کد خبر: ۳۶۱۵

حکیم مهر - رئیس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا از تولید حیوانات بزرگ ترانس ژن مانند بز و گاو توسط محققان ایرانی در کشور خبر داد و گفت: این روش باعث کاهش هزینه‌های تولید دارو می‌شود.

دکتر محمد مهدی آخوندی روز یکشنبه در نشست علمی در خصوص تهیه سلولهای جنینی در دامهای صنعتی و استفاده از آن در شبیه‌سازی و فناوری زیستی در جمع خبرنگاران گفت : با همت محققان ایرانی برای تولید حیوانات بزرگ تراریخته از قبیل بز و گاو، فعالیت‌هایی را در پژوهشگاه ابن سینا با همکاری سایر محققان آغاز کرده ایم.

وی افزود: محققان و پژوهشگران ایرانی با روشهای فناوری سعی می‌کنند ترشحات حیوانات مانند خون و ادرار را استخراج و با جداسازی و ویروس زدایی ، مواد مورد نیاز را استخراج و در داروسازی و درمان بکار ببرند.

آخوندی با اشاره به اینکه استفاده از فرمانتور و بیوراکتورهای بزرگ را از دیگر روشهای استخراج سلول‌های بنیادی است گفت: استفاده از این روش به دلیل هزینه بر بودن مورد استقبال قرار نگرفته است.

رئیس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا اضافه کرد: هورمون ‪ FSH‬و ‪ HCG‬از جمله هورمونهای درمان ناباروری است که از برخی ترشحات انسانی مانند ادرار جدا می‌شود و پس از تصفیه و تخلیص در داروسازی و تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخوندی تولید حیوانات ترانس ژن را به عنوان راهکار سوم نام برد و خاطر نشان کرد: در این روش سعی می‌شود از حیوانات پروتئین‌های مورد نیاز شود که با وارد کردن ژن مورد نظر، حیوانی تولید می‌شود که از ترشحات آن مانند خون، شیر و بزاق فاکتورهای مورد نیاز مانند انسولین یا آلبومین سرم انسانی استخراج و در تولید داروهای مورد نیاز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این روش باعث کاهش هزینه‌های تولید دارو در کشور خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: تولید حیوانات ترانس ژن در کشور می‌تواند ما را در تولید فاکتورهای مورد نیاز کمک کند و همچنین با تولید حیوانات بزرگ مانند گاو و بز به جای استفاده از شرایط آزمایشگاهی، مواد مورد نیاز را در بدن حیوان از طریق بزاق، شیر و خون آنها تامین کنیم.

وی با بیان اینکه برای دسترسی به نتایج عالی نیاز به همکاری همه محققان است که در این راستا پژوهشگاه ابن سینا با همکاری سایر محققان و پژوهشگاه رویان اقدامات لازم و تحقیقات گسترده را انجام داده است.

رییس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا از همکاری و فعالیت محققان ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داد و گفت: این همکاری‌ها شامل اجرای مراحل تولید و ساختن ژن برای انتقال آن به منظور تولید حیوان ترانس ژن، جداسازی، تخلیص و ثابت کردن ماده دارویی در ترشحات حیوانات تولید شده و انجام آزمایشهای کلینیکال ترایال است.

آخوندی با اشاره به همکاری محقق ایرانی مقیم خارج از کشور دکتر اسماعیل بهبودی افزود: بهبودی از پیشگامان راه اندازی تکنیک انتقال هسته‌ای برای پرورش بزهای تراریخته با قابلیت تولید شیرهای درمانی است.

نظر شما
ادامه