کد خبر: ۳۳۱۰۸
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1395/9/30/4478_179.jpg

شکار و صید پرندگان مهاجر به دلیل خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ممنوع شده، اما متخلفان هنوز بر صید پرندگان مهاجر پافشاری می‌کنند و این مساله خطرات زیادی را در پی دارد. مساله اینجاست که چنین متخلفانی برای جان خود و دیگران اهمیتی قائل نبوده و فقط به فکر کسب درآمد هستند

به گزارش حکیم مهر به نقل از جام جم، سازمان حفاظت محیط زیست در برخورد با چنین متخلفانی جدی است و تاکنون چند بار با همکاری یگان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی برای جمع آوری تورهای هوایی متخلفان اقدام کرده، اما لازم به یادآوری است که برای کنترل این معضل فقط برخورد قهری جوابگو نیست، چراکه مدیریت این مساله به کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیز نیاز دارد.

برای این که بتوان صید و شکار پرندگان مهاجر را قانونمدار کرد، باید به شهروندان نیز آگاهی لازم را داد که فریب تبلیغات سودجویان را نخورند، افراد فرصت طلبی که به بهانه غذای ارگانیک پرندگان مهاجر را می‌فروشند یا در رستوران‌هایشان طبخ می‌کنند. چنانچه شهروندان آگاه شوند که خرید از صیادان و رستوران‌های متخلف به این تجارت شوم دامن می‌زند، دیگر فریب تبلیغات آنها را نخواهند خورد.

به این ترتیب وقتی تقاضا برای خرید پرندگان مهاجر کاهش یابد متخلفان نیز ناچار خواهند شد فعالیتشان را محدود کنند.‌

درباره درآمد صیادان غیرقانونی پرندگان مهاجر اخبار ضدونقیضی وجود دارد، اما شکی نیست که آنها از طریق شکار با تورهای هوایی که روشی ناجوانمردانه است،‌ درآمد زیادی دارند، چراکه تورهای هوایی گونه‌های زیادی از پرنده‌ها را به دام می‌اندازد؛پرنده‌هایی که در خطر انقراض قرار دارند یا حتی حرام گوشت هستند.

صید و شکار پرندگان مهاجر در منطقه‌ای مانند فریدونکنار ریشه‌دار است و از سال‌های قبل به این شکل دنبال می‌شده به همین دلیل جلساتی را با مسئولان محلی برای مدیریت این مساله برگزار کرده‌ایم که در آن نمایندگان دامگاه‌داران نیز حضور داشته‌اند.

در این جلسات به نتایج مطلوبی دست یافتیم. برای نمونه با دامگاه‌داران به‌ توافق رسیده‌ایم که آنها از دام‌های هوایی و روش‌های غیر‌قانونی برای شکار پرندگان استفاده نکنند. در کنار برخورد با دامگاه‌داران متخلف با رستوران‌هایی که پرندگان مهاجر را نیز طبخ می‌کنند برخورد خواهیم کرد. به همین سبب چنانچه نیروهای یگان حفاظت از موضوع مطلع شده یا شهروندان فعالیت این رستوران‌ها را به سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

اما موفقیت در این زمینه در گرو همکاری شهروندان نیز هست‌، چراکه اگر آنها نسبت به چنین تخلفاتی حساس باشند و سبب ایجاد بازار برای متخلفان نشوند راحت‌تر می‌توان مانع کشتار پرندگان مهاجر شد و شرایطی را به وجود آورد که دامگاه‌داران فقط به صید سنتی که مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست است بپردازند‌.


نظر شما
ادامه