کد خبر: ۳۳۴۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اردبیل ، سیستان و بلوچستان و فهرج

 

پنج مرکز جمع آوری شیر در اردبیل با حکم مراجع قضایی پلمپ گردید


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در ماه مبارک رمضان و در راستای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی پنج مرکز جمع آوری شیر بدلیل تخلفات بهداشتی و عدم توجه به تذکرات مکرر دامپزشکی با حکم مراجع قضایی پلمپ و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری گردید.

دکتر علوی افزود: در ایام رمضان مصرف شیر و فرآورده های لبنی افزایش می یابد و بدلیل ماهیت فسادپذیری سریع این فرآورده ها ، توجه ویژه و اقدامات مضاعفی را می طلبد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ماه رمضان اکیپهای کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی فعال هستند و طرح تشدید کنترل با جدیت در استان اجرا می شود ، خاطر نشان کرد: این اداره کل در راستای تحقق هر چه بیشتر وظایف قانونی خود بازرسی و نظارت خود را بر اماکن تهیه و توزیع فرآورده های خام دامی با تجهیز 31  اکیپ ثابت و سیار افزایش داده است.

دکتر علوی همچنین به عموم شهروندان عزیز توصیه نمود ؛ شیر و فرآورده های لبنی خود را بصورت پاستوریزه یا استریلیزه از فروشگاههای معتبر و یخچالدار تهیه نموده و به هنگام خرید به پروانه های بهداشتی و بهره برداری صادره از دامپزشکی و تاریخ تولید و مصرف و انقضای آن دقت نمایند.

 

----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی سیستان‌ و بلوچستان:
4 تن فرآورده‌ دامی فاسد در سیستان ‌و بلوچستان معدوم شد


مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: چهار تن فرآورده‌‌ دامی فاسد و غیربهداشتی در ماه مبارک رمضان توسط بازرسان دامپزشکی جمع‌آوری و معدوم شد.

غلامرضا سرگزی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح نظارت بهداشتی در ماه مبارک رمضان، سه هزار و 711 مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع فرآورده‌های خام دامی انجام شد.
وی افزود: طی این بازرسی‌ها بیش از چهار تن فرآورده دامی فاسد شدنی و غیربهداشتی ضبط و طی مراحل اداری معدوم شد.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این زمینه نیز دو مرکز متخلف که موازین بهداشتی را رعایت نکردند، شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.
وی ادامه داد: چهار مرکز نیز به دلیل تخلف‌های آشکار بهداشتی و حفظ نظام سلامت مردم، از سوی بازرسان دامپزشکی پلمب شد.
سرگزی گفت: دامپزشکی سیستان و بلوچستان با ساماندهی 64 اکیپ ثابت و سیار در دو شیفت کاری نظارت بر تمامی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، خودروهای حمل گوشت و کارگاه‌های بسته‌بندی را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش فارس، سیستان و بلوچستان به سبب مرز طولانی مشترک با دو کشور پاکستان و افغانستان شاهد پدیده شوم قاچاق دام است که توسط عده‌ای سودجو رونق بسیاری در این خطه از ایران اسلامی گرفته است.
سودآوری قاچاق دام به حدی است که این افراد هیچ توجهی به خطر افتادن نظام سلامت در سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط مرکزی ایران ندارند.

 

------------------------------------------

 

به همت اداره دامپزشکی فهرج صورت گرفت؛
آشنایی دامداران و قصابان فهرج با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
 
به همت اداره دامپزشکی شهرستان فهرج دامداران و قصابان این شهرستان با بیماری دامی کریمه کنگو آشنا شدند.

 مهدی بمان‌دشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در حاشیه برگزاری این دوره آموزشی اظهار داشت: شهرستان فهرج نخستین شهرستان مرزی استان کرمان با استان سیستان و بلوچستان است.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: در پی خشکسالی‌های اخیر و همچنین ورود دام از استان سیستان و بلوچستان به این شهرستان، برای آشنا کردن دامداران و افراد در معرض خطر نسبت به بیماری خطرناک CCHF شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اقدام به برگزاری کلاس آموزشی با شرکت 30 نفر از دامداران و افراد در معرض خطر کرد.
وی تصریح کرد: در این کلاس دامداران ضمن آشنایی با این بیماری، راه‌های انتقال و علائم آن در دام، انسان و همچنین روش‌های مبارزه و پیشگیری در دامداری‌ها، رعایت بهداشت حین ذبح دام آموزش‌های لازم را فرا گرفتند که قطعا تاثیر بسزایی دارد.
بمان‌دشتی بیان داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که خطرناک و کشنده است و در دام علائم خاصی ندارد، فقط در مواردی با تب خفیف همراه است که با گذشت سه تا چهار روز ناپدید می‌شود و تنها در فرم حاد بیماری در دام علائمی چون خونریزی از مخاطات و گاهی سقط در گاو دیده می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج خاطرنشان کرد: این بیماری در انسان با دوره متفاوت شش تا 13 روز بسته به نحوه ورود آلودگی است و با علائمی چون تب، لرز، خستگی، افسردگی، پرخونی در بافت‌ها، خونریزی از مخاطات و کبودی در سطح بدن همچنین مشکلات عصبی، کلیوی و کبدی همراه است.
بمان‌دشتی اظهار داشت: در صورت بهبودی دوره نقاهت این بیماری تا دو ماه به طول می‌انجامد.
وی همچنین از دامداران شهرستان فهرج خواست تا از خرید هرگونه دام مشکوک اجتناب کنند.
شهرستان فهرج در 260 کیلومتری جنوب شرق استان کرمان و در محور ترانزیت کرمان به زاهدان قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه