کد خبر: ۳۱۹۷۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم خبر داد:
این مسیرها فعلاً شامل مسیر عمومی، طب بالینی دام‌های بزرگ، طب بالینی دام‌های کوچک، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، بهداشت و بیماری‌های پرندگان، بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی دامپزشکی، و علوم پاراکلینیکال و دارویی است ...
 
 

حکیم مهر - رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم جزئیات ایجاد هفت گرایش تحصیلی برای دانشجویان دامپزشکی را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وت پارس، «دکتر مصطفی پیغمبری» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم از بازنگری در دروس رشته دامپزشکی خبر داد و گفت: ما برنامه دکتری عمومی دامپزشکی را بازنگری کرده ایم. این برنامه مشابه قبل شامل ۲۲۲ واحد درسی است، اما نسبت دروس الزامی و انتخابی تغییر کرده است.

وی افزود: بر اساس بخشنامه سال گذشته وزارت علوم، دوره های کارشناسی (حدود ۱۴۰ واحد درسی) می توانند در برنامه درسی خود تا ۱۵ درصد دروس انتخابی بگنجانند. برنامه قدیم شامل ۲۱۷ واحد الزامی و ۵ واحد انتخابی بود (حدود  25.2  درصد) اما برنامه فعلی شامل ۱۹۰ واحد الزامی (Required ) و ۳۲ واحد انتخابی (Elective) است.

دکتر پیغمبری در ادامه گفت: ما فعلاً همان ۱۵ درصد یعنی ۳۲ واحد را در برنامه قرار داده ایم، در حالیکه اگر نسبت به ۲۲۲ واحد درسی DVM حساب کنیم، می توانیم تعداد واحدهای انتخابی را افزایش دهیم، اما فعلاً به ۳۲ واحد بسنده کرده ایم. دانشجویان می توانند این ۳۲ واحد انتخابی را از یک سبد انتخابی شامل حدود ۲۰۰ واحد انتخاب نمایند.

رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم تصریح کرد: این برنامه در شورای برنامه ریزی دانشگاه تهران تصویب شده است و از ابتدای همین نیمسال تحصیلی ۹۶-۹۵ در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اجرای آن شروع شده است.

وی افزود: برای هدایت بهتر دانشجویان در گزینش واحدهای انتخابی، دروس انتخابی را فعلاً در هفت مسیر (Track ) ساماندهی کرده ایم تا دانشجویان بر اساس علائق شغلی خود و نیاز روز بازار کار، حق انتخاب درس داشته باشند و تجربیات حرفه ای خود را افزایش دهند.

دکتر پیغمبری در ادامه گفت: این مسیرها فعلاً شامل مسیر عمومی (که همان مسیر سنتی فعلی است)، مسیر طب بالینی دام های بزرگ، مسیر طب بالینی دام های کوچک، مسیر بهداشت و بیماریهای آبزیان، مسیر بهداشت و بیماریهای پرندگان، مسیر بهداشت مواد غذایی و بهداشت عمومی دامپزشکی، و مسیر علوم پاراکلینیکال و دارویی می باشد. البته هنوز آیین نامه اجرایی برنامه در دانشکده تحت تدوین است ممکن است تغییراتی در تعداد مسیر ها و یا عناوین آنها ایجاد شود که انشاء الله بزودی نهایی خواهد شد.

رئیس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم تصریح کرد: این مسیر ها در اکثر دانشگاههای معتبر خارجی به اشکال مختلف وجود دارند و به آنها track  یا stream ، یا pathway گفته می شود. همه دانش آموختگان، مدرک دکتری عمومی دامپزشکی دریافت می کنند و در مدرک آنان هیچ کلمه اضافی نشان دهنده تراک انتخابی درج نمی شود، بلکه کارنامه و تجربه کاری آنان گویای تراک انتخابی می باشد.

وی افزود: این برنامه از سوی گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم نیز برای دانشکده های دامپزشکی کشور جهت بحث و بررسی و اعلام نظر ارسال شده است. البته وجود مسیرهای مختلف در این برنامه به معنای الزامی بودن اجرای آن برای همه دانشکده های دامپزشکی نیست، بلکه دانشکده های دامپزشکی کشور بر اساس تعداد اعضای هیئت علمی و سایر توانایی خود تصمیم می گیرند که کدام مسیر ها را اجرا نمایند. بدیهی است همه دانشکده های دامپزشکی می توانند همان مسیر عمومی را اجرا نمایند.

دکتر پیغمبری در پایان گفت: برنامه پس از تصویب در گروه تخصصی دامپزشکی و کمیسیون برنامه ریزی وزارتخانه از اول نیمسال سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در کلیه دانشکده های دامپزشکی کشور قابل اجرا است.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
.................. کپی کردن نشد کار؟ خودتون وضع بازار اشتغال دامپزشکان را می تونید TRACK کنید؟
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
4
در مطالعات انجام شده تمام کشور های غربی و منطقه ای ما برنامه های ناقصی را اجرا کرده اند جناب دکتر، در این خصوص تحقیق برون مرزی انجام شده و از ابزار های military grade استفاده شده و به نتایج خوبی هم رسیده ایم، با این برنامه نیز نیازهای کشور را نمیتوانید تامین نمایید هر چند به ما ربطی ندارد شما کار خودتان را بکنید به هر حال اگر بخواهیم اهرمی را در این کشور جا به جا کنیم نمیتوانیم مقابل دوستان مشترک بایستیم.
امیر رستمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
1
2
با سلام و احترام
پسندیده است که حکیم مهر مصاحبه ای با اساتید و مدیران محترم گروه در دانشکده که منتقد جدی برنامه جدید هستند و متاسفانه کمترین توجهی به نظرات آنان نشده است نیز داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
0
1
گرايش ها الان هم به شكلي اجرا مي شود ، يعني دانشجويي كه پايان نامه خود را در بخش داخلي براي مثال انتخاب مي كند گرايشي در اين زمينه دارد و به آينده شغلي خود در اين زمينه فكر مي كند (اگر فكر داشته باشد). در تعدادي دانشكده ها از جمله شيراز دروس انتخابي نيز ارائه مي شود كه دانشجو در راستاي پايان نامه خود آنها را انتخاب و به صورت هدفمند درس خود را به پايان مي رساند.
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
در شرایط افزایش تعداد دانش آموختگان دانشکده های دامپزشکی دولتی و آزاد در کشور و رقابت شدید آنان در بازار کار، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در این بازنگری جدید با حذف بخش عمده ای از دروس عملیات درمانگاهی، چگونه می خواهد دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده را وارد عرصه رقابت با فارغ التحصیلان سایر دانشکده ها نماید!!!
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
به نظر می رسد کاهش معنی دار واحدهای کارورزی و عملیات درمانگاهی بدون هیچگونه کاهش در واحدهای علوم پایه، آسیب جدی به وجهه دکترای حرفه ای دامپزشکی خواهد زد که اثرات آن طی 5 الی 6 سال بعد از اجرای بازنگری مشخص خواهد شد. عجیب تر اینکه علیرغم کاهش کلیه واحدهای کارورزی و عملیات درمانگاهی، تعداد واحدهای دروس بیماریهای طیور افزایش یافته ......................................!
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
هر که آمد امارتی نو ساخت... رفت و آن را به دیگری انداخت...!!!
نظر شما
ادامه