداد 30 کشتارگاه تعطیل شده و شش کشتارگاه در املش، رودسر و لنگرود باقی مانده است.
مدیرکل دامپزشکی گیلان واکسیناسیون دام‌های استان را از برنامه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: در شش ماه نخست امسال 6 میلیون و 563 هزار و 721 قطعه طیور کشتار شده و 126 میلیون دوز واکسیناسیون صورت گرفته است.
بشری معافی اظهار داشت: در این مدت یک میلیون و 914 هزار و 931 نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی انجام شده است.
وی با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های سنتی طیور در گیلان بسته شده است، اظهار داشت: شش کشتارگاه صنعتی در این زمینه فعالیت می‌کنند.
به گفته بشری معافی در گیلان یک میلیون و 100 هزار راس گوسفند و بز، 784 هزار و 900 راس گاو و گاومیش و 84 هزار و 374 رأس تک‌سمی وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان صدور پروانه‌های بهداشتی را یکی از وظایف مهم و خطیر این سازمان در رعایت موازین بهداشتی، بازدید از دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، مراکز فرآوری، کارخانه‌های خوراک دام و مراکز جمع‌آوری شیر عنوان کرد.

---------------------------------------------

 

90 درصد فعالیتهای دامپزشکی در استان بوشهر به بخش خصوصی واگذار شد


مدیرکل دامپزشکی  استان بوشهرگفت: در اجرای اصل 44 قانون اساسی 90 درصد فعالیت های دارو، درمان و واکسیناسیون بخش دام در این استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

دکترعلی اصغر شریفی در جمع خبرنگاران افزود: در شش ماهه اول سال جاری بیش از دو میلیون نوبت سر دام سبک و سنگین در استان بوشهر علیه بیماری های مشترک و بیماری های استراتژیک و عفونی واکسینه شده اند.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت 600هزار راس دام و بیش از یک میلیون متر مربع جایگاه های دام سمپاشی و روی بیش از یکهزارو 500راس گاو تست سل انجام شده است.
شریفی اظهارداشت: در مدت یادشده 85هزار مورد بازدید از مراکز دامی صورت گرفته که 198 مورد غیر بهداشتی شناسایی و با آنها برخورد شد و هشت هزارو 541 کیلو گرم فرآورده های دامی نیز ضبط شد.
وی در مورد مبارزه با بیماری تب برفکی دام در استان بوشهر بیان کرد: در اردیبهشت ماه وشهریور ماه امسال در دو مرحله اقدام به واکسیناسیون تب برفکی گاو وگوسفند کردیم وبا توجه به اینکه در طول سال چهار مرحله واکسیناسیون صورت می گیرد امیدواریم در این چهار مرحله تمام دام های استان بوشهر را در مقابل این بیماری واکسینه کنیم.
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر افزود: واحد نظارت این اداره کل درشش ماهه نخست بر یک میلیون و561 هزار و 431قطعه طیور کشتار شده با وزنی بالغ بر دو هزارو 500تن و11هزار و840 راس دام کشتاری با 498 تن گوشت سالم نظارت داشته است.
شریفی بیان کرد: در بخش قرنطینه دامی نیز در این مدت بر صادرات و واردات چهار میلیون کیلو گرم فرآورده خام دامی از جمله میگوی پرورشی، دریایی، ماهی های تازه ومنجمد، غذای میگو، عسل وپرندگان نظارت داشته ایم که تاکنون موارد خاصی در این باره مشاهده نشده است.
وی افزود: علاوه براین در بخش دارو ودرمان نیزبیش از 30هزار راس دام و دو میلیون قطعه طیور در نیمه نخست امسال در استان بوشهر معالجه شدند و کلینیک های بخش خصوصی ودولتی نیز 10هزار مورد مراجعه کننده در این زمینه داشته اند.
مدیرکل دامپزشکی  استان بوشهر اضافه کرد: در بخش آبزیان نیز مرکز بررسی بیماری های میگوی کشور که در شهر چغادک مستقر است بیش از سه هزار و343 مورد آزمایش PCR روی میگوی های پرورشی در این استان انجام داده و با اعزام کارشناسان به سایت تکثیر وپرورش کار مراقبت فعال براین سایت ها را انجام داده و برداشت پرورشی در این استان بدون هیچ مشکل خاصی در حال انجام است.
وی گفت: در بخش طیور نیز بر 9 میلیون قطعه جوجه ریزی نظارت و 36 میلیون دوز واکسیناسیون روی آنها انجام شده است.

نظر شما
ادامه