کد خبر: ۳۲۷۰

حکیم مهر -  معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام قاچاق دام زنده از مرزهای غرب و جنوب به کشورهای همسایه از پیشنهاد حذف تعرفه واردات جو خبر داد و گفت:‌ برای حمایت از زنبورداران تحویل شکر، استمهال وام و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در دستورکار است.

سعادت‌الله عباسی در زمینه صادرات دام زنده گفت: به صورت رسمی صادرات دام زنده در کشور وجود ندارد اما به صورت غیر رسمی از جنوب کشور دام سبک و از غرب کشور دام سنگین به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

* ارزانی قیمت دام زنده در داخل، عامل قاچاق دام

معاون وزیر جهاد کشاورزی در تولیدات امور دامی در پاسخ به اینکه تعرفه 60 درصدی صادرات دام تا چه اندازه می‌تواند خروج دام از کشور را کنترل کند، گفت: این قانون جدیداً وضع شده و باید منتظر زمان بود، اما تا زمانی که قیمت خرید خارج مرز بیشتر از قیمت داخل است به صورت‌های مختلف شاهد خارج شدن دام از کشور خواهیم بود.

*پیشنهاد حذف تعرفه واردات جو برای کاهش قیمت

عباسی در مورد علت افزایش قیمت جو در هفته‌های اخیر گفت: معادلات جهانی، خشکسالی و آتش‌سوزی روسیه و بحث‌های روانی تحریم باعث افزایش قیمت جو شده است.
وی برای متعادل کردن قیمت جو در کشور پیشنهاد کرد: تعرفه جو حذف شود تا تولیدکنندگان بتوانند وارد کنند
وی افزود: در آینده نزدیک جو تضمینی خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی را هم مدیریت می‌کنیم تا به قیمت‌ مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد.
وی در پاسخ به اینکه جوهای خرید تضمینی کی بین دامداران توزیع می‌شود، گفت: ابتدا منتظریم تا میزان تاثیر حذف تعرفه در کاهش قیمت جو مشخص شود و در مرحله بعد به مدیریت توزیع و فروش وارد می‌شویم البته هنوز زمان خرید تضمینی جو هم تمام نشده است.
عباسی گفت: به اندازه کافی جو برای رفع نیاز دامداران وجود دارد.

*کاهش 80 درصدی تولید عسل را تایید نمی‌کنم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه علت کاهش 80 درصدی عسل در کشور چیست؟ گفت: نمی‌دانم این رقم از کجا آمده است، قبول دارم زنبورداران به دلیل گرمی هوا، گردوغبار، مشکل دارند اما به کاهش تولید اعتقاد ندارم زیرا به این نتیجه نرسیده‌ایم.
وی در پاسخ به اینکه اخیرا رئیس اتحادیه زنبورداران این مطلب را عنوان کرده‌اند، گفت: باید علت را از خودشان بپرسید.
عباسی گفت: برای واحدهای زنبورداری مشکل ایجاد شده اما در پایان فصل تولید نتیجه‌گیری می‌کنیم.
وی گفت: برای جبران خسارت زنبورداران قرار است شکر به آنها داده شود، وامهایشان استمهال شده و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آنان قرار گیرد.
معاون امور تولیدات دامی گفت: اگر گفته می‌شود عسل امسال 80 درصد کاهش یافت است به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنم.
اخیراً رئیس اتحادیه زنبورداران کشور با اعلام کاهش 80 درصدی تولید عسل کشور در سال جاری عدم اعتبار و نبودن حمایت‌های لازم از طرف دولت را عامل این کاهش عنوان کرده بود.

 

نظر شما
ادامه