کد خبر: ۳۱۶۴

حکیم مهر -  به اعتقاد یک متخصص صنایع شیر، تقویت ساختار نیروی انسانی به مدیریت تخصصی و علمی در صنایع شیر کمک می‌کند.

دکتر محمدرضا احسانی با بیان اینکه سهم صنعت شیر به تدریج در کشور بالا می‌رود، اظهار کرد: نهادهای نظارتی و نیروهای متخصص باید به منظور سلامت مواد غذایی و حمایت از مصرف‌کننده تقویت شوند تا در نهایت به یک رقم بالایی از تولید شغل در مناطق روستایی از تولید علوفه تا کارخانه و مصرف‌کننده برسیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه منابع تولید درایران دامداری‌های روستایی، نیمه صنعتی و صنعتی هستند، گفت: ‌تقویت ساختار نیروی انسانی در صنایع شیر اهمیت زیادی دارد. ما اکنون نیروی متخصص در صنعت شیر نداریم، در حالی که دامداری خوب کار می‌کند که مدیریت خوبی داشته باشد. این در حالی است که ما مدیریت‌های تجربی خوبی داریم، اما مدیریت علمی و تخصصی شیر و فرآورده‌های آن در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پس از انجام مطالعات باید اسقرار واحدهای دامداری و تولید شیر انجام شود، ادامه داد: وقتی مدیر و تکنسین خوبی در صنایع شیر نداشته باشیم نمی‌توانیم از استعدادهای موجود به خوبی استفاده کنیم.

احسانی یادآور شد: بخشی از 9 میلیون تن تولید شیر به وسیله دامداری‌های صنعتی،‌ بخشی توسط دامداری‌های نیمه صنعتی و بخشی از سوی دامداری‌های روستایی تامین می‌شود. دامداری‌های روستایی اشتغال‌زایی بالا و میزان تولید کمی دارند، بنابراین شیر آن‌ها باید جمع‌آوری و یک جا به کارخانه منتقل شود. بنابراین نوسان قیمت حامل‌های انرژی تاثیری بر قیمت نهایی تولیدات دامداری‌های روستایی ندارد.

وی با بیان اینکه حدود 10 درصد از 9 میلیون تن شیر در محل تولید و مصرف از بین می‌رود، گفت: اگر بخواهیم مصرف سرانه شیر در ایران به 130 کیلوگرم در سال برسد، باید تولیدات ما در حدود 13 میلیون تن شیر باشد. همچنین باید طی یک برنامه 10 ساله مصرف سرانه شیر به 180 کیلوگرم در سال برسد به شرطی که خانه شیر تشکیل و برنامه ریزی صحیحی برای نقاط مستعد تولید شیر انجام شود.

این متخصص صنایع شیر افزود: به ازای هر شغلی که در صنایع شیر ایجاد شود، بیش از 30 شغل دربخش‌های کشاورزی و تولید دامداری و توزیع و حمل‌ونقل مناطقی روستایی ایجاد می‌شود که در آینده این رقم می‌تواند بیشتر شود چرا که صنعت شیر هم اشتغال‌زاست و هم به سلامت مردم مرتبط است.

نظر شما
ادامه