کد خبر: ۳۳۵۸

حکیم مهر - یکی از اعضای انجمن حفاظت از حیات وحش آمریکا که به ایران سفر کرده بود،‌ بعد از بازدید از برخی زیستگاههای یوزپلنگ درایران گفت : بزرگترین تهدید یوزپلنگ ها در ایران هم اکنون کمبود طعمه در زیستگاهها است.

استفان آوستروفسکی،‌ مشاور بین‌المللی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که برای بازدید از برخی زیستگاههای یوزپلنگ به ایران سفر کرده است،گفت : زمانی نه چندان دور شکار مستقیم یوزپلنگ ها توسط مردم و شکارچیان بزرگترین تهدید یوزها بود اما با تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی این تهدید کمتر شده اما خطر جاده ها نیز هم اکنون یکی از تهدیدات جدی برای یوزپلنگ‌ها محسوب می‌شود .

اوافزود : در عین حال بزرگترین تهدید، کمبود طعمه است چرا که یوز برای ادامه زندگی به افزایش جمعیت سم داران نیاز دارد. به همین خاطر اکنون طرح انتقال آهو به برخی از زیستگاههای یوز مطرح است که باید با مدیریت خاصی همراه باشد، چرا که مهم‌ترین دلیل کاهش طعمه یوز شکار بی‌رویه است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: انجمن حفاظت از حیات وحش آمریکا سالهاست که برای حفاظت از حیات وحش ایران با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند و من نیز به ایران دعوت شدم تا از نحوه اجرای برنامه‌هایی که در نشست سوییس در سال جاری برای پروژه طراحی کردیم،‌ مطلع شویم و خوشبختانه پیشرفت برنامه ها خوب بوده است.

او مهمترین عاملی را که به افزایش جمعیت یوز در ایران کمک می کند ارتباط و تعامل با روستاییان در زیستگاههای یوز معرفی کرد و گفت: ما باید به سمت جلب اعتماد جوامع محلی برویم چرا که حمایت آنها بسیار تاثیر گذار است.

سازمان‌های بین‌المللی زیادی علاقمند به کمک به ایران برای حفظ یوزپلنگ‌ها هستند

اوستروفسکی گفت: یوزپلنگ آسیایی یکی از کمیاب‌ترین زیر گونه‌های یوز در دنیا است لذ ا مسئولیت بسیار سنگینی به لحاظ ملی و بین‌المللی برای حفاظت از این گونه وجود دارد و سازمان‌های بین‌المللی زیادی علاقمند به همکاری و کمک به ایران برای حفظ یوزپلنگ‌ها هستند اما کمک اصلی را باید سازمان حفاظت محیط زیست به حفاظت از این گونه کند چون کمک و همکاری ما کمک‌های فنی و تسهیل گری است .

این کارشناس خاطر نشان کرد: ایران کشوری است که از نظر تنوع زیستی در بین کشورهای منطقه واقعا منحصر به فرد است و دراین کشور شبکه خوبی از مناطق حفاظت شده وجود دارد و خوشبختانه مردم نیز دارند نسبت به اهمیت این مناطق آگاه می‌شوند.

او افزود : من به کشورهای زیادی سفر کردم از جمله کشورهای تاجیکستان،‌افغانستان و عربستان، اما هرگز تنوع گونه‌ای و تنوع اکوسیستم‌های این کشورها به پای ایران نمی‌رسد اما در عین حال مشکلات زیادی از جمله شکار و تخریب زیستگاهها در ایران نیز وجود دارد که البته نه فقط در ایران که در همه جا هست ولی باید فکری برای این مسائل کرد.

مشاور پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی همچنین گفت : پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امروز نه فقط پروژه‌ای برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است بلکه عملا به عنوان چتری برای سایر گونه‌ها و حیات وحش درایران عمل می‌کند.

 

نظر شما
ادامه