کد خبر: ۳۳۱۲
دکتر سالمون در نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد و پدرش را در یک سالگی و مادرش را هم در نه سالگی از دست داد / هر چند جهانیان جنس باکتری سالمونلا را به نام وی و به افتخار تحقیقات متعدد و گسترده‎اش در زمینه باکتریولوژی و ایمونولوژی می‌شناسند اما جالب است بدانید اولین سویه از این جنس با نام سالمونلا کلرا را اپیدمیولوژیستی به نام تئوبالد اسمیت کشف کرد و دکتر سالمون در جداسازی باکتری در سال 1885 به وی کمک کرده بود ولی پس از آن با پیگیری بسیار سویه‎های متعددی از این جنس را به دنیای علم معرفی نمود...

حکیم مهر -  دانیال المر سالمون (تولد : 23 جولای 1850 – وفات : 30 آگوست 1914) دامپزشک مشهوری بود که موفق به کشف جنسی از باکتریها بنام "سالمونلا" شد و به افتخار این کشف بزرگ نام وی در تاریخ علم جهان جاودانه گشت.

وی در نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد و پدرش را در یک سالگی و مادرش را هم در نه سالگی از دست داد. پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه به دانشگاه کورنل راه یافت و با درجه لیسانس به سال 1872 دانش‎آموخته شد. چهار سال پس از آن از همان دانشگاه مدرک دکترای دامپزشکی خود را دریافت کرد و سپس به تحصیلات و تحقیقات همزمانش در دانشگاه آلفورت پاریس در فرانسه ادامه داد.

در سال 1877 در دانشگاه جورجیا تدریس در رشته دامپزشکی را به طور جدی دنبال کرد و بر روی بیماریهای حیوانات بخصوص خوک تحقیقات فراوانی انجام داد. صرفنظر از جایگاه علمی وی در دانشگاههای مختلف و حتی پایه‎گذاری بخش دامپزشکی در دپارتمان کشاورزی و تحقیقات متعددش بر روی بیماریهای مختلف گاو نظیر پلوروپنومونی و بابزیا تحقیقاتی روی اثرات بیماریهای حیوانات بر بهداشت عمومی هم انجام داد. فعالیت دکتر سالمون به آمریکا محدود نشد و وی در سال 1906 در دانشگاه مونته‌ویدئو اروگوئه دپارتمان دامپزشکی را راه‎اندازی نمود و تا پنج سال هم ریاست آن را بعهده داشت. پس از آن در سال 1911 وی به آمریکا بازگشت و تحقیقات خود را در این کشور از سر گرفت.

هر چند جهانیان جنس باکتری سالمونلا را به نام وی و به افتخار تحقیقات متعدد و گسترده‎اش در زمینه باکتریولوژی و ایمونولوژی می‌شناسند اما جالب است بدانید اولین سویه از این جنس با نام سالمونلا کلرا را اپیدمیولوژیستی به نام تئوبالد اسمیت کشف کرد و دکتر سالمون در جداسازی باکتری در سال 1885 به وی کمک کرده بود ولی پس از آن با پیگیری بسیار سویه‎های متعددی از این جنس را به دنیای علم معرفی نمود. تئوبالد اسمیت که همکاری نزدیکی با دکتر سالمون داشت کاشف آنافیلاکسی و عفونت بروسلوزیس بود و تفاوت سل در انسان و گاو را شرح داد.

دکتر سالمون جدا از افتخار ریاست بخش دامپزشکی دپارتمان کشاورزی آمریکا بعنوان نخستین رئیس و پایه‎گذار آن، ریاست انجمن بهداشت عمومی و انجمن دامپزشکی این کشور و چندین انجمن داخلی و خارجی را هم در زمان حیاتش بعهده داشته است.

 

خبر مرتبط :

آشنایی با دامپزشک مخترع - دکتر نوکارد

 
نظر شما
ادامه