کد خبر: ۳۳۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  زهر زنبور عسل با اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود در بهبود کیست‌ تخمدان‌های پلی کیستیک موثر است.

هما محسنی کوچصفهانی استادیار گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه تربیت معلم تهران، در مطالعه‌ای به بررسی اثر درمانی سم زنبور عسل بر روی سندرم تخمدان پلی کیستیک در موش بزرگ آزمایشگاهی(رت) پرداخته است.

در این مطالعه تجربی، القای تخمدان پلی کیستیک با روش تزریق زیرپوستی هورمون استرادیول ولرات با دوز 2 میلی گرم حل شده در روغن کنجد در مرحله استروس رت‌های بالغ نژاد ویستار انجام گرفت.

پس از گذشت 60 روز از تیمار، تزریق درون صفاقی سم زنبور عسل با دوز 2/0میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن برای هر موش به مدت 10 روز انجام شد.

یافته‌ها حاکی از آن است اندازه گیری لایه گرانولوزا، تک، تعداد و قطر کیست‌ها و فولیکول‌های مختلف و بررسی آماری آن، بهبود چشمگیر تخمدان پلی کیستیک را در رت‌های تیمار شده با سم زنبور عسل نشان داد.

همچنین، در بیش از 70 درصد موارد نمونه‌های تیمار شده با زهر زنبور، اجسام زرد که در تخمدان پلی کیستیک به ندرت وجود دارند، یافت شد که می‌تواند نشان دهنده آغاز مجدد اوولاسیون باشد.

نتایج نشان می‌دهد زهر زنبور عسل با اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند در بهبود کیست‌ها موثر واقع شده و باعث آغاز مجدد فرآیند اوولاسیون شود.

همچنین سم زنبور عسل با واکنش ایمنی و فعالیت ضد التهابی 100 برابر قوی‌تر از هیدروکورتیزون عمل می‌کند.

شایع‌ترین اختلال اندوکرین در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک است که 5 تا 10 درصد زنان در سن تولید مثل به آن مبتلا هستند. این سندرم به شکل یک بیماری خودایمن نمایان می‌شود که در آن غلظت آنتی بادی‌های ضدتخمدانی به شدت افزایش می یابد.

خلاصه این پژوهش در مجله پژوهنده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارغوان
|
-
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
0
0
می خواستم از زحمات شما تشکر کنم. من خودم دانشجوی سلولی مولکولی هستم و به نظرم پزشک های واقعی شما هستید که درمان های جدید تر و بهتر برای بیماری ها پیدا می کنید. با توجه به این موضوع که چشم امید خیلی ها به تلاش های شماست با انرژی بیشتر به تحقیقات ادامه بدید.
نظر شما
ادامه