کد خبر: ۳۳۳۸

حکیم مهر - رییس سازمان بازرگانی استان تهران با اشاره به مشکلات موجود در تولید گوشت گوسفندی در کشور، عنوان کرد: خشکسالی و ذبح دام‌های مولد در دو سال گذشته سبب ایجاد کمبود دام زنده و بر هم خوردن نظم تولید در کشور شده است.

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران با اشاره به تأکید وزیر بازرگانی به تنظیم بازار متکی بر تولید داخلی، بیان کرد: به دلیل کشتار دام‌های مولد و نیز خشکسالی در دو سال گذشته میزان تولید کشور جوابگوی نیاز داخلی نبوده و به عبارتی نیاز جامعه از موجودی کشور سبقت گرفته است.

عباس قبادی با اشاره به مشکلات موجود در تولید گوشت گوسفندی در کشور، عنوان کرد: خشکسالی و ذبح دام‌های مولد در دو سال گذشته سبب  ایجاد کمبود دام زنده و بر هم خوردن نظم تولید در کشور شده است.

وی با بیان این مطلب که تأکید وزیر بازرگانی بر تنظیم بازار با تکیه به تولید داخلی است، افزود: به دلایلی که بیان شد متأسفانه تولید داخلی جوابگوی نیاز کشور نمی‌باشد. از این‌رو بخش خصوصی برای تنظیم بازار در مواردی ناچار به واردات شده است.

این مقام مسوول با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز به‌ویژه گوسفندی در کشور عنوان کرد: بالا بودن هزینه‌های  تولید سبب شد تا قیمت گوشت در سطح بازار برای ما مقبول نباشد.

قبادی اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار مواد غذایی و به‌ویژه گوشت قرمز را مورد اشاره قرار داد و در این‌باره گفت: قیمت گوشت قرمز امسال نه‌ تنها افزایش نداشته است بلکه شیب قیمتی این محصول نیز کاهشی بوده است.

وی عنوان کرد: به دلیل کاهش تولید و عدم تناسب آن با میزان مصرف گوشت در جامعه، قیمت دام زنده از کیلویی چهار هزار و 500 تومان در سال گذشته به حدود هفت هزار تومان در سال جاری رسیده است.

وی از کاهش 40 درصدی کشتار دام زنده در سال جاری خبر داد و به مقایسه میزان کشتار دام در سال‌های 86 و 87 و 88 و 89 پرداخت.

وی در این خصوص گفت: میزان کشتار گوسفند در فروردین ‌ماه در سال 86، دو هزار  راس ، در 88 دو هزار و 60 راس، در 88 یک هزار و 730  راس و در فروردین امسال به یک هزار و 339  راس  رسیده است.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که در حال حاضر میزان نیاز کشور از موجودی سبقت گرفته است، گفت: بخش تولید برای پاسخگویی به نیاز کشور باید با سرعت بیشتری اقدام کند.

قبادی با بیان این مطلب که در حال حاضر روند توزیع گوشت سرعت یافته است، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، مقرر شده که بخشی از هزینه‌های توزیع گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و شهروند توسط سازمان بازرگانی پرداخته شود تا قیمت برای مصرف‌کننده 15 درصد کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: همچنین هر یک از توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی در صورت نیاز می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های بازرگانی استان‌ها و یا اتحادیه‌ها، بدون هیچ محدودیتی گوشت مورد نیاز خود را با قیمت‌های مصوب تهیه کنند.

نظر شما
ادامه