کد خبر: ۳۱۳۷

حکیم مهر -  مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: به علت مشکلاتی همچون عارضه ccd (فروپاشی زنبورستان‌ها، بروز پدیده گرد و غبار و گرم شدن بیش از حد هوا) امسال تولید عسل در کشور80 درصد کاهش داشته است.

عفت رییسی سرحدی با بیان اینکه سال گذشته از هر کندوی زنبور عسل حدود 10 کیلو عسل برداشت می‌شد، تصریح کرد: ‌امسال متوسط برداشتی که از هر کندو گزارش شده حدود دو تا پنج کیلو بوده و کاهش تولید به حدی است که برخی زنبوردارها کندوهای خود را باز نکرده چرا که هیچ تولیدی نداشتند.

رییسی با بیان اینکه در حال حاضر زنبوردارها برای گذران زندگی خود با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند، ادامه داد: با وضعیت کنونی چشم‌انداز اسفناکی پیش روی زنبوردارهای کشورمان قرار دارد چرا که با ادامه روند فعلی زنبورداری در کشورمان برچیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی زنبورداری‌هایی که تا سال‌های قبل صادرات عسل داشته‌اند امسال برداشتی نداشته‌اند، افزود: در چنین وضعیتی وام‌های زنبورداران نیز سر رسیده و آن‌ها در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند که در این زمینه به عنوان بهترین راهکارخواستار ردیف اعتباری ویژه‌ای برای نجات صنعت زنبورداری از سوی مسئولان شده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با اشاره به اینکه 60 هزار زنبورستان با ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در کشور فعال هستند، ضمن تاکید بر فواید گرده‌افشانی زنبورها در کشور تصریح کرد: متاسفانه با وجود فوایدی که گرده‌افشانی زنبورها برای کشور به دنبال دارد بسیاری افراد چشمشان به واردات است در حالی که باید نگاه به زنبورداری کشورمان نگاه حمایتی باشد.

سال گذشته بارها بروز پدیده فروپاشی زنبورستانها و مشکلات بوجود آمده برای زنبورداران از سوی تولید کنندگان و نمایندگان آنها گزارش شده و نسبت به کاهش تولید عسل در سال جاری هشدار داده بودند و این در حالی است که گفته می شود در شرایطی که کشور دچار پدیده گرد و غبار شده گرده افشانی زنبورها در کنار فواید بسیار دیگری که دارد این پدیده را نیز کاهش می دهد.

 

نظر شما
ادامه