کد خبر: ۳۱۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

هفته گذشته در یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی شهرستان سروآباد دو نفر از بانوان مریوانی یک بز کوهی بیمار را پیدا کرده و پس از گرفتن عکس سلفی با این بز بیمار، آن را با خود به شهر بردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این اقدام انسانی این دو بانوی مریوان در رسانه های مجازی و سایت های محلی از استقبال بسیار خوبی برخوردار بود و در بسیاری از سایت های محلی از آنها به عنوان قهرمانان فضای رسانه ای یاد شد.

اما ماجرا تنها به اینجا ختم نشد و بز کوهی به دلیل بیماری ناشناخته و شاید خطرناک دامی تلف شد و موضوع دوباره در فضای رسانه ای مطرح شد.

رئیس اداره حفظت محیط زیست مریوان در این زمینه گفت: برخی از شهروندان برای کمک به طبیعت در اقدام خودسرانه و غیرکارشناسی به محیط زیست ضرر می رساند.

«محمد زری» افزود: این بز کوهی به دلیل ناشناخته ای ناشی از بیماری تلف شد و برای مشخص شدن بیماری و علت تلف شدن آن، نمونه آزمایشگاهی تهیه شده و برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شده است.

وی اضافه کرد: لاشه این حیوان وحشی در کوره لاشه سوزی کشتارگاه مریوان امحا شده تا از انتشار بیماری احتمالی آن در جمعیت دامی این شهرستان جلوگیری شود.

وی ضمن قدردانی از دوستداران محیط زیست در همراهی و همکاری با شهروندان افزود: لازم است این افراد قبل از هر اقدام خودسرانه ای اجازه دهند که کارشناسان این اداره موضوع و وجود یک حیوان در جایی دورتر از زیستگاهش را بررسی کنند.

زری افزود: با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان مریوان و افراد محلی این دو بانو شناسایی شده و برای جلوگیری از سرایت بیماری های احتمالی در پنج نوبت علیه بیمارهای مختلف واکسیناسیون شدند.

وی اظهار کرد: وجود یک حیوان یا پرنده بیمار در محلی دور از زیستگاه اصلیش یک موضوع کاملا' تخصصی محیط زیستی بوده و نیازمند بررسی و مطالعات میدانی است.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده مواردی از این نوع ضمن خودداری از هر گونه تماس با حیوان بیمار موضوع را به محیط زیست یا شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

عضو فعال انجمن چیای مریوان نیز گفت: زیستگاه های استان کردستان دارای تنوع زیستی زیادی است و شهروندان در هنگام فعالیت های مختلف کوهنوردی، کشاورزی، گردشگری و سایر امور روزانه خود با محیط زیست در ارتباط هستند.

سیدسیوان امینی افزود: این تعامل ها با طبیعت در برخی موارد باعث تخریب محیط زیست شده و زندگی برخی از گونه ها را با خطر نابودی مواجه ساخته است.

وی اضافه کرد: شهروندان باید هنگام مواجه با حیوانات بیمار با آنها تماس نداشته باشند و سعی نکنند این حیوانات را از زیستگاه اصلی خود به مکان های دیگر منتقل سازند.

وی اظهار کرد: لازم است با همکاری دستگاه های اجرایی و انجمن های زیست محیطی مراکزی در هر منطقه برای حفظ و نگهداری از حیوانات و پرندگان بیمار راه اندازی شود.

وی از شهروندان خواست هنگام مواجه شدن با حیوانات بیمار ضمن رعایت نکات ایمنی، موضوع را به کارشناسان و یا اعضای انجمن های فعال در منطقه اطلاع دهند.

دلسوزی های شهروندان برای محیط زیست و منابع طبیعی نباید به گونه ای باشد که سلامتی و زندگی این دوستداران محیط زیست را به خطر بیندازد و انجام کارهای خودسرانه در این زمینه، نه تنها به نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست در جامعه نمی شود، بلکه می تواند دیدگاهی متفاوت تر را نیز ایجاد کند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
1
پنج نوبت واکسینه یعنی مشکوک به هاری بوده!!؟
نظر شما
ادامه