کد خبر: ۳۷۰۹

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان تهران از عرضه مرغ بسته بندی شده بارکددار در استان تهران خبر داد که علاوه بر بهبود شرایط نگهداری با معرفی هویت تولید کننده، موجب رقابتی تر شدن بازار مرغ خواهد شد.
دکتر علی اکبر فرجی در نشستی مطبوعاتی از عرضه گوشت بسته بندی شده در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: عرضه مرغ بسته بندی شده یکی از طرح های موفق سازمان دامپزشکی در کشور است اما تاکنون در تهران اجرا نشده بود.
مدیر کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به اشتغال زایی اجرای طرح بسته بندی مرغ در استان تهران، گفت: ظرفیت مصرف روزانه استان تهران 900 تن است  و اجرای این طرح با توجه به بهبود شرایط نگهداری مرغ و معرفی هویت تولید کننده موجب رقابت بیشتر تولید کنندگان در بهره گیری از علم روز برای ارتقای کیفیت می شود.
وی خاطر نشان کرد: پس از هویت دار شدن محصول ، وظایف دستگاههای دولتی کمتر شده و تنها تدوین استراتژی و نظارت کل را بر عهده خواهند داشت.
وی  به بارکدگذاری این محصولات اشاره کرد و گفت: با بارکدگذاری این محصولات شهروندان می توانند با یک دستگاه دریافت کننده بدون نیاز به اتصال سیستم پردازش اطلاعات عمومی راجع به محصول را داشته باشند.
فرجی افزود: تاکنون 20 شرکت ممیزی در راستای اصل 44 تشکیل شده که در این شرکت ها 180 متخصص شروع به کار کرده اند که به دلیل موفقیت اجرای طرح ، سازمان دامپزشکی آن را به تمام کشور ابلاغ کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان تهران از افزایش ظرفیت شرکت های ممیزی به بیش از 500 نفر در آینده خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل این شرکت ها اقداماتی که به دلیل کاهش اعتبارات و نیرو انجام نمی شد توسط متخصصین این شرکت ها انجام می شود.
فرجی با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام شده ، گفت: نظارت سازمان دامپزشکی موجب ارتقای بهره وری، کاهش تلفات، کاهش ضایعات دامی و شیلاتی و کاهش قیمت تمام شده می شود.
وی در خصوص پیشگیری از تب کریمه کنگو در استان تهران بیان داشت: در سال گذشته بیش از 584 هزار راس دام سبک و 192 هزار دام سنگین و 3 میلیون و 855 هزار متر مربع سمپاشی شد و برای مبارزه با بیماریهای انگل های خارجی در 953 هزار دام سبک و 269 هزار دام سنگین و بیش از 5 میلیون و 726 هزار متر مربع سمپاشی انجام شد.
وی تصریح کرد: در استان تهران هیچ گزارشی مبنی بر بیماری تب کریمه کنگو در سنوات گذشته و اکنون نبوده است.
فرجی در خصوص تب برفکی افزود: این بیماری در 41 کانون در استان تهران وجود دارد که در سنوات گذشته هم این کانون ها وجود داشته اند که نسبت به دیگر استانهای کشور بسیار کمتر است ضمن آنکه دامداران استان تهران نیز به دلیل آگاهی بیشتر و بهره گیری از کارشناسان متخصص کمتر با این بیماری روبرو شده اند.
وی با تاکید بر شایع نبودن تب برفکی در تهران گفت: نقل و انتقال دام زنده در کشور آزاد است و فقط در برخی از استانها توجه بیشتری به نقل و انتقال می شود. علاوه بر اجرای سیستم جامع قرنطینه در کل کشور، بررسی میزان نقل و انتقال دام نیز به  صورت آن لاین انجام می شود.
فرجی تصریح کرد: 19 راس دام سنگین بر اثر تب برفکی در استان تهران تلف شدند و 24 راس نیز توسط دامداران کشتار شدند.
وی نظارت بر توزیع شیر در کشور را از وظایف وزارت بهداشت برشمرد و گفت: این اختلاط وظایف منجر به ایجاد مشکلات در این خصوص می شود.
وی در خصوص تعداد واحدهای دامداری در استان تهران گفت: 5 هزار و 900 واحد گاوداری ، یک هزار و 450 پرواربندی گوساله، 500 هزار راس دام سنگین در استان تهران وجود دارد.
فرجی گفت: 115 کارخانه تولید مکمل دارو، 50 کارخانه تولید کنسانتره، 56 کشتارگاه صنعتی با ظرفیت سالانه بیش از 240 هزار تن برای گوشت مرغ و 90 هزار تن برای گوشت قرمز در استان تهران فعالیت می کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان تهران افزود: 540 واحد مرغداری گوشتی و نزدیک به 250 واحد تخم گذار ، 45 واحد مزرعه مرغ مادر گوشتی و 3 مزرعه مرغ مادر تخم گذار در استان تهران وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه