کد خبر: ۳۱۹۸

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی یزد و ایلام

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد:
طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در یزد ادامه دارد


مدیرکل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی با قوت تمام در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

علی‌اکبر حدادزاده اظهار داشت: هم‌اکنون 12 اکیپ سیار و 12 اکیپ ثابت برای نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در سطح استان یزد مشغول فعالیت هستند و این طرح با قوت هرچه تمام‌تر تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهند داد.
وی افزود: این اکیپ‌ها در روزهای تعطیل نیز فعالیت خود را انجام می‌دهند و وضعیت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی را به شدت تحت کنترل در خواهند آورد.
حدادزاده تاکید کرد: همشهریان استان یزد می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در امر عرضه فرآورده‌های خام دامی، شبکه دامپزشکی شهرستان خود را مطلع کنند.
وی ادامه داد: همشهریان استان یزد باید در هنگام خرید این محصولات شرایط و نکات بهداشتی را مدنظر قرار داده و از فروشگاه‌های مجاز و معتبر اقدام به خریداری کنند.
حدادزاده با بیان اینکه رعایت ضوابط بهداشتی از بسیاری بیماری‌ها به ویژه تب کریمه کنگو جلوگیری می‌کند، افزود: با توجه به عوامل متعددی که در تابستان امسال با آن روبرو هستیم، مردم باید توجه ویژه‌ای برای رعایت عوامل پیشگیرانه بروز این بیماری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصد بالایی از دام کشتاری به خارج از استان یزد وابسته است و این امر باعث ورود تعداد زیاد دام به این استان می‌شود از سویی تابستان فصل فراوانی کنه‌های آلوده ناقل بیماری تب کریمه کنگو است، به مردم استان یزد توصیه می‌شود تا نسبت به مصرف گوشت قرمز همچنین رعایت عوامل پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو توجه ویژه‌ای داشته باشند.
حدادزاده بیان داشت: با توجه به اینکه این بیماری در دام قابل تشخیص نیست، به مردم توصیه کرد: گوشت قرمز تهیه شده را 24 ساعت قبل از مصرف و قطعه‌بندی در یخچال و در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند و با رعایت دقت بیشتر در خرد کردن امعاء و احشاء دام از جمله جگر، از خوردن جگر نیم‌پز به شدت خودداری کنند.
وی همچنین ضمن تذکر به پرهیز از خرد کردن گوشت و جگر با دست‌های خراش‌دار و زخم‌دار، خاطرنشان کرد: عامل این بیماری به راحتی از طریق مخاط بدن و پوست آسیب‌دیده وارد بدن شده و باعث بیماری انسان می‌شود.
حدادزاده یادآور شد: با توجه به اینکه علائم اولیه این بیماری مانند تب و لرز، شبیه سرماخوردگی است، به تمامی افرادی که با دام و گوشت قرمز در تماس هستند توصیه می‌شود هنگام مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

 

------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
1500 کیلو مواد خام دامی غیر بهداشتی در ایلام معدوم شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: طی چهار ماه گذشته یک‌ هزار و 500 کیلوگرم مواد خام دامی غیر بهداشتی در استان ایلام معدوم شد.

وهاب پیرانی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به یک‌هزار و 500 کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی در ایلام ضبط و معدوم شده است.
وی ادامه داد: با توجه به وظایف و مأموریت‌های دامپزشکی در راستای تامین امنیت غذایی و ارتقای بهداشت جامعه تعداد 15اکیپ عملیاتی با حضور کارشناسان و ناظران بهداشتی در استان فعال بوده و به طور روزانه از مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید می‌کند.
این مسئول از 17 هزار بازدید در چهار ماهه ابتدای سال 89 خبر داد و گفت: طرحی با حضور دادگستری و نیروی انتظامی از ابتدای سال 89 آغاز شده که در این طرح به شدت با متصدیان فروش مرغ زنده و کشتار غیر مجاز و تهدید کنندگان بهداشت جامعه برخورد قانونی به عمل آید.
پیرانی تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای سال نزدیک به 400 مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شده که تعدادی از این مراکز پلمب و بقیه با اخذ تعهدنامه به جریمه نقدی محکوم شده‌اند.
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: هرگونه کشتار غیر مجاز و فروش مرغ زنده ممنوع بوده و دامپزشکی استان ایلام در خصوص گوشت دام‌هایی که خارج از چرخه کشتارگاه و به صورت آزاد در مبادی ورودی بعضی از مناطق کشتار غیر مجاز می‌شود، هشدار می‌دهد.
وی ادامه داد: گوشت‌هایی که خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود غیر بهداشتی و غیر شرعی بوده و به همشهریان توصیه می‌شود که از خرید هر نوع گوشتی که خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود، خودداری کنند.
این مسئول اضافه کرد: گوشت قرمز و سفید استان ایلام در کشتارگاه و با نظارت دکتر دامپزشک و روحانی ناظر ذبح شرعی و کشتار می‌شود.
پیرانی تصریح کرد: این نوع کشتار مورد تائید بوده و توصیه می‌شود شهروندان ایلامی با خیال راحت و اطمینان خاطر از مراکز تحت نظارت دامپزشکی گوشت قرمز مهمور به مهر تایید دامپزشکی و مرغ بسته‌بندی شده استفاده کنند.

 

 

نظر شما
ادامه